- PIŠE: Pakrački List
- 1320
Prije točno 20 godina nakon sedmogodišnje pauze uzrokovane ratom proradio je u pakračkoj bolnici ponovo odjel hemodijalize. Do rata odjel je radio na prvom katu. S radom je prestao među zadnjima, krajem rujna 1991. kada više nije bilo tehničkih uvjeta i nakon što je prostor izravno pogođen granatom, prisjećaju se medicinske sestre koje su radile u to doba, a rade još i danas.
Pacijenti su preusmjereni na okolne dostupne bolnice, kao i osoblje. Nakon obnove, kako građevinske tako i tehničke odjel je ponovo otvoren 6. listopada 1998. godine u prizemlju, u aneksu zgrade južno od glavnog ulaza. Započelo se s devet stalnih pacijenata i taj broj je rastao brzo do pune tadašnje kapacitiranosti. Od tada do polovine ovog tjedna odradio je ukupno 97.884 postupaka dijalize na 294 bolesnika, kaže medicinska sestra Mica Božoki iz Daruvara.
Modernizacija 2014. godine
Značajni napredak po pitanju radnog prostora, ali i kvalitete uređaja dogodio se krajem 2014. godine kada je prizemlje u južnom krilu bolničke zgrade, veličine oko 400 četvornih metara, do tada namijenjen radu raznim ambulantama, preuređeno u novi odjel hemodijalize pri čemu je uloženo samo u građevinske radove oko 650.000 kuna te još najmanje toliko u nove suvremene uređaje što je omogućilo i povećanje broja priključnih mjesta na 13 u jednom četverosatnom ciklusu čime su bili u mogućnosti i povećati broj dnevnih pacijenta. Pored toga, novi prostor je pružio puno više komfora, kako pacijentima tako i osoblju.
Trenutno tri puta tjedno na četverosatnu dijalizu dolazi 33 pacijenta od kojih su 11 s područja Pakraca i Lipika, 14 iz Daruvara i 8 iz Novske. Zbog toga odjel od ponedjeljka do subote radi od sedam do 19 sati, a nedjeljom se obavlja postupak sterilizacije uređaja. To radno vrijeme pokrivaju dvije liječnice (trenutno dr. Slavica Penezić i dr. Martina Vuco Repić), devet medicinskih sestara/tehničara od kojih jedna viša, jedan elektrotehničar i dvije spremačice.
Osim stalnih pacijenata postoje i takozvani „turistički“. Kako osobe s oboljelim bubrezima kojima je za život neophodna dijaliza ne bi bile stalno vezane uz boravak neposredno u blizini svoje bolnice, na razini Europe je uređeno da se takve osobe mogu za dijalizu javiti bolnici najbližoj trenutnom boravištu. Tako i pakračka bolnica povremeno ima „turističke“ pacijente, trenutno jednog takvog koji se nalazi na fizikalnoj rehabilitaciji u Lipiku.
Pacijentica od prvog dana
Sadašnji stalni pacijenti su u starosti od 32 do 86 godina, uvijek postupak dijalize primjenjuju u isto vrijeme na istom krevetu i aparatu što je, uz sve ostalo, važan dio uspješnosti takve medicinske pomoći. Kako pacijente iz Daruvara i Novske dovozi sanitet u grupama, raspored se uvijek prilagođava tako da ne izaziva čekanje u istoj grupi. Osoblje se tjedno rotira po smjenama i salama. Kako je riječ o višegodišnjim pacijentima, ali i praksi da se na ovom odijelu osoblje zadržava dugo, stoga se svi poznaju.
[caption id="attachment_19500" align="aligncenter" width="900"] Pacijentica Franciska Marendić i medicinski tehničar Branko Uzur[/caption]
To nam je potvrdila i 72-godišnja Franciska Marendić iz Novske koja postupak dijalize koristi već 37 godina. Prije rata i do 1998. godine za dijalizu je koristila više bolnica u Zagrebu i Sisku, a kao „turistička“ pacijentica sedam drugih među ostalima i u Munchenu i Ohridu. Kako joj je nakon '98. i otvaranje pakračke hemodijalize ona bila najbliža, došla je u nju i ostala sve do sada, tako da je stažom to sada najstarija pacijentica. Kaže da joj je to najbolje iskustvo s hemodijalizom i ovaj odjel joj je, s obzirom na vrijeme koje ovdje tjedno provodi, drugi dom, a osoblje za koje ima samo riječi hvale, drugi domaćini. Njoj kao nekome tko je ovisan o ovom postupku liječenja, to puno znači.
Dvadesetogodišnjica rada ovog vrijednog, ali i medijski i na druge načine samozatajnog odjela, protekla je bez ikakvih službenih obilježavanja. Krajem mjeseca osoblje će si samo organizirati rođendansku proslavu koja će proteći u neformalnom druženju izvan bolnice, a pozvani su i dugogodišnji bivši zaposlenici koji su sada u mirovini.
- PIŠE: Pakrački List
- 791
Projektu „Maslačak ispunjava želje“ koji je Grad Pakrac kandidirao na natječaj Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku „Unaprjeđenja usluga za djecu u sustavu ranog i predškolskog obrazovanja“ odobreno je 2.685.362,36 kuna.
Kroz navedeni projekt kojeg je pripremio Poduzetnički centar Pakrac u suradnji s Dječjim vrtićem "Maslačak", omogućit će se roditeljima zaposlenim u smjenama uskladiti njihove obiteljske i poslovne obaveze.
Radno vrijeme vrtića do 21 sat
Nakon detaljnije analize i roditeljskih sastanaka stručna služba vrtića došla je do podataka kako dvadesetak roditelja djece ima potrebu za smjenskim radom vrtića, što odgovara jednoj odgojnoj skupini. Mnogi roditelji ne upisuju djecu u vrtić baš iz razloga što ne postoji smjenski rad te svoje poslovne obveze ne mogu uskladiti s postojećim radnim vremenom pa se pristupilo izračunu obuhvaćenosti djece programima ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Kroz projekt program rada vrtića, postojeći kraći program engleskog jezika će se dodatno unaprijediti. Osim toga, projektom će se uvesti novi dodatni programi i sadržaji (sportska igraonica, dramsko scenska igraonica, igraonica). Kroz projekat će se zaposliti u ustanovi i sve potrebniji stručni suradnici koji rade s djecom predškolske dobi, pedagog i logoped.
Potpisivanje ugovora 19. studenog u Pakracu
U ovom krugu natječaja odobreno je 10 projekata ukupne vrijednosti 34,7 milijuna kuna, a svi ugovori će svečano biti potpisani u Pakracu i to 19. studenog s početkom u 13 sati u Hotelu Pakrac.
- PIŠE: Pakrački List
- 854
Na površini pakračke sportske zone, pokraj novoizgrađenih teniskih terena, jučer su započeli radovi na izgradnji skate parka čime bi ovaj novi sportski poligon trebao privući lokalne zaljubljenike u ovaj sve popularniji sport.
Kako nam je rekao Denis Relota, tajnik Sportske zajednice Grada Pakraca, u tijeku su radovi na takozvanoj mini rampi, betonskoj polukružnoj konstrukciji veličine oko 45 četvornih metara što je samo jedan od elemenata budućeg skate parka koji se planira nastaviti graditi iduće godine na proljeće.
Ono što ovaj projekt čini hvalevrijednim jest činjenica da ove radove izvode mladi dečki, vlasnici kompanije Tonbe skateparks, jedine u Hrvatskoj specijalizirane za gradnju betonskih skate parkova, koji volonterski odrađuju građevinski dio posla dok će Grad Pakrac podmiriti troškove građevinskog materijala te ustupiti korištenje gradskog bagera i kamiona.
„Željeli smo doći i postaviti „kamen temeljac“ budućeg skate parka, a time i pokrenuti skate scenu u jednom malom gradu kao što je Pakrac. U našoj tvrtki su svi skejteri i zaljubljenici u ovaj sport i cilj nam je privući djecu i mlade i omogućiti im da se bave jednim drugačijim sportom koji ubrzo postaje i olimpijska disciplina. Ono što je dobro u cijeloj priči da skate park mogu koristiti, osim skejtera, i roleri, mountain bikeri i BMX bikeri. Ovu rampu napravili smo dosta malu i blagu da bi je mogli najviše koristiti ipak najmlađi. Već smo upoznali lokalne bikere koji su voljni doći pomoći oko izgradnje i to je u biti i svrha cijelog projekta, da se lokalci uključe, koriste poligon i na kraju čuvaju ga od vandala“, rekao je Marin Dundić, iz tvrtke Tonbe skateparks.
Marijan Širac, pakrački dogradonačelnik, istaknuo je zahvalu i zadovoljstvo što će pakrački športski centar dobiti još jedan sadržaj za najmlađe, one koji su prerasli dječje igralište, što je bila i jedna od želja pakračkog Dječjeg gradskog vijeća.
Kako su nam sugovornici istaknuli, radovi bi trebali biti gotovi početkom idućeg tjedna.
- PIŠE: Pakrački List
- 804
Cijepljenje protiv gripe u Hrvatskoj je službeno počelo jučer, a u pakračkoj ambulanti Hrvatskog zavoda da javno zdravstvo danas. Kako nam je rekao dr. Ante Vitalija, voditelj epidemiološke službe Zavoda naše županije, raspolažu s 5520 doza cjepiva što bi trebalo biti dovoljno za sve zainteresirane.
[caption id="attachment_19469" align="alignright" width="300"] Dr. Ante Vitalija, voditelj epidemiološke službe Zavoda naše županije[/caption]
Cijepiti se može u ambulantama Zavoda (u Pakracu utorkom i četvrtkom) te u ambulantama izabranog liječnika obiteljske medicine. Cijepljenje je besplatno za osobe starije od 65 godina, kronične bolesnike i zaposlenike u zdravstvu. No, dr. Vitalija kaže da će u ambulanti HZJZ besplatno cijepiti i druge ugrožene kategorije kao zaposlenike u staračkim domovima, osobe koje njeguju bolesnike koji se ne smiju cijepiti te trudnice.
Lani je na našoj županiji procijepljeno 5491 građanin, odnosno svi koji su izrazili želju. Tijekom zime oboljelo je 335 građana od kojih samo 29 na području Pakraca i Lipika gdje je unatoč tome zabilježen i jedan smrtni slučaj kod osobe starije životne dobi.
Što se tiče pojavnosti gripe, lani su na našoj županiji prvi slučajevi zabilježeni u tjednu između Božića i Nove godine, a najveći broj u drugoj polovini siječnja, mada je bilo sporadične pojave još i u ožujku.
ZAPOČELI RADOVI U ALEJI KESTENOVA Rekonstrukcija pješačkog nogostupa i dogradnja biciklističke staze
- PIŠE: Pakrački List
- 859
Tvrtka Promet građenje Požega rušenjem stabla kestena započela je jučer radove na rekonstrukciji Aleje kestenova kojima je predviđena dogradnja pješačke i izgradnja biciklističke staze od pješačkog prijelaza preko pruge u Cesarčevoj ulici pa do sredine Aleje kestenova, nešto sjevernije od benzinske crpke INE. U dva kraka, do križanja s Domagojevom ulicom (odvojak kod rampe za Prekopakru) u dužini od 102 metra te od Domagojeve ulice sjevernije u dužini od 350 metara bit će izgrađena pješačko-biciklistička staza u širini od 3,5 metra. Vrijednost ovih radova je milijun kuna, a sufinancira ih MUP iz programa „Sigurnost cestovnog prometa RH“ s 561.400 kuna dok ostalo osigurava gradski proračun. Rok za završetak je kraj ove godine.
Narednih dana, potvrdili su nam u gradskoj upravi, bit će srušena sva stabla kestena, ukupno 21 komad, koji smetaju izgradnji ove biciklističko-pješake prometnice na tom području.
Ovo je tek prva faza potpune rekonstrukcije ove prometnice koja je zamišljena u tri dijela u cilju sigurnijeg prometovanja državnim pravcem D-5 (Daruvar-Lipik), komfornijeg pristupa kućama tamošnjih stanovnika, ali i ljepši sjeverni ulaz u grad. To će se postići uspostava tri odvojena gradilišta od kojih je ovo prvo.
Posve nova prometnica
U drugoj fazi je predviđena izgradnja posve nove prometnice u sjevernom dijelu koja će se pružati zapadnije, ali paralelno s postojećom D5, a koje zapravo nema. Riječ je o automobilskom i pješačkom pristupu za 17 kuća koje su izgrađene, gledajući prometnu povezanost, na ledini od križanja Držićeve ulice (semafor kod Ančića) pa do zgrade pedagoške akademije. Oko dva metra od vanjskih ograda ovih kuća, u dužini od 275 metara bit će izgrađena asfaltna prometnica u širini od pet metara i pješačkog nogostupa u širini jednog i pol metra koja će završavati kružnim okretištem kod pedagoške akademije tako da će ubuduće biti moguća izgradnja komunikacije i s tim objektom. Uz to, bit će izgrađena i infrastruktura za odvodnju oborinskih voda koja će poslužiti i kao kanalizacija koje sada u tom dijelu Aleje nema.
Stanovnici tog dijela ulice dosad su dolazili do svojih kuća vozilima tako da je gornja polovina ulazila improviziranim, gotovo poljskim putem iz Držićeve, a donja je na pola ulice imala jednako tako improvizirani pristup izravno s prometnice za D-5. Osim što će to biti velika dobit za stanovnike, bit će sigurniji promet i za cestu D-5 jer se iz ovih kuća na nju više neće izlaziti improviziranim putovima nego preko semaforiziranog raskršća. Naravno, dobit je i kanalizacija, kao i kasniji mogući pristup i parkiralište za objekt bivše pedagoške akademije, a sada zdravstvenog veleučilišta.
[caption id="attachment_19465" align="alignleft" width="300"] Uz prugu će biti izgrađena nova pješačko-biciklistička staza širine 3,5 metra[/caption]
Vrijednost ovog projekta je 838.000 kuna a najpovoljnije uvjete ponudila je tvrtka Promet građenje iz Požege. Projekt će biti financiran iz programa „Ruralnog razvoja RH“ (70 posto) i sredstvima Grada Pakraca (30 posto).
Radovi bi trebali početi uskoro i završiti u roku od 60 dana od početka koji ovisi o još nekim suglasnostima iz Agencije glavnog financijera što nije sporno jer je ugovor potpisan proljetos.
Ideje izgradnje prometnice paralelno s Alejom kestenova datira još od 2007. godine, a građevinska dozvola, nakon rješavanja vlasničkih odnosa, ishodovana je 2014. godine.
Ubuduće još jedna paralelna prometnica
Kada se realiziraju ovi projekti, ostat će adekvatno prometno neriješen središnji dio Aleje kestenova, onaj koji počinje sjevernije od INE pa do Voda Lipik (nekadašnji Konstruktor). Riječ je o nekih osam ili devet kuća koje sada nemaju adekvatni kolnički pristup svojim dvorištima, nego automobilima s prometnice D5 do kuća dolaze s četiri neadekvatna i opasna improvizirana puta, od čega jedan ide preko zemljišta u vlasništvu INE koja takvu upotrebu može već sutra zabraniti. Osim što je konfiguraciji neadekvatno, dodatni problem je što se dio stanovnika, da bi s tih improviziranih ulaza došlo do svojih dvorišta, mora dijelom voziti po uskom prostoru između preostalih stabala kestena i klupa koji su primarno namijenjeni pješacima. Kako Zakon o sigurnosti prometa takvu situaciju više ne tolerira, i u takvim uvjetima nije moguće dobiti dozvolu za izgradnju biciklističko-pješake staze, u gradskoj upravi je u tijeku administrativno rješavanje papira za realizaciju dijela izgradnje još jedne paralelne polivalentne prometnice uz postojeći prometni pravac D-5 koja bi se u dužini od 212 metara pružala od ulaza za objekt Vode Lipik pa do završetka pješačko-biciklističke staze čija izgradnja je počela danas. Na toj budućoj prometnici širine 5,5 metara biti će postavljen jednosmjerni prometni pravac za automobile i nastavak pješačko-biciklističke staze.
[caption id="attachment_19464" align="alignright" width="300"] U središnjem dijelu Aleje dio kućevlasnika do svojih dvorišta dolazi vozeći se pješačkom stazom između stabala kestenova[/caption]
Na taj način bi se svim kućevlasnicima u Aleji kestenova omogućio siguran asfaltni pristup njihovim kućama, a pješacima i biciklistima neometano kretanje po njihovim površinama od pružnog prijelaza u Cesarčevoj do semafora kod Ančića. Kada bi trebala biti dovršena i ova, treća faza modernizacije Aleja kestenova, za sada nema odgovora osim što gradonačelnica Anamarija Blažević kaže čim to omoguće neki od domaćih ili međunarodnih fondova uz sufinanciranje gradskog proračuna i nada se da čekanje neće trajati predugo.
Bit će rušenja, ali i sadnje kestenova
Problem je, bar za dio stanovnika ove ulice, kao i za ostale sugrađane koji vole pakračke tradicije, gradska zelenila i nisu skloni promjenama, što su postojeći ostaci pješačke staze koji su bar kada je u pitanju asfalt vidljivi u tragovima, vijuga između stabala kestena u puno manjoj širini. Kako zakon nalaže da nove pješačko-biciklističke staze budu široke 3,5 metra, ona će se morati značajno proširiti. Prethodnih godina Grad je rješavao pitanje vlasništva nad zemljom, otkupljena je i posljednja čestica, ona između groblja i INE. Grad je tako došao u posjed neophodnog zemljišta za ovaj zahvat. Ostao je problem nedovoljne širine između stabala kestena. Stoga će se neka od njih morati rušiti, što je u skladu sa zaključkom struke sa Šumarskog instituta koji su pred nekoliko godina pregledavajući kestene došli do zaključka da su uslijed starosti, bolesti i ratnih djelovanja dotrajali te postoji opasnost za automobile i pješake, što je potvrđeno u najmanje dvije oluje posljednjih godina kada je došlo do urušavanja jednog stabla uz prugu i jednog malo više od INE, a što potvrđuje i fotografije s jučer otpiljene grane. Iz gradske uprave nas uvjeravaju da je u projektantskom troškovniku predviđena i stavka sadnje novih stabala takozvanog kanadskog kestena, (jer je u Europi kesten zaražen) i da će ih sigurno biti zasađeno više nego što će ih biti porušeno.
Aleja zasađena 1888. godine
„Nakon izgradnje željezničke pruge od Barcza do Pakraca (1885. godine), Zastupstvo Trgovišne općine Pakrac odlučilo je u veljači 1888. godine izgraditi šetalište od Velike gostionice (današnji hotel „Pakrac“) do željezničkog kolodvora“, piše Duško Kliček, autor monografije „Ulicama našeg grada“.
„Zapisano je tada da šetalište treba biti dugo 730 metara, mora imati devet propusta, a sa svake strane će biti zasađeno po 120 stabala kestena i 120 stabala agacije (bagrema). Osim uz ovo šetalište do željezničke stanice, stabla kestena posađena su iste godine i uz šetnicu od katoličke crkve do Tri križa na Kalvariji i u dvorištu Učiteljske škole (kasnije gimnazije). Iste godine razmišljalo se i o izgradnji šetališta do Lipika, ali ta ideja nije nikada realizirana.“
Obilaskom trase budućih gradilišta u Aleji kestenova vidljivo je da tamo više nema niti jednog bagrema ne sjećaju ih se niti stariji Pakračani, a preostalo je najviše 30-ak stabala od kojih svi nisu niti kesteni (uz prugu) i ne pripadaju svi izvorno zasađenoj generaciji.
- PIŠE: Pakrački List
- 750
Požeško-slavonska županija sufinancirat će svim lovačkim društvima s područja Županije, a ima ih 21, zajedničku policu osiguranja od odgovornosti od naleta divljači. Inicijativa je to Hrvatskog lovačkog saveza u traženju rješenja za ovaj problem koji je veliki financijski pritisak za lovačka društva, a našlo se u suradnji države, Hrvatskog lovačkog saveza, županija i samih lovačkih društava kroz zajedničke police osiguranja. Time ujedno Županija vraća dio novaca koje lovačka društva uplate u županijski proračun za godišnju lovozakupninu za lovišta koja imaju u koncesiji, pojasnio nam je Branko Bertelović, predsjednik LS Županije.
Ugovore o tome predstavnici lovačkih društava sa županom Alojzom Tomaševićem potpisani su 5. studenog u županijskoj vijećnici. Na ime te subvencije, ovisno o veličini lovišta pakračkim lovačkim društvima Psunj, Fazan i Košuta dodijeljeno 11.500, 11.000, odnosno 8.000 kuna, Jelenu Lipik 10.000 kuna i Slavuj Gaj 5.600 kuna.
,,Drago mi je da se ova suradnja nastavlja naravno sukladno mogućnostima proteklih nekoliko godina te smo uspjeli realizirati da ovi ugovori budu potpisani u smislu boljeg i lakšeg života ne samo svakog lovca, nego i svakog stanovnika na području Požeško-slavonske županije. Vi niste osobe koje idu u šumu da bi nešto ustrijelili i uništili ono što nam je priroda dala već suprotno, znajući što imamo vi ste čuvari prirode, čuvari staništa, hraništa i svega onoga što zapravo dolazi u teškim vremenima i lošim zimama sve da bi divlje životinje nastavile živjeti. Zahvaljujem vam na tome što ste izvrsni ljudi i izvrsni lovci i također čestitam svima vama koji ste i lovozakupnici i koji upravljate lovačkim društvima na vašem prostoru“, rekao je tom prigodom župan Tomašević.
Bertolović je prilikom svečanosti uručivanja ugovora rekao: „Zahvaljujem u ime svih Lovačkih društava i 1.350 lovaca koliko ih ima na području Lovačkog saveza Požeško-slavonske županije što ste prepoznali naše probleme i odlučili da subvencionirate troškove naših polica osiguranja“.
Za vozače koji su na prometnicama imali udes u naletu divljači ništa se ne mijenja u postupku naplate štete (ako nisu krivi). I dalje je prvi korak poziv policiji na mjesto nezgode.
Foto: D. Mirković, www.pozega.eu