- PIŠE: Iva Širac
- 1849
„Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana“ naziv je radionice i predavanja za roditelje koja je sinoć održana u Gradskoj knjižnici Pakrac čime je započelo provođenje projekta „Sam svoj influencer“ financiran sredstvima Agencije za elektroničke medije kao jedan od odobrenih projekata Javnog poziva za prijavu projekata i aktivnosti na temu poticanja medijske pismenosti u 2022. godini.
Radionicu su vodile Katarina Ruškan Simić i Ivana Širac, obje pakračke socijalne pedagoginje s višegodišnjim iskustvom u radu s djecom osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta ističući kako je ova tema „goruća“ i traži sve više pažnje, roditelja, djece, nastavnika, stručnih suradnika u prosvjeti, ali i drugih institucija koji se bave zaštitom i prevencijom.
Na početku predavanja bilo je govora o društvenim mrežama, njihovoj raširenosti u dječjoj populaciji i prvom stvaranju digitalnog identiteta, pa su istaknute brojke istraživanja koje pokazuju da 66 posto ispitanika otvara prve profile na društvenim mrežama prije 13. godine s tim da je trećini ispitanika profil otvorio netko drugi. Pedagoginje su istaknule kako djecu ne možemo izolirati od digitalnog svijeta, ali ih možemo poučavati i s njima razgovarati o biranju prijatelja na Facebooku, što znači virtulani prijatelj od prijateljstva uživo i upozoriti na osobe koje se putem profila lažno predstavljaju, a koje upravo znače i najveću opasnost. U razgovoru s roditeljima prepoznata je i druga potencijalna opasnost koju rade sami roditelji objavljujući fotografije svoje djece iz obiteljskih domova na društvenim mrežama, ne razmišljajući gdje te fotografije mogu završiti i s kojom namjerom. Svako treće dijete od 9 do 17 godina u posljednjih godinu dana komuniciralo je na internetu s osobama koje nisu upoznali uživo, a svako deseto dijete se s osobom kojom je komuniciralo na internetu uživo je i upoznalo.
Nasilje koje se događa u stvarnom svijetu prenosi se i u virtualni. Ružne riječi, psovke i omalovažavanje ponekad se prenose i na društvene mreže u obliku grupa mržnji, a otvaranjem takvih grupa na Facebooku krše se prava djece i one predstavljanju oblik nasilja nad djecom koje je zakonom kažnjivo do tri godine zatvora. Prema statistikama 96 posto mladih susreće se s govorom mržnje na internetu, a 44 posto su sami žrtve govora mržnje. Potencijalne opasnosti nisu zaobišle niti tv serije i online igrice koje se predstavljaju kao bezazlene. Kako navodi Centar za sigurniji Internet, u listopadu prošle godine hrvatska policija je u akciji identificirala 46 internetskih seksualnih zlostavljača djece, a pronađeno je i 11 njihovih žrtava. Optužene se tereti za 169 kaznenih djela na štetu djece, od toga 124 slučaja radilo se o iskorištavanju djece za pornografiju, dok je u 38 slučajeva utvrđeno i stvarno spolno zlostavljanje i kontakt s djecom koja žive u Hrvatskoj.
„Ove brojke i statistike su užasavajuće, ne samo za roditelje nego i za zajednicu. Roditelji su prva crta obrane za svoju djecu, stoga se roditelji moraju educirati i voditi računa koje digitalne sadržaje dijete konzumira i pravovremeno reagirati. Stoga ne objavljujte fotografije i ne izlažite bespotrebno svoju djecu bespućima interneta. Zaštitite svoju djecu!“, poručile su pedagoginje.
Radionica za djecu od 5. do 8. razreda
Projekt „Sam svoj influencer“ nastavlja se u utorak 19. travnja s početkom u 12 sati u Gradskoj knjižnici Pakrac gdje će biti održana radionica za učenike od 5. do 8. razreda naziva „Pazim na sebe i na druge“ na kojoj će pedagoginje s djecom obrađivati teme poput pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu, zaštitu osobnih podataka, sextinga, elektroničkog nasilja, dezinformacija, prikrivenog oglašavanja i deepfakea, digitalnih medija i mentalnog zdravlja.
- PIŠE: Iva Širac
- 1128
Gradska knjižnica Pakrac započinje s realizacijom projekta „Sam svoj influencer“, koji se financira sredstvima Agencije za elektroničke medije kao jedan od odobrenih projekata Javnog poziva za prijavu projekata i aktivnosti na temu poticanja medijske pismenosti u 2022. godini. Prva aktivnost projekta upravo je predavanje / radionica za roditelje učenika 5. – 8. razreda, pod nazivom „Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana“, a održat će se 12. travnja u 18 sati, u prostoru knjižnice.
Na predavanju / radionici govorit će se najviše o tome kakav utjecaj prekomjerna upotreba digitalnih uređaja ima na svakodnevno funkcioniranje djece i kako roditelji mogu učiniti neke promjene i djelovati preventivno u tom smjeru.
Projekt su osmislile i realiziraju Katarina Ruškan Simić i Ivana Širac, obje pakračke socijalne pedagoginje s višegodišnjim iskustvom u radu s djecom osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta.
„Jako nam je važno da informacija dođe do što većeg broja roditelja, budući da je tema izuzetno važna i korisna i cilj nam je pomoći svima koji su često nesvjesni ogromnog utjecaja društvenih mreža i digitalnih medija na mentalno zdravlje djece“, poručuje Monika Lucić Fider, ravnateljica Gradske knjižnice Pakrac.
- PIŠE: Pakrački List
- 1334
U poštanskim sandučićima našeg grada više od 70 građana pronaći će razglednice s porukama solidarnosti koje su im uputili učenici i učenice Osnovne škole braće Radića Pakrac.
Povodom Međunarodnog dana eliminacije rasne diskriminacije koji se obilježava 21. ožujka, učenici i učenice Osnovne škole braće Radića Pakrac priključili su se svojim europskim kolegama i u sklopu kampanje P.S. Pokreni solidarnost! svojim sugrađanima poslali poruke solidarnosti. Već mjesec dana stvaraju poruke solidarnosti kako bi ih poslali svojim susjedima i susjedama te se nadaju njihovim odgovorima.
Naime, učenici i učenice petih razreda Osnovne škole braće Radića Pakrac su sa svojim su nastavnicama Lejlom Skalnik, Martinom Nenadović Lneniček i pedagoginjom Željkom Maic analizirali fotografije koje se nalaze na razglednicama, a koje govore o različitosti, diskriminaciji te vrijednostima kao što su jednakost, solidarnost, pravda i poštovanje, nakon čega su nasumično odabrali primatelja razglednice i napisali mu poruku solidarnosti. Razglednica se sastoji od dva dijela, jedan ostaje primatelju, a na drugom je moguće uputiti odgovor učeniku ili učenici koja je napisala poruku solidarnosti.
Fotografije s razglednica radovi su fotografa i fotografkinja iz Francuske, Italije, Poljske, Slovenije, Španjolske i Hrvatske, a u sklopu projekta p.s. Pokreni solidarnost učenici iz ovih zemalja naučit će kako analizirati fotografije i poruke skrivene u njima, ali i drugim vizualnim materijalima kojima su svakodnevno okruženi u suvremenome društvu.
Ovaj projekt temelji se u građanskom odgoju te umjetničkom i kulturnom odgoju i obrazovanju. Inspiriran je projektom kojeg francuska organizacija La Ligue de l’enseignement provodi gotovo dva desetljeća, a po četvrti puta uključene su i škole iz Hrvatske.
U školskoj godini 2020./2021. godini sudjelovalo je oko 23000 učenika u šest zemalja, od čega 2000 učenika i učenica u Hrvatskoj, a ove godine u ovom međunarodnom projektu kojeg provodi nevladina organizacija Centar za mirovne studije sudjeluju čak 32 osnovne i srednje škole diljem Hrvatske.
- PIŠE: Iva Širac
- 1266
Projektu naziva „Sam svoj influencer“ odobreno je 17. 000 kuna prijavljenom na Javni poziv za sufinanciranje projekata na temu poticanja medijske pismenosti Agencije za elektroničke medije čiji je nositelj Gradska knjižnica Pakrac, a inicijatorica socijalna pedagoginja Katarina Ruškan Simić, odgojiteljica u Đačkom domu Srednje škole Pakrac.
Projektom su predviđena predavanja i radionice za roditelje „Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana“ te radionice za djecu od 5. do 8. razreda vezane uz pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu, zaštitu osobnih podataka, sexting, elektroničko nasilje, dezinformacije, prikriveno oglašavanje i deepfake, digitalne medije i mentalno zdravlje. U sklopu projekta učenici će izrađivati i video materijale upoznajući se na taj način s produkcijom medijskog sadržaja, a bit će tiskana i edukativna brošura koja će se moći koristiti i ubuduće u medijskom obrazovanju učenika.
„Ideja o projektu i suradnji krenula je nakon što je Katarina lani tijekom Dana medijske pismenosti u knjižnici održala radionicu JA INFLUENCER, koja je odlično prošla kod nas i nakon koje su povratne informacije od učenika od 5. do 8. razreda bile odlične. Doslovno su se svi složili da im nedostaje takvih aktivnosti i takvog pristupa“, rekla je Monika Lucić Fider, ravnateljica Gradske knjižnice Pakrac, gdje će se sve aktivnosti i održavati, a koje bi trebale početi negdje u travnju.
Katarina Ruškan Simić je pedagoginja koja je prošla niz edukacija vezano za temu o medijskoj pismenosti, a slične aktivnosti provodi i sa srednjoškolcima u Đačkom domu Srednje škole Pakrac.
„Sigurnost na internetu su teme koje su dio našeg svakodnevnog života, da ne govorim koje sve opasnosti vrebaju, a da nismo toga niti svjesni. Posebno tu mislim na djecu kojima je pristup internetu danas doslovno neograničen i na svakom koraku, a roditelji jednostavno teško hvataju korak sa generacijama koje su daleko informatički pismenije od njih samih. Veselimo se što ćemo moći i njima pomoći, pokazati na što da obrate pozornost kada njihova djeca koriste internet i razne platforme, a time i upozoriti na potencijalne opasnosti“, rekla nam je Katarina Ruškan Simić, a uz nju će radionice voditi i Pakračanka Ivana Širac, također socijalna pedagoginja zaposlena u Osnovnoj školi Dežanovac.
Od 70-ak prijavljenih projekata na Javni poziv Agencije za elektroničke medije, odobreno je 25, a uz Gradsku knjižnicu Pakrac, sličan projekt naziva „Drugačiji od drugih“ osmislila je i pakračka osnovna škola kojoj je odobreno 5.000 kuna, a koji će provoditi sa svojim učenicima.
Izvor fotografija: Gradska knjižnica Pakrac s prošlogodišnje radionice u sklopu Dana medijske pismenosti
- PIŠE: Iva Širac
- 1642
Pakračka Osnovna škola braće Radić domaćin je i koordinator međunarodnog projekta „Spretne ruke - sretna djeca“ financiran sredstvima Europske unije iz programa Erasmus+ u sklopu kojeg danas i sutra u Pakracu boravi 11 učitelja i ravnatelja osnovnih škola iz Bugarske, Rumunjske, Italije, Poljske i Grčke koji su partneri na projektu. Riječ je o prvom transnacionalnom sastanku gdje će biti govora o samim aktivnostima i ciljevima projekta, a gosti će sudjelovati i na radionicama u pakračkoj školi.
Na kratkoj priredbi dobrodošlice danas su goste dočekali pakrački učenici i učitelji, uz pozdrave ravnateljice Sanje Delač koja im je ukratko predstavila grad Pakrac i pakračku školu.
Projekt „Spretne ruke - sretna djeca“ vrijedan 203.360 eura, od čega 42.300 pripada pakračkoj školi kao nositelju, ima za cilj poticanje djece na aktivnosti koje povećavaju vještinu rada rukama te kretanje u prirodi, jačati ekološku svijest i odgovornost učenika i učitelja te poboljšati komunikaciju učitelja i učenika na engleskom jeziku.
Aktivnosti projekta u pakračkoj školi su već započele raznim radionicama na kojima učenici vlastitim rukama izrađuju različite predmete i tako obrađuju različite teme i sve rezultate prikazuju putem digitalne platforme. Projekt podrazumijeva i mobilnost gdje će se po četiri učenika i dva učitelja iz svake škole povremeno okupljati na četverodnevnim radionicama u svakoj od škola pa tako pakračkim učenicima i učiteljima uskoro predstoji put u Rumunjsku, jednu od škola partnera.
Osim radnog dijela posjeta, gosti će u dva dana razgledati znamenitosti Pakraca, od muzeja, Planinarskog doma Omanovac, pivovare Slavonica, a posjetit će i tvrtku „Suvenir Arbour“ iz Sirača koja proizvodi drveni namještaj te proizvode od platna i tekstila, a zapošljavaju osobe s invaliditetom.
Kako je istaknula ravnateljica Delač, pakračka škola je po prvi put nositelj takvog međunarodnog projekta što je velika odgovornost, a budući da on traje još dvije godine pred njima je još puno posla, no ističe ponos što je jedna mala škola poput pakračke sposobna biti koordinator svih aktivnosti za što zahvaljuje svojim djelatnicima i suradnicima.
- PIŠE: Iva Širac
- 1657
Je li izloženost elektromagnetskim poljima niskih razina Wi-Fi radijskih uređaja štetno djeluje na zdravlje učenika ili opće populacije jučer je u pakračkoj osnovnoj školi odgovor dao fizičar Hrvoje Mesić, danas umirovljenik i predsjednik Udruge za promicanje prirodoslovlja PRIRODOPOLIS iz Zagreba, bivši voditelj laboratorija za demonstracijske projekte na Odsjeku za fiziku zagrebačkog Prirodoslovno-matematičkog fakulteta, popularizator fizike i jedan od najboljih eksperimentatora u Hrvatskoj održavši vrlo zanimljivo predavanje za učenike osmih razreda.
U uvodu Mesić je učenicima objasnio osnove ionizirajućih i neionizirajućih elektromagentskih polja, opisao je što predstavlja elektromagnetske valove kraćih valnih duljina; infracrveno, ultraljubičasto, rendgensko i gama-zračenje. Kako je rekao, prilikom grijanja nekog tijela, u njega se ulaže energija i atomi počinju titrati, energija im se povećava jer prelaze u pobuđena stanja. Jezgre atoma nose električne naboje, pa tako pri titranju atoma dolazi zapravo do titranja električnih naboja, što je potkrijepio različitim zanimljivim pokusima pred učenicima.
Nove tehnologije postale su dio životne pa tako i školske svakodnevice, a česti primjer je prijenosno računalo spojeno na internet Wi-Fi ruter. Wi-Fi pristupne točke mogu se isto tako naći u mnogim javnim i privatnim prostorima, a ljudi u okruženju pokrivenom Wi-Fi signalom izloženi su povremeno niskoj razini elektromagnetskih polja kada se koriste internetskom mrežom na računalu ili svom mobilnom telefonu, no ono je tako nisko da nema nikakvog utjecaja na zdravlje.
Mesić je pakračkim učenicima na vrlo zanimljiv način objasnio i demonstrirao jednostavne principe iz fizike.