- PIŠE: Pakrački List
- 1323
Uz suglasnost Nacionalnog stožera civilne zaštite, načelnik Stožera CZ Požeško-slavonske županije Vedran Neferović, donio je danas Odluku kojom se odobrava rekreativni ribolov na ribolovnim vodama na području naše županije. Uz strogo pridržavanje protuepidemijskih mjera, posebice poštivanje mjera fizičkog distanciranja i zabrane javnog okupljanja, dopušten je ribolov isključivo pojedinačno i to na jednom ribolovnom mjestu. Osobama u samoizolaciji strogo je zabranjen pristup. Nadzor nad provedbom ove Odluke vršit će komunalni redari, pripadnici civilne zaštite i policijski službenici, a u slučaju nepridržavanja njenih odredbi, Odluka će se staviti izvan snage.
- PIŠE: Pakrački List
- 1252
Uvriježeno mišljenje je da je zima 2019/20. bila toplija od nekoliko prethodnih. No analiza potrošnje plina koju su radi svojih potreba, ali i nas medija, napravili zaposlenici Komunalca, našeg lokalnog distributera ovog energenta, to uglavnom ne potvrđuje.
Uspoređujući potrošnju u studenom, prosincu, siječnju i veljači u domaćinstvima Pakraca i Lipika s mjesecima iz prethodne godine vidljivo je da je ove zime u ta četiri mjeseca potrošeno u domaćinstvima Pakraca i Lipika 1,27 milijuna kubika plina, odnosno tek zanemarivi 1174 kubika manje nego u ista četiri mjesece prethodne zime što je u postotku tek 0,1 posto. Gledajući po mjesecima, u studenom, prosinac i veljači smo ove zime trošili manje plina nego prethodne godine, ali ono što smo uštedjeli u ta tri mjeseca „pojeo“ je siječanj kada je potrošeno 406.118 kubika plina ili oko 33.000 kubika više nego lanjskog siječnja. Promatrajući unazad pet godina veća potrošnja plina u siječnju zabilježena je samo 2017. godine, no tada još brojni stanovi na području Pakraca i Lipika nisu prošli energetsku obnovu.
Potrošnja plina u domaćinstvima Pakraca i Lipika unazad pet godina u fizičkom obimu ima blagi rast. Prije energetske obnove taj rast je iznosio godišnje oko 3 posto, da bi u posljednje dvije godine bilježio lagani pad što se može povezati s malo blažim zimama, ali i učincima energetske obnove.
Energetska obnova štedi polovinu potrošnje
U Komunalcu prate potrošnju plina u zgradama prije i poslije energetske obnove. Za primjer su uzeli kotlovnicu u Lipik koje grije 12 stanova u Udinskoj ulici te još pet pojedinačnih stanova u različitim zgradama Pakraca i Lipika za koje znaju da su cijele godine nastanjeni i da se griju na plin.
Kod kotlovnice, grijani stanovi su završili energetsku obnovu u svibnju 2016. U prethodnoj godini je potrošeno 11.018 kubika plina, a 2017., prvoj cijeloj godini nakon energetske obnove 8.530 ili 23 posto manje. Lani je ta potrošnja bila još i manja i iznosila je 5.922 kubika ili 59 posto iz 2016. godine što je stanarima donijelo ukupnu uštedu na grijanju u iznosu od 14.776 kuna, kažu u Komunalcu.
Gledajući potrošnju plina u stanu u Hebrangovoj ulici u Pakracu na kućnom broju četiri gdje je energetska obnova završena u svibnju 2016. godine uočljiva je ušteda pod 52 posto. Naime 2015. godine je taj stan potrošio 2.100 kubika plina, a 2019 1.111 kubika ili 989 kubika manje što je vlasnicima donijelo uštedu na plinu u iznosu od 2868 kuna. Ostali promatrani stanovi potrošili su lani manje plina nego u godini prije energetske obnove 35,5 posto (Matice hrvatske 13a), 58,1 posto (Matice hrvatske 8) 54,7 posto (A. Hebranga 5) 58,5 posto (Lipik-Vukovarska 8) kaže Josip Bišćanin, direktor Komunalca.
- PIŠE: Pakrački List
- 1318
Od jučer je kretanje na području županije moguće bez propusnica, odluka je to Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske. Za odlazak u mjesta druge županije i dalje treba e-propusnica koju izdaje Stožer civilne zaštite Grada Pakraca, a moguće ju je ostvariti na isti način kao i do sada.
Podsjećamo, sustav e-propusnice dostupan je na internetskoj adresi https://epropusnice.gov.hr i omogućuje građanima jednostavno slanje zahtjeva za izdavanje propusnica korištenjem usluga e-Građani i NIAS (Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav), a podrobne upute i video demonstraciju mogu se pronaći na stranici koronavirus.hr.
Ukoliko građani ne raspolažu tim sustavom, do e-propusnice mogu doći popunjavanjem obrasca (u prilogu ovog teksta) te ga poslati mailom na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.. Ukoliko ne raspolažu niti mailom, mogu doći na portu zgrade gradske uprave gdje će dobiti papirnati obrazac koji će popuniti i doći u roku sat vremena po propusnicu.
U Požeško-slavonskoj županiji je u subotu bio 19. dan bez novooboljelih osoba. U samoizolaciji su se nalazile 244 osobe. Na analizu je poslano 9 novih uzoraka, te su ukupno testirane 134 osobe. Na području županije i dalje su potvrđene samo 3 oboljele osobe. Jedna oboljela osoba je hospitalizirana, te se dvije nalaze u kućnoj izolaciji.
- PIŠE: Pakrački List
- 1302
Gradska knjižnica zatvorena je gotovo mjesec dana, no njeni djelatnici marljivo rade kako bi svojim korisnicima ponudili različite zamjenske sadržaje dok traju ove izvanredne mjere. Prije dva dana pokrenuli su on-line pričaonicu pod nazivom „Priče četvrtkom“ kojoj je cilj dovesti knjigu u domove najmlađih korisnika. Kako nam je rekla ravnateljica knjižnice Monika Lucić Fider, započeli su s video snimanjem čitanja priča gdje će svakog četvrtka objavljivati video zapise u kojima sami čitaju dječje slikovnice. Pričaonica je namijenjena djeci od tri godine pa nadalje, a nastojat će odabirati slikovnice koje su djeci zabavne, zanimljive i edukativne.
Prva priča koja je pročitana, snimljena i objavljena na Facebook stranici i Youtube kanalu gradske knjižnice bila je „Tri sestre“, autorice Ane Đokić, koju je ilustrirala Aleksandra Nina Knežević, umjetničkim imenom Nina Mašina. „Od idućeg četvrtka planiramo, osim priče, objavljivati i kratke video zapise sa kreativnim radionicama koje će se vezati uz pročitanu priču“, poručuje ravnateljica te navodi da su ovo „neradno“ vrijeme knjižnice iskoristili za sređivanje knjižnične građe kao i za nabavljanje novih knjiga.
- PIŠE: Pakrački List
- 1378
Sukladno dijelu godine i proljepšavanju vremena grad je u odnosu na protekla tri tjedna posljednjih dana živnuo. Primjetljivo je to po redovima na najfrekventnijim mjestima koji su sve duži.
Danas je nesumnjivo najduži red na gradskoj tržnici jer se po prvi put nakon 19. ožujka prodaju sadnice povrća i cvijeća, dakle isključivo taj asortiman. Kako je vrijeme proljetnih radova u vrtovima i dvorištu, razumljivo je da su ljudi disciplinirano spremni stajati u redovima i do pola sata kako bi im zaposlenici tržnice kroz jedini dozvoljeni (južni) ulaz dozvolili pristup u dobro organizirani prodajni otvoreni prostor koji i inače služi za prodaju tog asortimana.
U skladu s proljetnim radovima, logičan nastavak je red pred poljoprivrednom apotekom kojem doprinosi i činjenica da je u tijeku prodaja jednodnevnih pilića.
No prije toga je za kupovinu trebalo osigurati novce pa smo jutros zatekli red i pred bankom i bankomatom, a kako je polovina mjeseca vrijeme za plaćanje računa, logično je da se u redu čeka i pred FINA-om.
Sudeći po ponašanju ljudi, redovi nisu problem. Važno je da život nije stao i da kada se dođe na red, tražene robe ima kao što su i jučer, kada je radio prehrambeni dio tržnice, svi koji su došli bili u mogućnosti kupiti piletinu, jaja, mliječne proizvode, jabuke, povrće kojeg nije nedostajalo niti na zatvaranju.
- PIŠE: Pakrački List
- 3142
Širenje pandemije koronavirusa značajno je smanjilo gužve kod liječnika obiteljske medicine diljem Hrvatske i čekaonice su gotovo prazne, a umjesto pregleda, liječnici većinu vremena provode na telefonima, dajući savjete i preporuke. Kakva je situacija kod nas, jesu li pacijenti dobro informirani i pridržavaju li se uputa, provjerili smo u ordinaciji obiteljske medicine u Lipiku, Pakračanke doktorice Gordane Nikles. „Pacijenti su načelno jako dobro informirani i uglavnom se pridržavaju uputa o samozaštiti. Uskrs sam sa svojom sestrom provela u posebnom dežurstvu u Požegi i u usporedbi sa tamošnjim pacijentima, koji uglavnom dolaze bez ikakve zaštite, jako sam ponosna na naše pacijente koji su u tome vrlo disciplinirani“, kaže doktorica.
Upitana da nam opiše opseg poslova koje obavlja sada u odnosu na one prije samo mjesec-dva, doktorica navodi da se oni gotovo ni ne mogu usporediti, jer sad kao da drugih bolesti više i nema i kao da postoji samo COVID-19. „Ranije se veliki dio posla svodio na direktni kontakt sa pacijentom: preventiva, dijagnostika, kurativa, bolovanja i sve ostalo što se ne može ukratko pobrojiti. Sad se najveći dio posla svodi na telefonske razgovore, konzultacije putem e-maila, slanje slika putem raznih aplikacija i svih prednosti modernih komunikacija i opsežnu papirologiju“, naglašava dr. Nikles. Na sreću, ordinacija je već ranije uvela telefonsko naručivanje kronične terapije, putem posebnog broja telefona, neposredno prije ove pandemije pa im to olakšava trenutnu situaciju. „Telefonom se može riješiti puno, ali ne i sve“, kaže i objašnjava da se moraju rješavati akutna bolna stanja, traume, injekcije, cijepljenja, previjanja, zatim pacijenti koji su otpušteni iz bolnica. Sve potrebe malignih bolesnika, ali ne i samo njih, neophodne kontrole, kemoterapije, vađenja krvi, organizacija sanitetskog prijevoza i još mnogo toga radi se bez obzira na COVID-19.
Kućne posjete češće
Doktorica naglašava da su puno češće kućne posjete i liječenje u kući, jer medicinska skrb treba biti dostupna najtežim i nepokretnim pacijentima, koji su u stalnim i velikim potrebama, uz nužnost da ih se zadrži u njihovim kućama sa što manje nepotrebnih kontakata. Nadalje, navodi da su, po njenom mišljenju, službe skrbi o starijim osobama u našoj zajednici odlično organizirane, tako da njihove potrebe uglavnom pokrivaju mlađi članovi obitelji ili organizirana skrb za starije. Zbog toga u njenu ordinaciju u zadnje vrijeme više dolaze uglavnom mlađi pacijenti, koji su i radno aktivni pa najčešće traže bolovanje, bilo za sebe, bilo radi njege bolesnog djeteta, ali doktorica kaže da i to nastoje krajnje fleksibilno odraditi on-line. Od pacijenata koji su u samoizolaciji, gotovo svi su također mlađe dobi.
Nitko na testiranju
Testiranje na COVID-19 obavlja se i prema nalogu liječnika obiteljske medicine, no iz ove ordinacije niti jedan pacijent nije poslan na to testiranje, ali doktorica navodi da je jedan upućen preko hitne službe. Sve je sumnjive slučajeve upućivala u tzv. Covid ambulantu pri Domu zdravlja Pakrac, ali koliko joj je poznato, nitko od njih nije testiran.
Budući da su liječnici svakodnevno u neposrednom kontaktu s pacijentima pa time čine najugroženiju skupinu, upitali smo ju kako stoje sa zaštitnom opremom, sredstvima za dezinfekciju. „Zaštitne opreme nemamo. Imamo samo ono što smo imali kada nas je pandemija zatekla, dakle nešto rukavica, kirurških maski i dezinficijensa. Nešto sam teškom mukom uspjela kupiti, ali sve je to vrlo malo i nekvalitetno. Danas sam čula informaciju da se nešto dobiva od Doma zdravlja Požeško-slavonske županije, ali to do mene još nije došlo. Sve molbe Županijskom stožeru civilne zaštite, koji je i nadležan za isto, a bilo ih je zaista puno, nisu urodile plodom“, razočarano kaže dr. Nikles.
U ovoj ordinaciji izdali su oko 20-ak propusnica i e-propusnica, a izdaju ih krajnje odgovorno i kontrolirano, samo za hitne i neodgodive stvari koje su u vezi sa liječenjem i očuvanjem zdravlja.
Doktorica smatra kako cijela ova situacija potvrđuje da se može živjeti i puno skromnije, uz manje i razumne prohtjeve i opterećenja zdravstvenog sustava, koje je, po njenom mišljenju, prije COVID-a 19 bilo krajnje neracionalno, na momente suludo i prijetilo kolapsom istog. Nada se da je u svakom zlu i neko dobro te da će svi iz ovoga nešto i naučiti.
Za kraj, doktorica Nikles poručuje: „ostanite doma i time pomozite svima nama koji moramo raditi i koji smo na svojim radnim mjestima zbog svih vas. Zajedno ustrajmo u ovome, jer to je jedini i najkraći put iz ove ružne priče.“









