Cjelodnevna uporna kiša nije omela Pakračane da u subotnjim poslijepodnevnim satima razgledaju kolekciju od sedamdesetak oldtaimera raznih godišta pristiglih na parkiralište pakračke gradske tržnice u sklopu 13. Međunarodnog oldtimer susreta organiziranog od Oldtimer kluba „Kurbla“ iz Garešnice i Grada Pakraca te Turističke zajednica Grada Pakraca. Domaćini od strane struke, kako bi to bolje približili, bili su članovi MK Vitezovi tame koji su se pobrinuli za kulinarski moment ove izložbe.

Svojevrsni auto-podsjetnik iz cijele Hrvatske na pakračkoj je tržnici bio izložen gotovo dva sata, a kolekcionari su u međuvremenu posjetili  Muzej grada Pakraca gdje im je povijest Pakraca kao i prvog kovanog novca - Slavonskog banovca - ukratko predstavila Jelena Hihlik, kustosica pakračkog Muzeja.

Ispred organizatora, grada domaćina ove izložbe, goste je pozdravila gradonačelnica Anamarija Blažević, izrazivši  zadovoljstvo što je ovako nesvakidašnja karavana posjetila Pakrac te ih pozvala ponovo da, kad budu u prilici, posjete naš grad. „Zadovoljstvo nam je ugostiti vas u našem malom gradu. Divim se vašem entuzijazmu jer poznato je da ljubav i strast prema oldtimerima košta – što vremena, što sredstava - ali znamo svi da ponekad i nije teško platiti ono što voliš. Uživajte i dalje, sakupljajte, pa se ponovo vidimo u neko vrijeme u Pakracu“.

Izabrana su i tri najatraktivnija modela izložena na subotnjoj izložbi, a nagrade su dodijelili Gabrijela Sabo Seleši, voditeljica pakračkog Ureda TZ te Marijan Širac, dogradonačelnik Pakraca.

Ono što je zanimljivo istaknuti je i podatak da smo u karavani oldtimera i  mi Pakračani imali svog predstavnika. Za upravljačem bordo-crvene VW Bube nalazio se Ivan Filipin.

„Kupili smo ga otac i ja prije nekoliko godina u Vukovaru. Buba iz 1967. godine je stajala nekoliko godina u jezeru pa smo je morali kompletno restaurirali, a ono što je zanimljivo je da smo prekovali haubu pa sad ima unikatnu. Ljubav prema oldtimerima nasljedio sam od oca Zdravka.“

FOTOGALERIJA

 

 

Noćas je na burnoj sjednici Gradska skupština Zagreba usvojila promjenu naziva jednog od najljepših zagrebačkih trgova, Trg maršala Tita u Trg Republike Hrvatske i time privela kraju tromjesečnu burnu raspravu o ovoj promjeni.

Trg, ulica ili obala nazvana po maršalu Titu, kako javljaju mediji, sada  ima još 26 gradova u Hrvatskoj. No u našem kraju nema niti jedna, odnosno ulice s tim nazivom promijenjene su odlukom tadašnjeg Povjereništva Vlade RH za općinu Pakrac (tada i Lipik) još 1992. godine.

U Pakracu naziv maršala Tita nosila je po mnogima glavna pakračka ulica, od robne kuće do „općine“. Spomenutom odlukom iz kolovoza 1992. godine  od 69  pakračkih ulica i trgova,  uglavnom nazvanih po partizanskim ratnim herojima, pokojnim političarima iz komunističkog režima ili partizanskim brigadama 22 ulice je zadržalo postojeće nazive, 47 je preimenovano  u skladu s prirodnim obilježjima (Planinska, Vinogradska...), nazivima postrojba  iz Domovinskog rata te velikanima iz hrvatske povijesti i kulturnog života, pri čemu  su za njih 10 vraćeni nazivi koje su nosili prije Drugog svjetskog rata. Ulica maršala Tita dobila je  naziv Ulica hrvatskih velikana da bi početkom ovog stoljeća  bila podijeljena na Ulicu Gojka Šuška, Trg Franje Tuđmana i u ostatku zadržala naziv iz 1992. godine.

U Prekopakri naziv Ulica Maršala Tita nosila je do proljeća 1992. godine sadašnja Ulica Dalibora Duchača. U Poljani  Ulica maršala Tita dobila je ime Antunovačka.

U Lipiku od 34 ulice ili trga naziv je promijenjen za njih 27, a što je interesantno oni niti prije Domovinskog rata nisu imali Ulicu maršala Tita, pa nisu imali potrebe da  promjene taj naziv.

Grad Pakrac će u subotu 2. rujna, na prostoru Gradske tržnice od 13:30 sati ugostiti sudionike 13. međunarodnog oldtimer susreta čiji je inicijator i organizator Oldtimer klub „Kurbla“ iz Garešnice. Vozila će u Pakrac biti izložena od 13:30 do 15:30 što je prilika Pakračanima da izbliza razgledaju vrlo vrijedna, povijesna vozila. Potom će se oldtimer karavana uputiti prema Planinarskom domu Omanovac.

Prije Pakraca, oldtimeri će se provesti ulicama Lipika i svoja vozila izložiti u središnjem gradskom parku.

Zbog radova na elektroenergetskim objektima bez opskrbe električnom energijom ostat će slijedeća naselja:

PAKRAC – 31. 8. 2017.

 od 08,00-09,30 sati: Ulice Kneza Domagoja od k.br. 33-35 i 42-44, Prekopakra ulice Dr. Ante Starčevića od k.br. 34-104 i 25-95, Vinka Rehaka od k.br. 1-17 i 2-18, Stjepana Širca od k.br. 1-33 i 2-42, Matkovac od k.br. 1-13 i 2-14, - od 09,30-10,30 sati: Prekopakra ulice Stjepana Radića od k.br. 1-97 i 4-124, 30. svibnja k.br. 1-17 i 2-20, - od 11,00-12,00 sati:

od 09,00-14,00 sati: Španovica, Gornji Grahovljani, Branešci, Ožegovci, Bučje, Popovci, Veliki i Mali Budići, Koturići, Prgomelje, Glavica i Tisovac- čitava naselja,

PAKRAC -  1.9.2017

 od 08,00-10,00 sati ulice Obala Petra Krešimira IV od k.br.4-26 , Vatroslava Lisinskog, Kralja Tomislava od k.br.20-68 i 11-67,

od 13,00-14,00 sati ulica Kralja Tomislava od k.br. 69-73, Ivana Gundulića od k.br.1-66,

od 10,30-12,30 sati Pakrac ulice Kalvarija od k.br. 7-113 i 6-106, Strossmayerova od k.br. 20-72 i 17-83, Ljudevita Gaja.

Kako i na koji način pripremiti projekt, popuniti prijavni obrazac, upravljati istim te izvijestiti i dokumentirati samu provedbu, predstavnicima pakračkih udruga bit će prezentirano kroz jednodnevnu radionicu „Priprema projektnih prijedloga“ koja će, u organizaciji Grada Pakraca i Zaklade „Slagalica“,  u subotu 16. rujna od 10 do 17 sati biti održana u staroj gradskoj vijećnici u Pakracu. Iz Grada pozivaju sve udruge sa sjedištem i djelovanjem na područja Pakraca da (putem priložene prijavnice) prijave svog predstavnika na ovu vrlo korisnu i, što je isto tako važno, potpuno besplatnu radionicu.

Edukacijski program uključuje rad sa sudionicima na konkretnim projektnim primjerima i natječajnoj dokumentaciji Grada Pakraca te analizu primjera iz prakse. Prijave se primaju zaključno s 12. rujna u 13 sati, a dostaviti se mogu osobno ili poštom na adresu:

Grad Pakrac, Trg bana J. Jelačića 18, 34550 Pakrac (ured 128). Broj sudionika je ograničen je na 15 osoba, a izbor sudionika vrši se na temelju dinamike prijave.

PRIJAVNICA udruge radionica

Razna društvena statistika nas gotovo svakodnevno uvjerava da živimo bolje nego lani. Ilustriraju to usporedivim statističkim podacima na godišnjoj razini o porastu osobne potrošnje, porastu plaća, porastu zaposlenih i padu nezaposlenih. Kako se to odražava na najsiromašnije slojeve Pakraca i Lipika, one koji stalno ili povremeno primaju socijalnu pomoć bilo u Centru za socijalnu skrb, bilo kroz gradske socijalne programe, bilo kroz rad pakračkog Crvenog križa bio je cilj ove priče. No, unatoč potrošenom vremenu novinara, ali i kompetentnih sugovornika iz ovih društvenih institucija, do jednoznačnog odgovora nismo uspjeli doći. Sigurno je da je dio razloga za to na kompliciranom administrativnom sustavu kojim je društvo reguliralo skrb o svojim najsiromašnijim slojevima. Samo u Centru za socijalnu skrb zakoni i administrativni propisi po pitanju socijalne pomoći koja uključuje novčanu, ali i psiho-socijalnu pomoć (savjetovanje, nadzor i slično), predvidjeli su više od 140 različitih postupaka, mjera, procedura i svega toga pri čemu neki podrazumijevaju „mrkvu“ (novčana i druga pomoć), a neki i batinu (nadzor, savjetovanja ...), rekla nam je Dubravka Šebić Stoček, desetogodišnja ravnateljica Centra za socijalnu skrb i još toliko godina socijalni radnik u sustavu socijalne skrbi u istoj ustanovi u Daruvaru. Pored toga, među korisnicima razgranatih mogućnosti oblika novčane pomoći, bilo je onih koji se u tom svojstvu u Centru pojavljuju godinama, bilo onih povremenih ili jednokratnih, teško je naći dvije potpuno iste životne priče.

Od „socijale“ živi oko 550 kućanstava

Manji je problem što je u toj šumi propisa teško izvući neku relevantnu društvenu statistiku posebice vremenski usporedivu radi određivanja smjera u kojem socijalno ide društvo pa je teško i novinarima prepoznati taj smjer. Veći je problem što se jako teško u tome snalaze oni kojima je ta pomoć potrebna, a koji često ne pripadaju niti prosječno obrazovanim društvenim slojevima. No to problem ne bi smio biti korisnicima jer su upravo socijalni radnici tamo da upute korisnika u njegova prava i način njihovog ostvarivanja.
U Centru za socijalnu skrb u Pakracu, koji je nadležan i za administrativnu jedinicu Lipik, sada radi ukupno 12 zaposlenika, od kojih osmero (četiri socijalna radnika, dva pravnika te po jedan psiholog i defektolog) su stručni radnici čiji je opis radnog mjesta izravan kontakt s potencijalnim korisnicima. Pored toga, u prepoznavanju osoba kojima je potrebna pomoć, ističe ravnateljica, značajna je i suradnja s rođacima, susjedima, prijateljima osoba kojima je potrebna pomoć, a koji to možda ne znaju ili ne znaju da na to imaju pravo, te drugim institucijama i udrugama u zajednici.

U svakom slučaju, prvi korak nije lagan i ma koliko prosječno upućeni građani misle da je vrlo jednostavno otići po socijalnu pomoć, često to baš i nije tako, mada ima doista i onih suprotnih primjera gdje je socijala način življenja, uvjeravaju nas naši sugovornici.
Najsigurniji socijalni izvor prihoda je zajamčena minimalna naknada za ostvarivanje osnovnih životnih potreba. Nju u vremenski neograničenom trajanju, odnosno dok se ne promijene životni uvjeti po primanjima, ostvaruju radno nesposobni samci u iznosu od 920 kuna mjesečno, odnosno radno sposobni samci 800 kuna. Za višečlana kućanstva iznos pomoći se utvrđuje kao zbroj udjela svakog člana kućanstva, tako da za odraslog člana mjesečna naknada iznosi 480 kuna, a za dijete 320 kuna. U srpnju 2016. godine u pakračkom Centru je takvu mjesečnu naknadu dobilo 453 što kućanstva, što samaca. Istoga ovogodišnjeg mjeseca je takvu naknadu dobilo 398, dakle desetak posto manje. Prije 10 godina, dakle prija izbijanja one teške ekonomske recesije bilo ih je 324. Sve u svemu, ta brojka je poprilično konstantna. U srpnju 2016. godine Centar je isplatio zajamčene minimalne naknade 421.727 kuna, a ove godine 353.716, dakle u padu je što navodi na zaključak da se broj socijalno ugroženog stanovništva uslijed izlaska iz recesije (ili odseljavanja?) smanjuje.
Najpopularnija mjera socijalne politike pomoći ugroženom dijelu stanovništva je jednokratna novčana pomoć (vidi okvir Dubravka Stoček Šebić....) koja se može u navedenim uvjetima dobiti jednom ili više puta godišnje, ovisno o utvrđenoj opravdanosti potrebe, ali do godišnjeg ukupnog iznosa od 2.500 kuna za samce, odnosno 3.500 kuna za obitelj. U lipnju lani na području svoje nadležnosti pakrački Centar je isplatio u ukupnom iznosu od 6.078 kuna, a ove godine 8.418 kuna. Riječ je o povećanju, ali je usporedni uzorak mali pa je iz njega bilo što teško zaključiti.

Država plaća struju za 550 kućanstava

Centar za socijalnu skrb isplaćuje pomoć za plaćanje računa za potrošnju električne energije i ta pomoć bez obzira na broj članova kućanstva iznosi 200 kuna mjesečno koje sustav socijalne pomoći putem FINA-e to izravno plaća HEP-u, dakle korisnici ne mogu ta novčana sredstva potrošiti ni na koji drugi način, što je jedna od rijetkih mjera gdje sustav apsolutno kontrolira potrošnju novca namijenjenog podizanju općeg standarda stanovništva na području Pakraca i Lipika, dakle nema varanja niti nenamjenskog trošenja primjerice za alkohol ili cigarete, što kod drugih mjera je moguće. Takvih je sada oko 550, pri čemu ova pomoć ne isključuje i ostale već pobrojane, ali je mogu koristiti samo korisnici prava na zajamčenu minimalnu naknadu i osobnu invalidninu.
To su najčešći oblici socijalnih pomoći koji se odnose na zdrave osobe, odnosno moguće ih je dobiti i ako ste i radno sposobni. Prosječno upućeni građani obično misle i komentiraju kada je u pitanju socijalna pomoć odraslim radno sposobnim osobama da oni u tome uspješni i orijentirani od socijalne pomoći ostvaruju nerijetko prihode kao i oni koji rade. Djelomično je to točno, ali ipak u istom mjesecu svi vidovi socijalne pomoći ne mogu prelaziti iznos zajamčene prosječne plaće (sada nešto više od 3.200) kuna ne računajući pri tom dječji doplatak koji se isplaćuje putem Fonda za mirovinsko osiguranje po djetetu u mjesečnom iznosu od 199 do 299 kuna po djetetu, ovisno o veličini plaće/mirovine. Uzimajući sve to u obzir, kao i mogućnost da se nešto „užica“ u Crvenom križu i gradskoj upravi, mora se priznati da su protivnici ovakvog socijalnog pomaganja radno sposobnih osoba bar djelomično u pravu – oni uspješniji mogu ostvariti prihod koliko i najslabije plaćeni radnici, a posebice oni koji su kao takvi zaradili mirovinu.
Većina ostalih najčešćih stalnih ili povremenih socijalnih pomoći i prava odnose se na razne vrste oboljelih i nemoćnih osoba kao što su korisnici osobne invalidnine, koju koriste osobe s teškim invaliditetom ili drugim teškim i trajnim promjenama u zdravstvenom stanju, a iznosi do 1.250 kuna mjesečno, za osobe koje nemaju vlastiti prihod. Tu pomoć na području Pakraca i Lipika trenutno prima 155 osoba. Pravo na doplatak za pomoć i njegu koja iznosi od 350 do 500 kuna mjesečno prima trenutno 194 osobe, smještaj u starački dom uz plaćanje ili participaciju države trenutno na našem području koristi 41 osoba, a 22 osobe istu tu mjeru koristi kod udomiteljskih obitelji.
To su najčešće korištene novčane mjere socijalne politike koja je, kako smo rekli vrlo razgranata i pokušava pronaći adekvatno rješenje za slučaj svake osobe, što je nemoguće. Koliko država kroz svoju socijalnu politiku „upuca“ mjesečno ili godišnje na ovo područje nemoguće je izračunati jer su načini tijekova novca različiti: najčešće preko nadležnog Centra za socijalnu skrb, ali i izravno kako smo to već opisali iz Ministarstva ili drugih fondova, kao i putem raznih natječaja koje provode različite društvene institucije (udruge, Crveni križ i slično), a koji se pojavljuju u programu različitih ministarstava s porijeklom novca iz državnog proračuna ili europskih fondova.

Pomoć gradskog proračuna

U Gradskoj upravi kod stručne suradnice Dubravke Špančić doznajemo da je Grad Pakrac na svom području u 2016. godini na izravne programe socijalne skrbi potrošio dodatnih 510 tisuća kuna, mada je realna brojka (vidi spomenuti okvir) i značajno veća, što je već godinama uobičajena stavka u proračunu. Najviše tog novca, 443.000 kuna, odnosi se na naknade troškova stanovanja. Gotovo 50.000 kuna su razne jednokratne pomoći u izvanrednim situacijama (bolest, smrt, rođenje, elementarna nepogoda u obitelji) dok je sve ostalo u simbolici od nekoliko tisuća kuna. No kao dio socijalne politike grada, u proračunu nisu iskazane niti evidentno socijalne stavke kao primjerice stipendije koje su podijeljene isključivo po socijalnom kriteriju, ali niti po ostalima kojih je na godišnjoj razini oko 250.000 kuna. Također, kao dio socijalne politike u proračunu se ne iskazuju niti otpisi komunalne naknade koji se opravdavaju socijalnim kriterijem (neimaštinom), kao i otpisi naknade za stanarinu u gradskim stanovima dodijeljeni socijalnim kriterijem koji se ne plaćaju, ali se godinama gomilaju i vode kao dug pojedinaca koji nikada neće biti naplaćen. Takvih stavki u proračunu bi se našlo još, dakle ukupna pomoć proračuna poreznim obveznicima značajno prelazi spomenutih pola milijuna kuna.
U kategoriju pomoći socijalno ugroženom stanovništvu svakako valja ubrojati i takozvanu pomoć za ogrjev koja je aktualna ovih dana, a koja će biti isplaćena kroz županijski proračun, mada je zapravo riječ o državnim decentraliziranim sredstvima što je za krajnjeg korisnika nebitno, a koju će na području Grada Pakraca dobiti 241 korisnik (samac/obitelj) u iznosu od 950 kuna, dakle novih oko 200.000 kuna.
Ovime nisu iscrpljene sve pomoći socijalno ugroženim osobama jer kroz razne udruge i druge akcije u tu svrhu se troši i drugog proračunskog novca koji u administrativnoj kvalifikaciji nema takvu oznaku.

Topli obrok za 14 osoba

Dio toga je i rad Gradskog društva Crvenog križa Pakrac. U ovom trenutku prema riječima ravnateljice Danijele Kiš 11 osoba dobiva iz sredstava oba naša grada jedan kuhani obrok dnevno (tržišna cijena 20 kuna) u takozvanoj pučkoj kuhinji, a sam HCK besplatno hrani tri takve osobe. Pored toga, u tijeku je akcija koja ide posredstvom fondova EU „Humanitarni paketi za Slavoniju“ na području Pakraca i Lipika u kojem će 420 korisnika će dobiti u ovoj godini četiri paketa humanitarne pomoći, u tri navrata prehrambene artikle, u jednom higijenske potrepštine. Naravno, svatko od građana po svojoj procjeni može doći u HCK izabrati nešto (najčešće garderoba, ali ima i drugih svakodnevnih kućanskih potrepština) od onoga što su građani solidarno donirali. U takvim akcijama značajan je i Caritas, ali i druge različite udruge.

Društveni parazitizam

Socijalne i humanitarne pomoći od 1992. godine su na ovim prostorima stalni predmet žučnih kuloarskih rasprava. Upravio tih godina razvio se pojam i praksa društvenog parazitizma koji je zahvatio i razne oblike, ne samo humanitarnih pomoći u naturi (stvarima), nego kroz invalidnine, mirovine, socijalne i svakojake druge naknade. Od takvog način preživljavanja (bez rada) teško je pojedince odviknuti i očigledno je da 25 godina za to nije dovoljno dugo razdoblje. Upravo stoga i zbog zloupotrebe društveno socijalne osjetljivosti, prije donošenja svakog olakog suda o potrebi društvenog pomaganja, potrebno je sagledati stvarnu potrebu da se pomaže pojedincima koji nisu imali sreće, zdravlja, prilike ili mogućnosti da svojim radom osiguraju minimum materijalne egzistencije dostojne ovih vremena. Osuđivati je lako, a izraditi stvarne kriterije i sagledati pojedinačno svaku od životnih situacija izuzetno teško. Stoga ne suditi olako. Bolje, ako ste u mogućnosti, pomozite. Jer, kako narod kaže, sretniji je onaj tko je u prilici pomoći nego onaj tko pomoć mora primiti.