- PIŠE: Darko Baronica
- 1125
Troškove lokalnih izbora snose proračuni jedinica lokalnih/regionalnih samouprava. U Proračunu Grada Pakraca za 2021. godinu za provođenje lokalnih izbora je predviđeno 260.000 kuna. Nadležne gradske službe takvu projekciju su napravile temeljem iskustva s posljednjih lokalnih izbora 2017. godine koji su koštali 254.630 kuna. Koliko je to novca za proračun možda je dobra usporedba da ovogodišnji proračun za projekte ustanova i udruga u kulturi ukupno planira potrošiti 261.924 kune. No unatoč silnim računalnim programima i evidencijama, nije baš sve tako, kao što sve to nije jednostavno laicima niti objasniti.
Izborni troškovi se sastoje od dvije osnovne vrste: naknade za rad biračkim tijelima (gradsko izborno povjerenstvo i birački odbori) te materijalni troškovi u koje spadaju tiskanje oko 12.000-15.000 glasačkih listića (tri vrste), raznih plakata izbornih obavijesti (liste, kandidate), njihova objava u medijima, glasačke kutije, kemijske olovke, zapisnici i drugi administrativni pribor.
Dan na biračkim kutijama 350 kuna
Odlukom Vlade RH, predsjedniku i potpredsjedniku biračkih odbora za provedbu lokalnih izbora u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, određuje se naknada, kad je u pitanju Pakrac i gradovi slične veličine, u iznosu od 400 kuna neto po osobi ili oko 608 bruto. Pakrac ima 22 biračka mjesta što čini trošak za njih 44 u brutu od oko 27.000 kuna.
Članovima biračkih odbora za provedbu lokalnih izbora u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, određuje se naknada u iznosu od 350 kuna neto (oko 470 bruto) po osobi, što za ukupno 176 članova čini bruto trošak od oko 83.000 kuna. Time birački odbori ukupno koštaju oko 110.000 kuna.
Članovima stalnog sastava izbornih povjerenstava (6 osoba), Vlada je odredila kao naknadu 2.000 kuna neto po osobi, odnosno oko 3.000 kuna bruto, dok za šestero članova proširenog sastava je ta naknada upola manja. Tako dolazimo do podatka da će GIP koštati gradski proračun oko 27.000 kuna bruto.
Zbrajajući troškove rada 198 članova biračkih odbora i 12 članova GIP-a dolazimo do ukupnog bruto troška od oko 137.000 pri čemu se to odnosi samo na prvi krug, dok drugi i eventualno treći krug se dodatno plaćaju u 60-postotnom iznosu (svaki) u odnosu na prvi.
No u bruto iznosima je prisutan i doprinos za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, ali i prirez koji je u potpunosti prihod gradskog proračuna, odnosno porez na dohodak, koji je većim dijelom prihod gradskog proračuna. Iz toga proizlazi, da će od tog ukupnog troška gradski proračun dio platiti sam sebi, a spomenutih 220 osoba na biračkim kutijama, odnosno 12 članova GIP-a će dobiti ukupno neto oko 107.000 kuna. No, na taj trošak se može gledati i kao na preraspodjelu poreznog novca u korist onih koji su taj novac uplatili i sada ga vratili temeljom odrađenog posla odrađenog za potrebe Grada.
Preostalih oko sto tisuću kuna troška, do planiranih 260.000, je trošak spomenutih materijalnih sredstava.
No ni to nije sve. Izbori na biračkim mjestima se provode kroz šest kutija od kojih tri pripadaju gradskim dužnosnicima, a tri županijskim. Stoga rad biračkih odbora i GIP-a dijelom participira županija koja za ove izbore ima u proračunu predviđenih 1.495.000 kuna.
Izbore poskupljuje eventualno drugi ili treći izborni krug jer se ponovo tiskaju glasački listići i plaća ljudski rad, u 60-postotnom iznosu u odnosu na prvi krug. No, po pitanju drugog kruga pakrački proračun je bezbrižan. Sa samo jednom kandidatkinjom za gradonačelnicu i isto toliko za njenu zamjenicu iz redova srpske nacionalne manjine, drugi krug gradskih izbora je nemoguć pa je moguće da će birači u Pakracu u drugom krugu biti pozvani samo na izbore za župana/icu gdje imamo tri kandidata/inje. No, to je trošak županije.
Moguć je u Pakracu treći izborni krug što je novost od ove godine. Zakonom i Statutom Grada u pakračkom gradskom vijeću mora biti najmanje dva pripadnika srpske nacionalne manjine i jedan talijanske. Da bi zadovolji taj takozvani princip pozitivne diskriminacije, u prvom krugu lista HDZ bi trebala ostvariti najmanje osam vijećnika, jer im je na tom osmom mjestu Talijan, dok bi preostala pet (može i četiri) mjesta trebali podijeliti SDP i SDSS na način da svaki dobije najmanje dva vijećnika ili 3:1 u korist SDP-a koji na trećem mjestu svoje liste ima pripadnika srpske nacionalne manjine. Tada bi vijeće od 13 vijećnika zadovoljilo princip pozitivne diskriminacije i imalo najmanje tri vijećnika iz redova spomenutih nacionalnih manjina i ne bi bilo trećeg kruga. No za zadovoljavanje tog principa teoretski su moguću još neki, mada neočekivani, izborni rezultati; primjerice 11 vijećnika listi HDZ-a i dva SDSS.
Ovaj treći krug je ovogodišnja novost u lokalnim izborima jer je princip pozitivne diskriminacije prijašnjih izbora rješavan na način da se on zadovoljavao naknadnim „skidanjem“ vijećnika pripadnika nacionalnih manjina D'Hontovom metodom od lista koje su prešle izborni prag. Od ove godine zakon predviđa treći krug u kojem bi glasovali samo pripadnici nacionalne manjine koji trebaju izabrati svog predstavnika.
„Škrte“ stranke
Zbog pomanjkanja kandidacijskih lista, ali još više individualnih kandidata, imat ćemo vrlo mlaku izbornu promidžbu što znači da će i stranke, na žalost lokalnih medija, potrošiti vrlo malo novaca. Naša anketa među stranačkim čelnicima pokazuje da će svaka od njih tri potrošiti tek nekoliko tisuća kuna na predizbornu kampanju, a kao razlog navode, osim što nemaju novaca, i epidemiološke mjere koje zabranjuju javna okupljanja pa će novce trošiti na jeftinu online promidžbu te po koji plakat ili letak.
- PIŠE: Dinko Kliček
- 3510
Zanimljiva priča zavrtjela se oko pakračke tvrtke Linteo, koja kao sestrinska tvrtka zagrebačkog „Umbra designa“ od listopada 2018. godine posluje u pakračkoj poduzetničkoj zoni i bavi se proizvodnjom promotivnih materijala tekstilne kategorije. Jučer su u Pakracu u prvom tzv. auditu, svojevrsnoj stručnoj procjeni, boravili predstavnici IGC Global Promotiona, međunarodnog velikana i predvodnika u svjetskoj promidžbenoj industriji, s ciljem sklapanja ekskluzivnog ugovora o proizvodnji. Ukoliko bi udovoljili vrlo rigoroznim zahtjevima stručne komisije, za ovu pakračku tvrtku to bi značilo nova radna mjesta uz znatno povećanje proizvodnje, ali i zagarantiran posao 365 dana u godini. O potencijalno svijetloj budućnosti razgovarali smo sa Srećkom Žuljem, direktorom Lintea.
„Danas naša tvrtka ima 10 stalnih zaposlenika, a potpisivanje ugovora značilo bi znatno više posla i izrade promidžbenih materijala za njihove klijente, a to su između ostalih T-mobile, Loreal, Philips, Booking.com i sl. Isto tako, značilo bi to momentalno zapošljavanje 15 do 20 žena te prelazak na trosmjenski rad. Imamo strojeve koji nam to omogućuju, a ubrzo bi na red došlo i fizičko proširivanje u odnosu na sadašnji prostor. Ako potpišemo ugovor kupili bi i automatsku krojačnicu vrijednu 150 tisuća eura, ali to su već slatke muke. Važno je proći drugi audit koji je 17. svibnja“.
Nadovezala se Ivana Žulj Knežević, iz sestrinske zagrebačke tvrtke koja je spomenula i realne hendikepe koji su i glavna tema audita, a to je odnos narudžbi i proizvodnih kapaciteta. U slučaju potpisa ekskluzive, ovdje bi se radili količine od 50 do 100 tisuća komada raznih jedinica, bez prava na pogrešku pa je razumljiva i eventualna skeptičnost stručne komisije. No, kako pakračka firma već ima iskustva u partnerskoj suradnji s IGC-om, zrače optimizmom oko uspostave konačne suradnje jer dosad su svojim proizvodima, osim kvalitetom izrade, privukli pažnju i rokovima isporuke koja su vrlo značajan segment u promo-branši.
U službi podrške pakračkom Linteu jučerašnji prvi dan audita pratile su gradske i županijske delegacije koju su činili gradonačelnica i saborska zastupnica Anamarija Blažević, župan Alojz Tomašević, tajnik Županijske gospodarske komore Marko Dumančić, pomoćnica ministra poljoprivrede Jelena Đugum te Vladimir Gazić, direktor pakračke razvojne agencije.
Predstavnicima IGC je osim kratkog predstavljanja potencijala tvrtke Linteo, upriličena video prezentacija ratom stradalog pa obnovljenog grada Pakraca, koju je komentirala Zrna Garača, viša stručna suradnica za gospodarstvo i EU fondove, objasnivši gostima i potencijal grada u poduzetničkom smislu. Uz razvoj obrtništva i gospodarstva kroz povijest do danas, naglašena je kontinuiranost gradske potpore poduzetnicima, naročito u novije vrijeme, a poseban osvrt bio je i na nekad jaku pakračku tekstilnu industriju prikazanu kroz Odjeću, odnosno Modernu.
Od županijskih gostiju obratio se tajnik Županijske komore Marko Dumančić, kao i župan Tomašević koji je pakračkoj tvrtki poželio potpis vrlo vrijednog ugovora koji garantira nova radna mjesta. „Sklapanje ugovora sa svjetskim imenom bio bi glasan poziv i drugim investitorima da dođu u našu županiju“, zaključio je župan. Upoznavši prisutne s ulaganjima u poduzetničku infrastrukturu, završila je gradonačelnica Blažević, naglasivši 200 godišnju lokalnu tradiciju obrtništva te izrazila želju da Pakrac ponovo bude na karti Hrvatske kao zdrav i poželjan centar poduzetništva.
- PIŠE: Darko Baronica
- 1412
„82 godine u tvornici na otvorenom“ naziv je nove knjige autora Duška Kličeka koja je jučer promovirana u restoranu „Poljoprivrede“ d.d. Lipik pored lipičke ergele.
- PIŠE: Darko Baronica
- 1774
U Požeško-slavonskoj županiji broj oboljelih je u opadanju, no u porastu je na području Pakraca i Lipika. Jučer je u Pakracu bilo 24 aktivna, a u Lipiku tek jedan manje, dakle ukupno 47, što je najviše u ovoj godini. U odnosu na 29. travnja to je porast za 19 oboljelih osoba.
- PIŠE: Darko Baronica
- 1869
„Bilo mi je drago danas biti u Pakracu i upoznati se sa svim projektima koje gradonačelnica i saborska zastupnica Anamarija Blažević sa suradnicima provodi i s kojima će nastaviti i slijedeće četiri godine. Drago mi je čuti da je dio njih financiran iz Europskih fondova koji su omogućili lokalnim zajednicama veće proračune i dali dodatnu snagu što je u Pakracu jako dobro vidljivo posebice u projektima energetske učinkovitosti, aglomeracije, kulturne baštine, a naročito na ovom trgu koji je izmijenio vizuru Pakraca“, izjavio je Karlo Ressler, HDZ-ov europarlamentarac nakon današnjeg kratkotrajnog posjeta Pakracu.
- PIŠE: Silvia Feltrin
- 1525
Upisi djece u Dječji vrtić „Maslačak“ za pedagošku godinu 2021./2022. počeli su 4. svibnja i traju do 19. svibnja, a zahtjeve za upis sa potrebnom dokumentacijom roditelji mogu predati elektroničkim putem na e-mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. ili poštom na adresu Dječji vrtić Maslačak Pakrac, Matice hrvatske 13/b, 34550 Pakrac.