Širenje pandemije koronavirusa značajno je smanjilo gužve kod liječnika obiteljske medicine diljem Hrvatske i čekaonice su gotovo prazne, a umjesto pregleda, liječnici većinu vremena provode na telefonima, dajući savjete i preporuke. Kakva je situacija kod nas, jesu li pacijenti dobro informirani i pridržavaju li se uputa, provjerili smo u ordinaciji obiteljske medicine u Lipiku, Pakračanke doktorice Gordane Nikles. „Pacijenti su načelno jako dobro informirani i uglavnom se pridržavaju uputa o samozaštiti. Uskrs sam sa svojom sestrom provela u posebnom dežurstvu u Požegi i u usporedbi sa tamošnjim pacijentima, koji uglavnom dolaze bez ikakve zaštite, jako sam ponosna na naše pacijente koji su u tome vrlo disciplinirani“, kaže doktorica.

Upitana da nam opiše opseg poslova koje obavlja sada u odnosu na one prije samo mjesec-dva, doktorica navodi da se oni gotovo ni ne mogu usporediti, jer sad kao da drugih bolesti više i nema i kao da postoji samo COVID-19. „Ranije se veliki dio posla svodio na direktni kontakt sa pacijentom: preventiva, dijagnostika, kurativa, bolovanja i sve ostalo što se ne može ukratko pobrojiti. Sad se najveći dio posla svodi na telefonske razgovore, konzultacije putem e-maila, slanje slika putem raznih aplikacija i svih prednosti modernih komunikacija i opsežnu papirologiju“, naglašava dr. Nikles. Na sreću, ordinacija je već ranije uvela telefonsko naručivanje kronične terapije, putem posebnog broja telefona, neposredno prije ove pandemije pa im to olakšava trenutnu situaciju. „Telefonom se može riješiti puno, ali ne i sve“, kaže i objašnjava da se moraju rješavati akutna bolna stanja, traume, injekcije, cijepljenja, previjanja, zatim pacijenti koji su otpušteni iz bolnica. Sve potrebe malignih bolesnika, ali ne i samo njih, neophodne kontrole, kemoterapije, vađenja krvi, organizacija sanitetskog prijevoza i još mnogo toga radi se bez obzira na COVID-19.

Kućne posjete češće

Doktorica naglašava da su puno češće kućne posjete i liječenje u kući, jer medicinska skrb treba biti dostupna najtežim i nepokretnim pacijentima, koji su u stalnim i velikim potrebama, uz nužnost da ih se zadrži u njihovim kućama sa što manje nepotrebnih kontakata. Nadalje, navodi da su, po njenom mišljenju, službe skrbi o starijim osobama u našoj zajednici odlično organizirane, tako da njihove potrebe uglavnom pokrivaju mlađi članovi obitelji ili organizirana skrb za starije. Zbog toga u njenu ordinaciju u zadnje vrijeme više dolaze uglavnom mlađi pacijenti, koji su i radno aktivni pa najčešće traže bolovanje, bilo za sebe, bilo radi njege bolesnog djeteta, ali doktorica kaže da i to nastoje krajnje fleksibilno odraditi on-line. Od pacijenata koji su u samoizolaciji, gotovo svi su također mlađe dobi.

Nitko na testiranju

Testiranje na COVID-19 obavlja se i prema nalogu liječnika obiteljske medicine, no iz ove ordinacije niti jedan pacijent nije poslan na to testiranje, ali doktorica navodi da je jedan upućen preko hitne službe. Sve je sumnjive slučajeve upućivala u tzv. Covid ambulantu pri Domu zdravlja Pakrac, ali koliko joj je poznato, nitko od njih nije testiran.

Budući da su liječnici svakodnevno u neposrednom kontaktu s pacijentima pa time čine najugroženiju skupinu, upitali smo ju kako stoje sa zaštitnom opremom, sredstvima za dezinfekciju. „Zaštitne opreme nemamo. Imamo samo ono što smo imali kada nas je pandemija zatekla, dakle nešto rukavica, kirurških maski i dezinficijensa. Nešto sam teškom mukom uspjela kupiti, ali sve je to vrlo malo i nekvalitetno. Danas sam čula informaciju da se nešto dobiva od Doma zdravlja Požeško-slavonske županije, ali to do mene još nije došlo. Sve molbe Županijskom stožeru civilne zaštite, koji je i nadležan za isto, a bilo ih je zaista puno, nisu urodile plodom“, razočarano kaže dr. Nikles.

U ovoj ordinaciji izdali su oko 20-ak propusnica i e-propusnica, a izdaju ih krajnje odgovorno i kontrolirano, samo za hitne i neodgodive stvari koje su u vezi sa liječenjem i očuvanjem zdravlja.

Doktorica smatra kako cijela ova situacija potvrđuje da se može živjeti i puno skromnije, uz manje i razumne prohtjeve i opterećenja zdravstvenog sustava, koje je, po njenom mišljenju, prije COVID-a 19 bilo krajnje neracionalno, na momente suludo i prijetilo kolapsom istog. Nada se da je u svakom zlu i neko dobro te da će svi iz ovoga nešto i naučiti.

Za kraj, doktorica Nikles poručuje: „ostanite doma i time pomozite svima nama koji moramo raditi i koji smo na svojim radnim mjestima zbog svih vas. Zajedno ustrajmo u ovome, jer to je jedini i najkraći put iz ove ružne priče.“

Prometno je i ovog četvrtka na pakračkoj tržnici koja je, kao i prošlog tjedna, otvorila vrata kupcima s kompletnom ponudom bijelih i zelenih proizvoda, a radi sukladno preporučenim sigurnosnim mjerama. Prema riječima voditelja Tržnice Alena Stipića, posjetitelji tržnice se ponašaju prema preporučenom naputku, a sudeći prema automobilima popunjenom glavnom parkingu interes za današnju ponudu je veći nego prošli tjedan. Ispred oba ulaza u tržnicu je red, a svima zainteresiranim na bijeloj tržnici na usluzi stoji osam prodavača, dok na zelenoj svoje proizvode nudi njih trinaest.
Osim što je u našim domaćinstvima, za ovih dana preporučenog mirovanja, ostava djelomično ispražnjena i valja je dopuniti, tržni dan posluži i da se na svježem zraku prozbori koja s prvim susjedom u dugačkom redu i prokomentira aktualna situacija. Makar to bilo preko zaštitne maske i sa sigurne udaljenosti od dva metra...
Sa sigurnosne strane gledano prodaja unutar same tržnice je i danas organizirana uz jednosmjernu cirkulaciju posjetitelja te održavanje minimalnog fizičkog razmaka. Sve to ne izgleda niti malo loše i vjerojatno predstavlja budući model tržnične razmjene koja nas očekuje kad sve ovo prođe i propisane mjere zaštite budu van snage.
Podsjetimo, sutra (petak) će posjetitelji tržnice moći ući samo u zeleni dio tržnice gdje će biti ponuda sadnica.

Frezanjem dijela kolnika u Strossmayerovoj ulici (kod kapele sv. Josipa) danas su počeli konkretni radovi iz ovogodišnjeg programa redovnog održavanja županijskih cesta na području Pakraca koji provodi Županijska uprava za ceste Požega. Radove izvodi Poduzeće za ceste Slavonski Brod.

Ravnatelja ŽUC-a Miju Jozaka nismo uspjeli dobiti za detaljne informacije. No prema njihovom Planu radova redovitog održavanja za Nadcestariju Pakrac, koja pokriva područja jedinica lokalne samouprave Pakraca i Lipika, ove godine je predviđeno za redovito održavanje 3,3 milijuna kuna. U planu izvanrednog održavanja na području Pakraca je za ovu godinu predviđena izgradnja autobusnih ugibališta u Donjoj i Gornjoj Obriježi te sanacija ceste Gaj-Toranj presvlačenjem kolnika u dužini od 3,4 kilometara. Vrijednost ovih radova procijenjena je na ukupno 720.000 kuna.

Kao i prošli tjedan bijela i zelena tržnica ovog će četvrtka (16. travnja) raditi od 8 do 13 sati, dok će u petak biti organizirana prodaja sadnica cvijeća i povrća, obavijestio nas je Alen Stipić, voditelj Tržnice Pakrac.

Prodaja bijelih i zelenih proizvoda bit će organizirana na isti način kao i prošli tjedan, što znači da će ulaz u bijelu tržnicu biti s bočne strane (do ceste), a u zelenu sa zapadne strane tržnice.

Iz uprave Tržnice apeliraju na sve posjetitelje da se obavezno pridržavaju propisanih sigurnosnih mjera i pozivaju na odgovorno ponašanje pogotovo kod održavanja sigurnosnog razmaka (minimalno 2 metra) prilikom stvaranja redova ispred oba ulaza. Isto tako, mole se svi oni koji planiraju ranije obaviti kupnju da se ne okupljaju prije početka radnog vremena tržnice (8 sati) i tako pripomognu održavanju nužnog reda oko prodajnih mjesta.

Cirkulacija kupaca bit će jednosmjerna i regulirana od strane uprave i djelatnika Tržnice.

U petak će posjetitelji tržnice moći ući samo u zeleni dio tržnice gdje će biti ponuda sadnica.

Prostor za prodaju na pakračkoj Tržnici prilagođen je prema uputama Stožera za civilnu zaštitu, sukladno najnovijoj Odluci o iznimnom dopuštenju rada uz pridržavanje posebnih uvjeta za određene vrste tržnica i objekata na tržnicama za vrijeme proglašenja epidemije COVID-19.

Aktualna je i online prodaja proizvoda, a danas DONOSIMO POPIS PRODAVAČA I NJIHOVE KONTAKTE (svi ostali prodavači koji ubuduće žele i mogu svoju robu prodavati na ovaj način trebaju na sljedeće telefonske brojeve dostaviti svoj podatke kako bi bili uvršteni u popis: 098 980 3880 Alen Stipić ili 034 290-650 LRA  Poduzetnički centar Pakrac).

Usred borbe s koronavirusom, dok je pola zemlje pod rigoroznim mjerama, a druga polovina radi umanjenim intenzitetom primjenjujući sve moguće mjere zaštite ili prakticirajući rad na daljinu, jedna se branša nezasluženo zaboravlja i pomalo gura u stranu. Riječ je o trgovcima koji rade u omanjim trgovinama mješovitom robom, kakvih u Pakracu ima nekoliko i koji sukladno preporuci Nacionalnog stožera civilne zaštite rade uobičajeno, tek s nešto skraćenim radnim vremenom. Iako su za obavljanje svog posla slabije financijski motivirani nego ostale službe koje su sve ovo vrijeme građanima na raspolaganju, njihovo zanimanje također nosi određeni stres, ponajviše stoga što su zbog prirode posla osuđeni na neposredan kontakt. Mnogi među trgovcima osjećaju se iscrpljeno, loše zaštićeno i izloženo virusu. Je li tako i kod nas te kako se u pakračkim dućanima nose s novonastalom situacijom provjerili smo kod Goranke Laić – Čolić, trgovkinje u dućanu mješovite robe u centru grada.
„Radim šesnaest godina kao trgovac, a četvrtu kod sadašnjeg poslodavca i mogu vam reći da u ovoj situaciji u našoj firmi vrlo dobro funkcioniramo. Dobili smo potrebne preparate za zaštitu, a zaštitnu masku nosimo kad se stvori nešto veća gužva. Kupci se ponašaju uglavnom disciplinirano“, objašnjava i kaže kako je u početku bilo trzavica i nervoze kod mušterija dok se nisu svi skupa priviknuli na nužno distanciranje u zatvorenom prostoru od dva metra. Gužve, kaže, više nema jer su se ljudi opskrbili u prvom tjednu većim količinama osnovnih životnih namirnica čije cijene u ovom trgovačkom lancu manjih trgovina nisu mijenjali od siječnja.


Tijekom razgovora u dućan je ušao kupac i uslužen je tako da je postupak prodaje u odnosu na ranije gotovo isti. „Situaciju“ odaje tek dezinfekcijsko sredstvo pored trgovačkog pulta širokog nekih 120 cm preko kojeg je čovjek pružio novac, pokupio svoje i uz uobičajeno Gorankino „dođite nam opet“ otišao svojim putem. Ništa naročito rekli bi, minimalan kontakt…
Ali, zar nije gotovo isti i na tržnicama, a pogledajmo sve mjere zaštite koje se poduzimaju i količinu rasprava po pitanju tamošnje prodaje gdje se tržna komunikacija „jedan na jedan“ predstavlja kao izuzetno rizična.
Goranka će poslije odrađene smjene iz trgovine otići kući, a u međuvremenu će, osim opisane prodaje, u malenoj trgovini više puta ući u neposredan kontakt s nepoznatim ljudima. Okružena kupcima, namirnicama valja pripuniti prazne police, potom naplatiti račun na blagajni pri čemu će, ponekad, onaj što plaća po navici navlažiti palac (sjećate se, vidjeli ste milijun puta) listajući papirnate novčanice. Iako danas sa svih strana bruje preporuke o beskontaktnom plaćanju, teško je od starijih mušterija očekivati da se služe karticama i modernijim načinom plaćanja. Unatoč svemu, straha kod Goranke gotovo da i nema…
„Pomislim i ja svašta, pogotovo kad dodirnem lice, postanem na tren paranoična, no crne me misli brzo prođu. Nemam straha i mislim pozitivno. Neki govore da smo heroji, ne mislim tako, samo radimo svoj posao. Ne želim biti heroina, želim samo da svi skupa, poštujući upute preživimo ovu kalvariju i iz svega izađemo kao bolji ljudi", završila je simpatična Goranka, apelirajući još jednom na kupce da ne stvaraju nepotrebne gužve, te im u šali poručila da ne gomilaju zalihe „kao da korona virus obilazi kuće i tko nema 100 kg brašna i 10 litara ulja odmah ga zarazi…“

U jutrošnjoj dnevnoj informaciji iz Policijske uprave požeško-slavonske, tijekom proteklog produženog uskršnjeg vikenda, policija nije zabilježila niti jedan događaj na području Pakraca i Lipika vrijedan informiranja građana što znači da nije bilo prometnih nesreća, požara, narušavanja javnog reda i mira i slično.

Za razliku od pakračko-lipičkog područja, u dnevnom biltenu za protekli vikend policija na Požeštini bilježi čak pet požara na otvorenom pri čemu je na jednom, prilikom topljenja pčelinjeg voska u Požegi, nastala materijalna šteta od čak 150.000 kuna jer su izgorjele gospodarske zgrade zajedno sa traktorom. Također je na Požeštini zabilježeno sedam prometnih nesreća pri čemu je u četiri došlo do bijega s mjesta nesreće kao i tri narušavanja javnog reda i mira te po jednu provalu u vikendicu, neovlašteno posjedovanje marihuane i držanje pasa pod nadzorom.