Daniel Grčević, mladi zaljubljenik u filateliju, inače ekonomist turističkog menadžmenta, izradio je u sklopu obilježavanja 760 godina grada Pakraca poštansku marku koja prikazuje kovanice slavonskog banovca simpatičnog naziva „pepeljuga“, poznatog među filatelistima. Ovaj izraz se koristi za predmet koji nalikuje poštanskoj marci, ali nije izdan za plaćene poštanske potrebe državnih poštanskih institucija.

Naš mladi sugrađanin sam je dizajnirao i napravio markicu, a koji je trud uložen u njenu izradu, govori činjenica da je svaku markicu oblikovao na šivaćoj mašini kako bi dobila prepoznatljiv izgled budući da je njeno tiskanje u malim primjercima dosta skupo.

Prva pakračka „pepeljuga“ napravljena je na visoko kvalitetnom sjajnom negumiranom papiru u četiri boje te nosi prikaz kovanice slavonskoga banovca, kao i nominale 1, 2, 5 i 6. Poredane ove marke zajedno čine 1256. godinu prvog spominjanja imena Pakraca. Marka je izdana s ukrasno rezanom perforacijom te u ograničenom izdanju u malim ukrasnim arcima. Nakon odličnih komentara građana Daniel vjeruje kako je markica ostvarila svoj cilj, a to je promocija bogate pakračke povijesti.

1

Ovakve vrste maraka koje su inače vrlo popularne među kolekcionarima imaju povijest koja se zapravo može vezati uz izdavanje prve poštanske marke u svijetu 1840. godine, a vjerojatno ne postoji država koja ih nije izdala u nekom obliku. „Pepeljuge“ se tako često označavaju i kao lokalne marke te ih ne rijetko izdaju i razne institucije kao i privatne kompanije.

2

Njihova namjena je u većini bila promotivno sredstvo za mjesta, događaje poput velikih sajmova, obljetnice, usluge ili proizvode. U financijskom smislu služile su i kao sredstvo plaćanja usluga kao i prikupljanja novca za razne namjene poput dobrotvornih organizacija ili za pomoć žrtvama rata. Pravila nisu postojala vezano uz njihov oblik i dizajn tako da su često svojim izgledom nadmašivale poštanske marke u regularnoj upotrebi.

5

„Prvi primjerci poslani su na pozivnicama gradskih institucija, a sad i s ponosom možemo reći da je već stotine njih odaslano na razne adrese diljem svijeta, a neke od njih su već završile u albumima kolekcionara gdje možemo reći da je „pepeljuga“ postala „princeza“, rekao je Daniel dodavši kako je Grad Pakrac prepoznao vrijednost ove inicijative i krenuo u proceduru kako bi povodom 765. godine Grada ova markica postala službena poštanska marka.

6