- 1498
Rezultati državne mature objavljeni su početkom tjedna čime je okončano vrijeme iščekivanja za učenike završnih razreda. U Srednjoj školi Pakrac, koja je brojila 81 maturanta, samo dvoje nije prijavilo i pristupilo ispitu državne mature. Od njih 79 koji su pristupili ispitu, 19 ih je u gimnazijskom programu, a preostalih 60 iz strukovnih programa. Kako doznajemo od profesora Jonatana Berlančića, ispitnog koordinatora za državnu maturu, ovogodišnji je postotak prijava ispita državne mature veći u usporedbi s prošlom godinom.
Rezultati slični prošlogodišnjim
Ove se godine uvećao i broj prijava više odnosno A razine obveznih predmeta, pogotovo iz hrvatskog i engleskog jezika. Tako se više od pola ukupnog broja maturana, njih 52, odlučilo za A razinu, a 27 za nižu iliti B razinu iz hrvatskog jezika. Čak 12 učenika pisalo je A razinu iz matematike, dok je preostalih 67 odabralo B razinu što je značajan pomak od prošlogodišnje prijave kada je višoj razini pristupilo samo šestero učenika. Višu razinu engleskog jezika polagalo je 44, a nižu 28 učenika. Njemačkom jeziku, koji je uobičajeno manje zastupljen, pristupilo je ukupno devetero učenika od kojih je jedan pisao višu razinu. Osim obveznog, državna matura sadržava i izborni dio u kojemu se polažu izborni predmeti prema odabiru učenika. Prema Pravilniku o polaganju državne mature, učenici u jednom ispitnom roku mogu prijaviti najviše šest izbornih predmeta. Ove je godine najveći broj učenika, ukupno 26, odabralo ispit iz biologije. Trinaestero ih je odabralo psihologiju, 10 učenika fiziku, 8 kemiju, a nekoliko ih je odabralo informatiku, politiku i gospodarstvo, povijest te likovnu umjetnost, dok je samo jedan učenik pisao ispit iz latinskog jezika na B razini.
Prolaznost i postignuti rezultati državne mature ne razlikuju se previše od uobičajenih, navodi Berlančić pojasnivši da su prosječne ocjene iz svih obveznih predmeta slične prošlogodišnjim, a one iz izbornih su jednake ili nešto bolje. Dodaje kako i unazad nekoliko generacija prosječne ocjene iz obveznih predmeta na državnoj maturi ne pokazuju znatna odstupanja u odnosu na postignuća ove generacije. Zaključuje da je ljetni rok sveukupno gledano prošao korektno.
Polovina maturanata odlazi na studij
Na dan objave rezultata državne mature objavljene su i konačne rang liste upisa u studijske programe. Od 60 učenika strukovnog usmjerenja, 24 učenika je nakon provedenog ljetnog ispitnog roka ostvarilo pravo upisa na studijske programe pa su se uglavnom prijavljivali na preddiplomski sveučilišni te stručni studiji sestrinstva i fizioterapije. Gimnazijalci su pak upisivali pretežito društvene i nešto manje prirodne smjerove, iako širine u odabiru nije manjkalo. Iz razgovora s nekoliko gimnazijskih maturanata saznajemo da je gotovo svatko, iz sada već bivšeg razreda, upisao nešto drugačije pa su tako nabrojeni medicina, informatika, farmacija, fizika, njemački jezik, molekularna biologija, elektrotehnika, arheologija, anglistika, učiteljski studij, radiologija te povijest umjetnosti. U prošlom tekstu, kojega možete pročitati ovdje, saznali smo da su birani i strani jezici među kojima se našao i japanski.
- 1774
Sportski praznici, projekt sportskog programa koji se odvija u četiri termina tijekom lipnja i srpnja s ciljem uključivanja djece u organizirani oblik tjelesne aktivnosti tijekom školskih praznika, započeli su u Pakracu krajem lipnja. Projekt je nastao suradnjom Hrvatskog i županijskih školskih sportskih saveza uz potporu Minstarstva turizma i sporta, a prvi je puta predstavljen prošle godine kada je sudjelovalo preko 11.000 osnovnoškolaca uz 138 voditelja programa na 84 lokacije, među kojima je bio i Pakrac s Osnovnom školom braće Radića kao nositeljem projekta.
Kao i prošle godine, sudionici su podijeljeni u četiri grupe u kojima je samo u Pakracu sudjelovalo po 40-ero djece u grupi od kojih je dio Pakračana, Lipičana te djece iz drugih gradova. Voditelj projekta Anđelko Lucić, nastavnik tjelesnog odgoja u pakračkoj osnovnoj školi, iskazao je veliko zadovoljstvo odazivom koji je nadmašio prošlogodišnji, pritom nadodavši da je mnogo djece čak na listi čekanja. Na pitanje što se radi na Sportskim praznicima, odgovara da uz suvoditelja Maria Tušeka provode razne sportske aktivnosti koje uključuju kuglanje, streličarstvo, plivanje na lipičkim bazenima, igre u sportskoj dvorani, tenis i penjanje, a osigurane su i svakodnevne užine te dodjela diploma po završetku tjedna. Svaki je dan drugačiji te prilika za stjecanje vještina, ali i prepoznavanje novih interesa. Vezano za preferencije, djeca uživaju u svakoj aktivnosti podjednako, a s obzirom na odličnu dosadašnju suradnju s lokalnim udrugama i klubovima, Sportskom zajednicom grada Pakraca, Gradom Lipikom te roditeljima djece, izvjesno je i proširenje programa na druge aktivnosti kao što je jahanje te orijentacija u prirodi. O popularnosti ovoga projekta svjedoči ne samo popunjenost grupa već i upiti za mogućnost bilježenja za sljedeću godinu.
Anđelko Lucić i Mario Tušek
Podsjećamo da je projekt nastao kao odgovor na povećani sjedilački život djece tijekom epidemiološke situacije u RH i svijetu, a kojim se trebao stvoriti prostor i uvjeti za bavljenje sportskim aktivnostima te samim time potaknuti razvoj boljih navika koje znače više kretanja, zdrava prehrana te na koncu socijalizacija.
- PIŠE: Iva Širac
- 1877
Nakon ljetnog upisnog roka završenog jučer, u Srednju školu Pakrac na jesen će novih 107 učenika koji su popunili svih 20 mjesta u usmjerenju opće gimnazije, 40 mjesta u usmjerenju medicinske sestre/tehničara i 20 mjesta za fizioterapeutskog tehničara.
U građevinske tehničare krenut će 19 učenika, a za razliku od prošle godine kada nije bilo zainteresiranih za trogodišnja zanimanja, ove godine na jesen će krenuti i 6 fasadera te 2 stolara. Slobodnih mjesta na jesenskom roku ostalo je samo 5 u građevinskim tehničarima, 4 u fasaderima i 8 u stolarima, potvrdila nam je Ljiljana Rupena Kelemen, zamjenica ravnatelja Srednje škole Pakrac.
Od ukupno upisanih 107 učenika s područja Pakraca i Lipika u Srednju školu Pakrac će ukupno 34 bivših osmaša. Od 25 Pakračana, 13 učenika je upisalo gimnaziju, 3 za medicinsku sestru/tehničara, 2 fizioterapeuta, 3 građevinska tehničara, 3 fasadera i 1 stolar dok se od 9 lipičkih učenika njih 6 odlučilo za gimnaziju, te po jedan učenik za medicinsku sestru/tehničara, građevinskog tehničara i fasadera.
I ove godine besplatni udžbenici za gimnazijalce i građevince
Ljiljana Rupena Kelemen ovogodišnje upise ocjenjuje vrlo dobrim samo činjenicom da je većina ponuđenih usmjerenja popunjena, ali i da je ove godine bilo interesa i za trogodišnja zanimanja. Isto tako, drugu godinu za redom Srednja škola Pakrac bilježi povećan interes učenika za usmjerenjem građevinskih tehničara, a jedan od razloga koji ističe Rupena Kelemen je i mjera Grada Pakraca o financiranju udžbenika za usmjerenja opće gimnazije i građevinskih tehničara kao mjeru poticanja upisa u ta zanimanja bez obzira odakle učenici dolaze.
Kako saznajemo od Marijana Širca, pročelnika Odjela za društvene djelatnosti i gospodarstvo Grada Pakraca, i ove godine Grad je pripremio odluku o financiranju udžbenika za navedena usmjerenja u Srednjoj školi Pakrac za koje je u proračunu osigurano do 68.000 kuna. Uz srednjoškolce, Grad Pakrac će financirati i nabavu radnih bilježnica za sve učenike pakračke osnovne škole u iznosu do 291.000 kuna čime se želi, ne samo popularizirati određena zanimanja, nego i financijski olakšati i pomoći roditeljima.
U idućoj školskoj godini Učenički dom Srednje škole Pakrac primit će 25 učenika, 9 mladića i 16 djevojaka, a upisi traju do 19. srpnja.
Službena objava slobodnih mjesta za jesenski upisni rok u SŠ Pakrac bit će 10. kolovoza. Početak prijava u sustav kreće 20. kolovoza, a završavaju 25. kolovoza nakon čega će 27. kolovoza biti objavljena konačna ljestvica poretka.
- PIŠE: Iva Širac
- 1446
Nakon završetka upisnog roka u pakrački Dječji vrtić „Maslačak“ primljeno je svih 80 djece čiji su roditelji predali zahtjeve. Tako će ove godine biti formirano 15 odgojnih skupina, od kojih je pet jasličkih i deset vrtićkih skupina uključujući i onu u objektu bivše „kuće časnih sestara“ pakračke župe UBDM. Istovremeno, ispraćeno je 80 vrtićkih „maturanata“ i budućih prvašića.
Slobodnih mjesta za djecu od navršene tri godine do polaska u školu ostalo je samo u područnim vrtićima u Donjoj Obriježi (10 slobodnih mjesta) i u Badljevini (3 slobodna mjesta) u programu cjelodnevnog boravka.
Opet dvije nove jasličke skupine
Velik je interes roditelja za upis jasličke djece, stoga će i ove godine tri jasličke skupine biti smještene u matičnom, a dvije u područnom vrtiću pod Kalvarijom čija se prošlogodišnja investicija preuređenja prostora pokazala nužnom i opravdanom.
Ravnateljica Višnja Klobučar povećan broj upisane jasličke djece ocjenjuje odličnim pokazateljem jer nam ukazuje da u Pakracu ima dosta mladih ljudi s malom djecom i za pretpostaviti je, budući da djeca već s godinu dana ulaze u sustav predškolskog odgoja, da su ti roditelji zaposleni. Uz njih, kako je naglasila Klobučar, primljena su i sva djeca vrtićke uzrasti koja su s majkama došla iz Ukrajine i neupisane djece nema.
No, da je u pakračkom vrtiću sve „tijesnije“ potvrđuje i ravnateljica jer, u razgovoru s roditeljima i stručnim osobljem vrtića, mladi roditelji Pakrac vide kao atraktivno mjesto za odgajati djecu zbog mirnoće mjesta, prirodnog okruženja, ali i svih programa i aktivnosti koje pakrački vrtić pruža.
Projektom „Sretno djetinjstvo u Maslačku“ brojne pogodnosti
Projektom „Sretno djetinjstvo u Maslačku“ koji traje od veljače, a zapravo je nastavak projekta „Maslačak ispunjava želje“, u pakračkom vrtiću nastavljaju se programi engleskog jezika, dramsko-scenske igraonice, mogućnost produženog boravka u vrtiću do 21 kao i igraonice za djecu koja nisu korisnici dječjeg vrtića. Da su skoro sva pakračka djeca uključena u sustav predškolskog odgoja potvrđuje i činjenica da je dječji vrtić zaprimio samo 2 zahtjeva za upis u program igraonice za djecu koja nisu korisnici, pa će se upisi produžiti do 31. kolovoza.
Klobučar kao novost, ali i ogromnu stručnu pomoć, ističe kroz projekt oformljen stručni tim gdje su zaposlene psihologinja, pedagoginja i zdravstvena voditeljica koje su, kako je rekla, već obišle sve vrtiće i razmijenile informacije sa svim odgajateljicama i koje svoje aktivnosti provode na dobrobit naše djece, ali i kao pomoć i podrška svim roditeljima.
- 2489
Mjesec lipanj za mnoge označava početak ljeta i godišnjih odmora, ali za maturante diljem Hrvatske je to vrijeme koje će biti obilježeno polaganjem državne mature i donošenju odluka koje će utjecati na njihovu budućnost. Osim izazova uzrokovanih epidemijom COVID virusa te štrajkom prosvjetara, ova se generacija maturanata ističe i po eksperimentalnom programu u sklopu projekta „Škola za život“ prema kojemu im je oblikovan kurikulum tijekom njihovog srednjoškolskog obrazovanja. Ova zasigurno posebna generacija učenika imati će mnogo zanimljivih sjećanja koja ih vežu za posljednje četiri godine, stoga smo obavili razgovor s četvero nasumično odabranih pakračkih maturanata gimnazijskog programa Srednje škole Pakrac.
Terenska nastava kao omiljeni oblik učenja
Lea Jurjević, Dorotea Mateš, Leon Perić i Sebastijan Sić, na upit da opišu svoje srednjoškolsko iskustvo, kolektivno iskazuju zadovoljstvo cjelokupnim školovanjem i eksperimentalnim programom, za kojega se slažu da je unatoč nekim početnim manjkavostima i izazovima ipak po njihovom mišljenju bio uspješan. Iako zbog epidemioloških mjera nisu bili u mogućnosti ići na maturalno putovanje, terenskom su nastavom kroz četiri godine školovanja nadišli uobičajene norme i time si nadoknadili nedostatak već tradicionalnog putovanja. Prema iskazima maturanata, potonje će vjerojatno biti zapamćeno kao najsvjetlija točka u n jihovom dosadašnjem školovanju jer je to bila izvrsna prilika za druženje, ali i jedinstvena prilika za nekonvencionalno učenje. Uz navedeno, nastava je bila bogata raznim radionicama i sudjelovanjima na projektima, a u svemu tome su pohvalu zaslužili i profesori koji su ih kontinuirano podučavali i vodili te na koncu dobro pripremili na državnu maturu.
Sebastijan Sić
Maturanti većinom biraju društvena zanimanja
Na pitanja vezana za budućnost, od maturanata doznajemo da su preferencije u odabiru zanimanja većinom društvenog smjera. Sebastijan, koji je isprva težio prirodnim znanostima, odlučio se za japanologiju u Puli, odnosno japanski jezik i kulturu, objasnivši da bi s tom strukom imao perspektivu kao prevoditelj i turistički vodič, iako od navedenog ipak favorizira prevođenje. Nakon upisa u željeni fakultet, planira se sezonski zaposliti i produktivno provesti ljeto.
Leon Perić
Leon dijeli jednak interes za strane jezike kao Sebastijan, stoga se odlučio za studij talijanskog jezika, ali u kombinaciji sa studijem povijesti prema kojoj je oduvijek naklonjen. Inače odličan učenik, Leon kaže da je potrebno samo biti fokusiran i organiziran kako bi se osigurao uspjeh. Također bi, kao i prethodne godine, htio raditi na arheološkim iskopima starog grada Pakraca.
Lea Jurjević
Lea se pak odlučila za logopediju jer se za taj posao zanima od osnovne škole, a uz to smatra da bi ta struka objedinila njene interese za psihologiju, biologiju, jezike i pedagogiju. Uz logopediju, vidi se i u ulozi socijalnog pedagoga. Svoje ambicije iskušala je i potvrdila zimus kada je volonterski radila s djecom u Centru za pružanje usluga u zajednici Lipik, opisavši iskustvo u pozitivnom svjetlu.
Dorotea Mateš
Dorotea je odabrala učiteljski studij jer, kako tvrdi, voli djecu i htjela bi raditi s njima. Psihologija na zagrebačkom fakultetu joj je također bila u vidu, ali zbog velikog broja prijavljenih smatra da je učiteljski studij sigurniji odabir. Unatoč ambicijama o daljnjem obrazovanju, duhovito izražava žaljenje što nije upisala strukovnu srednju školu jer kaže da je pohađanje gimnazije nezahvalno zbog nedostatka struke odnosno zanata po završetku, zbog čega se stvara veći pritisak na završavanje fakulteta.
Leon: „Budući da moramo sljedećih pet godina biti u Zagrebu, bolje nam je da sada ne budemo sentimentalni.“
Unatoč lijepim uspomenama i provedenom djetinjstvu u Pakracu i pakračkoj okolici, naši su maturanti spremni na odlazak u nove pohode izvan sigurnog okrilja poznatog im krajolika. O povratku se pak razmišlja s dozom racionalnosti i sentimentalnosti. Nedostatak ponude radnih mjesta i skromnost sadržaja koje manji gradovi nude, u odnosu na veće gradove, maturanti navode kao glavne razloge zbog kojih je njihov povratak u rodni kraj upitan, premda želja još uvijek postoji kod nekolicine. Na upit hoće li se prijaviti za stipendiju grada Pakraca, većinom odgovaraju potvrdno.
Iako je lipanj bio ispunjen brojnim obvezama, maturantima predstoji dugo i ugodno ljeto, a mi im želimo svu sreću u budućim pothvatima.
- 2247
Učenici 6. i 8. razreda Osnovne škole braće Radića, njih 12, u sklopu dva međunarodna projekta imali su prilike predstavljati školu i otputovati u Grčku, Španjolsku i Portugal gdje su tijekom boravka, osim predviđenih projektnih aktivnosti, neformalno upoznali kulturu i način obrazovanja u tim zemljama.
„Spretne ruke – sretna djeca“, prvi je od spomenutih, međunarodni projekt vrijedan 203.360 eura, od čega 42.300 pripada pakračkoj školi kao nositelju, a čiji su ciljevi projekta poticanje djece na aktivnosti koje povećavaju vještinu rada rukama, istraživačke vještine te učenje s razumijevanjem, poticanje zanimanja za praktičan rad i zanate, jačanje ekološke osviještenosti i odgovornosti. Projekt je započet prošle godine u prosincu uz pet partnerskih zemalja: Italiju, Bugarsku, Poljsku, Grčku i Španjolsku, a prvi transnacionalni sastanak održan je ove godine u ožujku u Osnovnoj školi braće Radića Pakrac. U sklopu toga, četiri učenika 8. razreda koji su zbog svog dugogodišnjeg truda u vidu školskih obveza odabrani za sudjelovanje u projektu, boravili su od 12. do 17. lipnja u Grčkoj, u gradu Aleksandropoliju, gdje su predstavili pakračku školu, obišli grad i brojne muzeje te aktivno sudjelovali u radionicama koje su im domaćini pripremili.
Prema navodima učenika, radionice su bile isključivo praktične naravi kao što je priprema kruha, izrada pečata te izrada višenamjenskih predmeta od starih materijala koristeći se tradicionalnim metodama. Osim znanja i novostečenih vještina, naši su učenici ponijeli i brojna druga ugodna iskustva koja su obogaćena gostoljubivim domaćinima i iznimnom gastronomijom. Nastavnice Lejla Skalnik i Manuela Papić, koje su pratile učenike na putovanju, uputile su pohvale učenicima na motiviranosti i angažmanu te su izrazile zadovoljstvo cijelim iskustvom. Sljedeće planirano putovanje je predviđeno u studenom ove godine, a zemlja domaćin će biti Rumunjska.
Različitost iskustava i metoda poučavanja
„Become European math champions – Postanite europski prvak u matematici“ drugi je međunarodni projekt u kojemu je pakračka škola sudionik kojoj prema projektu pripada 29.900 eura, provodi se u još pet zemalja; Španjolskoj, Portugalu, Grčkoj, Italiji i Rumunjskoj. Iako pakračka škola nije nositelj ovoga projekta, autorica i koordinatorica projekta je nastavnica matematike Manuela Paragi. Ciljevi projekta su jačanje motivacije i uspjeha učenika u nastavi matematike i engleskog jezika, učenje na primjerima partnerskih škola, uvježbavanje vještina komuniciranja, slušanja i učenja, upoznavanje drugih kultura te druženje. Nastavnicima je omogućeno dijeljenje dobrih iskustava i drugačijih metoda poučavanja, odnosno prilika za moderniziranje nastave za buduće generacije. Zbog epidemioloških je mjera dio aktivnosti prošle godine preseljen u virtualne učionice, pa su mobilne aktivnosti odrađene po prvi puta ove godine u ožujku kada je četvero učenika 6. razreda u pratnji dviju nastavnica posjetilo školu u španjolskom gradiću L'ametlla del Valles, koji je u blizini Barcelone, dok je drugih četvero posjetilo grad Porto u Portugalu.
I njima su oba susreta obilježena brojnim zanimljivostima te nezanemarivom gostoljubivošću domaćina. Provedene su aktivnosti tematski bile vezane za matematiku što uključuje robotiku i programiranje, matematičke igre, ali i prisustvovanje na nastavi koja se značajno razlikuje od one kakva se provodi na našem području. Kako su rekli, različitost nastave najviše se očituje u metodama poučavanja, pa je tako u Španjolskoj naglasak na učenju i rješavanju problematika kroz igru i znatno više koraka nego što je uvriježeno u našim školama. Trajanje nastave je predviđeno kroz gotovo cijeli dan, a nije neuobičajeno prakticiranje terapeutskih tehnika smirivanja prije početka sata.
Svi oni su izrazili pozitivna iskustva i nadu za sudjelovanje u sličnim projektima.