pokreni solidarnost naslovna

Pakrački osnovnoškolci i učitelji svojim sugrađanima poslali su poruke solidarnosti 21. ožujka i na taj način obilježili su Međunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacije, priključivši se europskom projektu „P.S. Pokreni solidarnost“.

Na Međunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacije koji se obilježava 21. ožujka, 300 učenika i učenica u četiri grada u Hrvatskoj šalju pisma sugrađankama i sugrađanima i podsjećaju na važnost solidarnosti.


Međunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacije obilježava se u spomen 69 ubijenih i mnoštvo ranjenih prosvjednika koji su se svojim solidarnim djelovanjem borili protiv apartheida u Južnoj Africi. Solidarnost kao aktivno djelovanje protiv nepravdi razumiju i učenici i učenice pet škola koje u školskoj godini 2022./2023. sudjeluju u projektu p.s. Pokreni solidarnost! Pakrački učenici, uz njih gotovo 300 iz, Pleternice, Osijeka i Daruvara, svojim je sugrađanima poslao svoje misli o solidarnom djelovanju u kontekstu različitih aktualnih svjetskih izazova poput diskriminacije, klimatskih promjena, nejednakosti. Ako dobijete ovakvu poruku, odgovorite im i podijelite s njima svoju viziju solidarnosti!

pokreni solidarnost dijete

Dio je to projekta p.s. Pokreni solidarnost! kojeg provodi Centar za mirovne studije u suradnji s organizacijom la ligue de l'enseignement iz Francuske, a kojim se nadopunjava nastava građanskog odgoja i obrazovanja, ali i brojni drugi predmeti i izvannastavne aktivnosti u školama. Kroz osnovne aktivnosti učenici imaju priliku razvijati svoje kritičko mišljenje, vještinu analize fotografija i kreativnog pisanja, a bave se temama koje su im važne i zanimljive.

Centar za mirovne studije se već dugi niz godina zalaže za kvalitetno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole u Hrvatskoj čime bi se svim učenicima i učenicama pružila mogućnost za razvoj njihove građanske kompetencije - znanja i stavova prema određenim društvenim i političkim temama te vrijednosti i ponašanja, koji uključuju spremnost za aktivno sudjelovanje u životu, kako lokalne zajednice, tako i globalno. Aktivnosti p.s. Pokreni solidarnost! kreiraju prostor za rad na svim spomenutim razinama. Cilj je osim razvoja građanske kompetencije mladih, motivirati škole da počnu aktivnije komunicirati sa svojim lokalnim zajednicama, da postanu mjesta razmjene ideja i mjesta susreta.

Ključne p.s. Pokreni solidarnost! aktivnosti bit će akcije mladih u zajednicama utemeljene na njihovim stvarnim potrebama koje će se održavati od travnja do kraja školske godine.

336881103 148513311474076 1503897941621528436 n

Studenti šeste godine Medicinskog fakulteta u Zagrebu jučer su u Srednjoj školi Pakrac održali predavanje o spolno prenosivim bolestima za sve pakračke srednjoškolce prvih i drugih razreda.

Riječ je o edukaciji koja se održava u sklopu predmeta „Zdravlje u zajednici“ kojom studenti osnovnoškolcima i srednjoškolcima približavaju tematiku sprječavanja spolno prenosivih bolesti, kontracepcije, ali i važnosti cijepljenja protiv HPV-a za djevojke koje je besplatno je do 25. godine.

Školski dan, osim predavanja, bio je obogaćen i upoznavanjem studenata i profesora sa kulturnom baštinom grada Pakraca pa su zagrebački gosti imali prilike posjetiti Muzej grada Pakraca gdje su im predstavljene pakračke znamenitosti poput nalazišta ostataka Starog grada, povijesni pregled Pakraca, ali im je prigodno predstavljen i značaj nekadašnje pakračke Kraljevske zemaljske javne bolnice.

Poseban i iznimno kvalitetan oblik provođenja terenske nastave je na predmetu Zdravlje u zajednici na završnoj (šestoj) godini Integriranog studija medicine na hrvatskom i engleskom jeziku. Predmet Zdravlje u zajednici provode nastavnici Škole narodnog zdravlja „Andrija Štampar“ od 1952. godine i temelji se na pristupu da je područje djelovanja liječnika gdje ljudi žive, rade i gdje se školuju, a ne samo laboratoriji, ordinacije, bolnice i klinike. Cilj nastave je upoznati studente sa svim kompleksnim elementima koji utječu na zdravlje i život stanovnika jedne zajednice.

336876873 1205615340141389 4092021228745512010 n

Ana Borovečki i Iskra Aleksandra Nola, profesorice i voditeljice jučerašnje grupe studenata, istaknule su iznimno zadovoljstvo organizacijom te dobivenim informacijama za koje do sada nisu znale dok su studenti istaknuli ugodnu iznenađenost kulturom djece u srednjoj školi, gradom i ljudima.

Projekt „Zdravlje u zajednici“ okuplja skupine studenata Medicinskog fakulteta uz mentorstvo dvoje nastavnika na području županije koja je većim dijelom ruralno područje. Program prakse sastoji se od četiri područja: sudjelovanje studenata u redovnim aktivnostima lokalne zdravstvene službe (ne samo liječnika nego i patronažnih sestara), posebnih programa istraživanja na terenu (u kućama, na radnim mjestima, u školama), zdravstveno‐odgojnih aktivnosti (u školama, vrtićima, kućama), sudjelovanje u nacionalnim preventivnim programima koji se provode u lokalnoj zajednici (rano otkrivanje raka dojke, raka debelog crijeva) i zdravstveno ekološkog programa (analiza vode i vodoopskrbe, dispozicija otpada, itd.). S ciljem upoznavanja sa životom jedne sredine, uključen je i obilazak povijesnih, kulturnih, gospodarstvenih, prirodnih i drugih znamenitosti kraja u kojem se praksa obavlja.

euroscola glavna

Učenici Srednje škole Pakrac, njih 24 ambasadora juniora Europskoga parlamenta, (3. A: Tara Čelec, Petra Antunović, Tamara Sužnjević, Leon Martinović, Ian Fiala Krajačić, Ena Bartoluci, Emili Papić, Ines Pavlečić, Ines Jendrašić, Borna Tomić, Marta Adžijević, Marijana Prhal, Zrinka Hihlik, Matej Vicković; 4. A: Donatella Orzes, Nina Babojelić, Nika Čelec, Kristina Sanić; 2. C: Antun Krpeljević, Josip Desput, Hrvoje Dominić, Hana Basarić, Ivana Dubravac, Ana Vidović) u pratnji ambasadora seniora  Vesne Ančić i Ivana Tutića, pakračkih profesora, boravilo je od 27. veljače do 1. ožujka na radnome putovanju u Strasbourgu.

Ondje su posjetili Europski parlament te s oko tisuću srednjoškolaca iz 24 europske škole sudjelovali u međunarodnome programu Euroscola.

euroscola 2

Euroscola je redoviti godišnji program Europskoga parlamenta u kojemu učenici u dobi od 16 do 18 godina iz svih država članica Europske unije na praktičan način uče o funkcioniranju Europske unije i aktualnim pitanjima. Učenici iz Hrvatske u programu sudjeluju od početka hrvatskoga članstva u Europskoj uniji (2013.), a za učenike Srednje škole Pakrac ovo je druga takva prilika. Ovoga su puta sudjelovanje u Euroscola sesiji zavrijedili ostvarivši sjajne rezultate u nacionalnome programu Škola ambasador Europskoga parlamenta (EPAS). Podsjetimo - na temelju evaluacije škola koju je proveo Forum za slobodu odgoja zauzeli smo četvrto mjesto u državi s obzirom na provođenje programa Škola ambasador Europskoga parlamenta (EPAS).

euroscola 3

Prvoga dana putovanja 27. veljače učenici i nastavnici posjetili su njemački grad Ulm, a tamo su  imali priliku vidjeti luteransku crkvu Ulmer Münster s najvišim zvonikom na svijetu.

Sljedećega dana, 28. veljače, učenici i nastavnici sudjelovali su u radnome posjetu Europskome parlamentu. U uvodnome dijelu programa učenicima i nastavnicima obratila se predsjednica Europskoga parlamenta Roberta Metsola. Nakon toga, održana su stručna interaktivna predavanja (1. Antonio Albaladejo Roman, politički analitičar, Structural Polices Unit, Directorale-General for parliamentary Research Services, EP; 2. Delara Burkhardt (DE, S & D, članica Europskoga parlamenta).

Tema ove Euroscola sesije bila je strategija Europske unije prema održivom prehrambenom sustavu.

euroscola 4

Sudionici su, koristeći interaktivne digitalne platforme Interactio i Slido, imali mogućnost postavljati pitanja i predlagati rješenja u vezi s temom rasprave.  Iako je tema (EU: prema održivom sustavu prehrane) bila veoma zahtjevna i ne baš osobito zanimljiva mladima, učenici su pokazali izniman interes i angažman te su kvalitetnim pitanjima i prijedlozima doprinijeli konstruktivnoj raspravi u Europskome parlamentu.

Nakon ručka učenici su, podijeljeni u skupine, sudjelovali u simulaciji rada Europskoga parlamenta. Sa svojim vršnjacima iz ostalih europskih škola kritički su vrednovali, obrazlagali, usvajali ili odbacivali predložene amandmane poput pravih zastupnika.

Za nastavnike je organizirana radionica o medijskoj pismenosti: Kako pripremiti svoje učenike da bolje uoče dezinformacije? Nakon posjeta Europskome parlamentu, učenici su imali slobodno vrijeme za razgledavanje Strasbourga i njegovih znamenitosti.

euroscola 5

Na povratku kući, 1. ožujka, učenici su prošetali Münchenom, posjetili njegove kulturne znamenitosti i okrijepili se tradicionalnim ručkom u jednoj od najstarijih pivnica Hofbräuhaus. 

Naši su učenici pokazali da su uistinu pravi mladi ambasadori europskih vrijednosti i da iznimno cijene nagradni put u Europski parlament. Svi se slažu da je ovaj posjet bilo jedinstveno iskustvo  jer mladi ljudi nemaju često priliku iznijeti svoje mišljenje i aktivno sudjelovati u izgradnji bolje Europe.

euroscola 6

Kristina Sanić: Posjet Europskome parlamentu jedno je od najboljih i nezaboravnih iskustava u mome životu. Nakon što je moj mali govor završio, osjećala sam kako me prožima ponos. Svakome bih preporučila ovo iskustvo jer je  vrijedno svakoga truda i nešto što će se pamtiti.

Emili Papić: Naučila sam mnogo toga novoga o ekologiji, zdravoj prehrani i glasanju. Posebno mi se svidio dio s debatom kada su moji vršnjaci iznosili vlastita mišljenja u vezi s temom održive prehrane. Upoznala sam ljude iz Portugala i Cipra te s njima izmijenila iskustva koja se tiču obrazovanja, ali i općenitih stvari.

Hana Basarić: Razgovarali smo o temama poput hrane i njezine sigurnosti i o tome kako mi mladi trebamo dati svoj glas na izborima. Ovo je bila jedinstvena prilika za upoznavanje naših vršnjaka iz cijele Europe.

Leon Martinović: Za mene Euroscola predstavlja vrata u svjetliju budućnost Europe.

Petra Antunović: Bilo je uistinu motivirajuće slušati kako se pokušavaju riješiti problemi današnjice. Predivno iskustvo.

euroscola 7

20230220 170552 Medium

„Obogatimo djecu“ naziv je predavanja koje je sinoć u Gradskoj knjižnici Pakrac održala školska psihologinja Nataša Major koje je bilo organizirano u sklopu obilježavanja 16. Tjedna psihologije u Hrvatskoj.

„Roditeljstvo je jedan prekrasan odnos, kad volite svoje dijete, kad ga željno iščekujute, puno u njega ulažete, onda je takav odgoj veliki izazov i odgovornost i ustvari najvrjedniji posao. To je posao u kojem dajemo u nasljeđe sve što znamo, imamo i možemo i pokušavamo prenijeti na sljedeću generaciju. I upravo zbog toga ne gledamo na roditeljstvo kao nekakav težak posao gdje ne dobivate plaću. Puno roditelja je spremno, ima kompetencije i razumije tu ulogu, a ima i onih koji to ne razumiju, ne znaju i ne doživljavaju kao ozbiljan posao“, započela je Major sinoćnje predavanje.

U skorom dvosatnom interaktivnom predavanju Major se najviše fokusirala na razdoblje predškolskog doba naglašavajući kako najvažnije razdoblje nije ono provedeno u visokim školama nego ono najranije – od rođenja do šeste godine života te ističući kako je cilj roditeljskog posla razviti odgovornost kod djece kako bi ona postala samostalna. U tom procesu najvažnija je interakcija s djetetom od dodira, govora, slobodnog kretanja, slobodne igre s upotrebom mašte, pjevanja, istraživanja okoline, ali i stvoriti kod djeteta osjećaj sigurnosti koji omogućuje učenje. Bavljenje djetetom nije boravak pred ekranima nego kvalitetno provođenje vremena u različitim vrstama igre, poput penjanja, crtanja, plesanja, pjevanja, pričanja bajki, vožnje biciklima i svim drugim aktivnostima u kojima se djeca kreću jer kako je naglasila Major, djeca u prvih šest godina života najviše uče kroz igru.

Važno je učenje licem u lice, a ne licem u ekran, istaknula je Major.

učionica 1

Što je to poduzetnik i kako postati poduzetnik bili su samo neki od pojmova koje su učenici sedmih i osmih razreda Osnovne škole braće Radića jučer saznali na edukaciji u sklopu projekta „Dječje poduzetništvo za pametan rast“ vrijednog 12.608,67 eura dobivenih od Ministarstva znanosti i obrazovanja na natječaju za dodjelu bespovratnih sredstava projektima udruga u području izvaninstitucionalnog odgoja i obrazovanja djece i mladih u ovoj školskoj godini.

Nositelj projekta koji traje godinu dana je Centar za poduzetništvo Osijek dok je pakračka osnovna škola jedan od partnera uz još osnovne škole iz Antunovca, Bijelog Brda i Belišća.

Kako su nam rekli Ivan Papić i Dino Žilić, stručni suradnici u Centru za poduzetništvo Osijek i jučerašnji predavači, o važnim pojmovima s učenicima su razgovarali kroz takozvanu poduzetničku igru odnosno simulaciju poduzetničkog pothvata. „Riječ je o metodologiji rada poduzetničkog promišljanja koju je osmislila Međunarodna organizacija rada, a mi kao licencirani voditelji izradili smo materijale prilagođene tom uzrastu tako da kroz ovu edukaciju učenici dobiju šire pojmove o planiranju i proizvodnji na konkretnim primjerima. Oni rade u timovima i tako prolaze cijeli poduzetnički proces“, dodao je  Ivan Papić.

predavači

Održat će se ukupno 16 edukacija, po četiri u svakoj od škola, tako da pakračke učenike očekuju još dvije edukacije na temu financijske pismenosti gdje će se raspravljati o funkcioniranju banaka, žiro računa, kriptovalutama, digitalnom bankarstvu i sličnim temama. Nakon održanih edukacija u Osijeku će biti organizirana neka vrsta „hakatona“ gdje će se iz svake škole nekoliko učenika sa svojim poduzetničkom idejom međusobno natjecati.

Kako je dodala ravnateljica Sanja Delač, ovo nije prvi projekt koji provode s našim učenicima jer o poduzetništvu govore već par godina u partnerstvu s Udruženjem obrtnika Pakrac – Lipik te LRA Poduzetnički centar Pakrac. Istaknula je kako učenicima takve teme nisu dosadne i upravo ih interesiraju praktični primjeri i iskustva stoga se rado odzivaju na takve projekte.

učenici

IMG 1730 Medium

„Josipovim i  Marijinim koracima“ naziv je ovogodišnje božićne priredbe koju su zajednički osmislili i pripremili učenici i učitelji Osnovne škole braće Radić Pakrac, a koja je sinoć u Hrvatskom domu „Dr. Franjo Tuđman“ okupila brojne roditelje, braće, sestre, bake i djedove osnovnoškolaca koji su došli podržati svoje pjevače i glumce.

U jednosatnom programu na sceni se izmjenjivala pjesma, ples i igrokazi na temu Božića, a uprizorenim jaslicama osnovnoškolci poželjeli su svim sugrađanima blagoslovljen, miran Božić, uz više zajedništva, suosjećanja i razumijevanja jedni prema drugima.  

IMG 1722 Medium

„Neka nam ovaj i Božić bude izazov. Odlučimo se za put, Josipove i Marijine korake slijedimo. Ne izbjegavajmo ničiju nevolju, primimo nemoćne, utješimo neželjene, otvorimo  vrata potrebitima. Na raskršćima budimo svjetlo drugima i pokažimo zahvalnosti prema životu“, blagdanske čestitke uputila je na kraju programa i Sanja Delač, ravnateljica pakračke osnovne škole.

IMG 1755 Medium

IMG1756-Medium
IMG1754-Medium
IMG1750-Medium
IMG1742-Medium
IMG1740-Medium
IMG1739-Medium
IMG1736-Medium
IMG1732-Medium
IMG1731-Medium
IMG1729-Medium