- PIŠE: Franjo Delač
- 635
U Hrvatskoj su se ujutro nakon dva tjedna ponovo otvorila biračka mjesta na kojima birači biraju tko će u idućih pet godina obnašati dužnost predsjednika države. U drugom krugu izbor je pao na dva kandidata koji su u prethodnom osvojili najviše glasova, a to su aktualni predsjednik Zoran Milanović i njegov izazivač iz plavog kuta, Dragan Primorac.
Birališta su otvorena do 19 sati, a dotad je na snazi i dvodnevna izborna šutnja tijekom koje je zabranjena izborna promidžba, objavljivanje procjena rezultata, kao i prethodnih rezultata izbora. Državno izborno povjerenstvo prve izborne rezultate objavit će pola sata nakon zatvaranja birališta, tako da će se već večeras vjerojatno znati znati kome su birači poklonili svoje povjerenje.
Krovno izborno tijelo, Državno izborno povjerenstvo, poziva birače da izađu na birališta. „U ime DIP-a i svoje osobno pozivam birače da izađu na birališta, da iskoriste svoje Ustavom zajamčeno pravo glasa. To je nešto što bi svaki građanin trebao učiniti na dan izbora“, poručila je potpredsjednica DIP-a Vesna Fabijančić Križanić.
- PIŠE: Franjo Delač
- 823
Naš sugrađanin Danijel Špelić iznimno je plodan romanopisac koji je od prije godinu dana član prestižnog Društva hrvatskih književnika. Zadnjih nekoliko godina dodao je „gas“ te izdaje novi roman otprilike jednom godišnje. Upravo je pri kraju s najnovijim uratkom čija je radnja djelomično smještena u Pakrac, a glavna mu je junakinja – vampirica. Bio je to povod da s njim popričamo i detaljnije predstavimo njegov lik i djelo, kako onima koji ga ne znaju najbolje, tako i onima koji su možda tek površno upoznati s njegovim spisateljskim opusom.
Tko je Danijel Špelić?
„Rođen sam u pakračkoj bolnici, 2. lipnja 1979. Djetinjstvo je bilo zanimljivo. Odrastao sam „vani“. Nije bilo mobitela, kompjutera, ljeti bismo se na praznicima kupali u Pakri, igrali se po šumi. Mogu reći da sam djetinjstvo provodio aktivno, tako da mi je do danas ostalo u navici da dosta volim šetati po prirodi, otići do šume, rado obilazim Papuk, Omanovac“, započinje Danijel svoju priču.
Pisanjem se pomalo počeo baviti još kao dijete, prije rata. Već u petom, šestom razredu krenuo je zapisivati kratke pričice, koje su, kako samokritično kaže, bile na razini školske zadaćnice i „ništa nisu valjale“. Pisanja se pravo „uhvatio“ tek u srednjoj školi, u '90-ima. Prvi roman izdao je kad je imao tek 20 godina. Srednju školu završio je u Pakracu, smjer stolar. U Pakracu je odrastao, školovao se, ovdje čitav život živi i radi. U početku nije vjerovao da će ikad nešto objaviti, „kad pišeš baš i ne razmišljaš o tome“, kaže.
Danijel danas ima svakodnevan posao i radno vrijeme od osam sati. U životu se bavio svačim, a trenutačno radi na pilani. „Pisanje je konstantno prisutno u mom životu, kao hobi, jer od toga se u Hrvatskoj ne može živjeti. Zarada je nikakva, sad su se počeli isplaćivati neki honorari otkad se dogodio otkup od strane države, ove godine prvi put je država otkupila moj roman, tako da je tu bilo nekih manjih honorara, ali to nije dovoljno za život“, kaže.
Rat su u njegovoj obitelji, pripovijeda, itekako osjetili i to čim je započeo. Živjeli su u „Šokačkim Kusonjama“, kod Papukove pilane. Mama i on bili su ranjeni, a tata je bio u zarobljeništvu, četiri mjeseca na Bučju i mjesec dana u Staroj Gradišci. Ne govori previše o ratnom iskustvu jer ono kao takvo bi privuklo pažnju u umjetničkom svijetu, dok je njegova želja da njegovi radovi pričaju priču o njemu kao osobi. Iskustvo kao takvo nije bilo ugodno, ali ga nije definiralo kao osobu, jer život mora ići dalje, kaže.
Osim što je plodan autor, Danijel je prije godinu dana postao član Društva hrvatskih književnika. „Uvjet za članstvo su minimalno tri objavljene knjige. Drugi uvjet je da znaš pisati. Gleda se i određeni odjek u javnosti, jeste li nešto postigli kao autor, je li vaš rad čitan, je li zapažen, postoje li na njega konstruktivne kritike. Imao sam tu sreću da sam iza sebe imao već deset romana na koje je bilo dosta osvrta. U današnje vrijeme postoje online književni blogovi, osvrti i sve se to broji pod čitanost. Još jedan uvjet je da imate službenog izdavača. Sreća je bila i u tome što je HRT po mojim romanima napravio dvije radio-drame, a po trećem je snimljen i film. Sve je to doprinijelo tome da me prime u Društvo“, kaže, dodavši kako im je bilo drago i što postoji netko iz našeg kraja tko se bavi žanrovskim pisanjem, a radnja njegovih romana u velikoj se mjeri odvija upravo na našim lokalitetima.
„Vidio sam kako umireš“
Prvi roman objavio je uz pomoć Zvonka Kobetića koji je tada vodio pakračku gradsku knjižnicu. „Nadobudno sam otišao kod njega i rekao, „napisao sam roman i ne znam što da radim s tim“. Natipkao sam ga na pisaćoj mašini. On je rekao da zna nekoga i oni su mi se javili u roku od tjedan dana. U pitanju je bio izdavač Nova knjiga Rast iz Zagreba. Zapravo nisam imao nikakav problem oko objavljivanja prvog romana, sve je bilo riješeno u roku od tjedan dana“, kaže Danijel, pri čemu nastavlja biti samokritičan, jer dodaje kako taj roman „nije bio dobar, ali je prvi“.
Za živopisan naslov „Vidio sam kako umireš“ ideju je dobio iz stripa Dylan Dog. Unatoč tome što smatra kako njegov prvijenac nije bio naročito dobar, s HRT-a se baš i nisu skroz složili s takvom ocjenom, jer preradili su ga u radio-dramu. Premda se možda ne radi o vrhunskom književnom djelu, sjajno je poslužio za transformaciju na radio. „Kad me ljudi pitaju za njega, kažem neka poslušaju radio dramu, pa onda pročitaju roman“, poručuje autor.
„Volim pisati horore, trilere, znanstvenu fantastiku. Pronašao sam se u kriminalističkom žanru, ali kad sam počeo pisati, više sam naginjao znanstvenoj fantastici i hororu. Te 2001. godine rekli su mi kako za to neću naći izdavača u Hrvatskoj. Tržište je u to doba bilo dosta ograničeno, bilo je jako malo izdavača i rekli su mi da ću veće šanse imati ako napišem krimić. Krimići su u Hrvatskoj nekako univerzalno primljeni. Imamo etabliranih pisaca od Marije Jurić-Zagorke, do Gorana Tribusona, Pavla Pavličića“, dodaje.
U tom se dijelu karijere tako prebacio na krimiće. Srećom, kaže, voli ih čitati, a voli ih i pisati. Nakon pet krimića, odlučio je napisati horor. Rekao si je kako će napisati horor, pa makar i ne našao izdavača. Srećom, u međuvremenu, a to je već bila 2015., tržište se malo otvorilo. Pojavilo se nekoliko manjih izdavača, a na kraju ga je objavila Nova knjiga Rast i bio je jako dobro primljen. U pitanju je roman „Odjeci“.
„To je treća faza mog pisanja, od 2018. do danas svake godine objavim po jedan roman. Tu sam se malo poigrao hororom, jer sam nakon „Odjeka“ napisao „Uljeze“, također horor roman. Nakon toga, trilogijom o Lukasu Humu vratio sam se krimićima. Potom sam odlučio napisati nešto iz područja znanstvene fantastike“, priča dalje Špelić, dodajući kako je bilo upitno hoće li ga uspjeti objaviti, jer znanstvena fantastika u Hrvatskoj uistinu je slabo zastupljena i prati je jako uzak krug čitatelja. Srećom, objavili su ga i dosta je dobro prošao. Izdavač mu je rekao kako njegove romane sad već uspijevaju prodati zbog samog njegovog imena, što mu u ovoj fazi stvaralaštva dopušta da se može malo igrati žanrovima.
„Roman koji pripremam za iduću godinu također je svojevrsni horor koji tematizira vampire. Radnja jednog poglavlja odvijat će se u Pakracu. Roman sam počeo pisati 2019., kad sam napisao jedno poglavlje. Odlučio sam obuhvatiti Europu, Češku, Austriju, Njemačku... Plan je oduvijek bio jedno poglavlje smjestiti u Pakrac“, kaže, pri čemu se spletom okolnosti dogodilo da je ove godine izašla vijest o tome kako je u Pakracu pronađen sarkofag s vampirom. „Na prvu nisam shvatio što se događa. To je bila potpuna slučajnost, a meni je ta vijest poslužila kao nemoguće dobra reklama“, dodaje.
Novine kao inspiracija
Inspiraciju za romane, kaže, velikim dijelom crpi iz novina. U Pakracu je prije nekoliko godina došlo do ubojstva na Kalvariji, ubijena je žena. „Dvije-tri godine prije tog nemilog događaja, gore smo radili stepenice koje vode do crkvice. Iz zafrkancije sam rekao, tu bi zbog blizine šume mogao počiniti ubojstvo i nitko neće saznati“, prisjeća se. Kad se to dogodilo, već je počeo pisati „Nestalu“, prvi dio trilogije. S tim je romanom zapeo, jer imao je jednu priču koja nije vodila nikamo. U tom je trenu shvatio kako može iskoristiti vijest o stvarnom zločinu, koji je tako postao drugi dio te priče.
„Stvarnost me inspirira da napravim radnju. Tako je bilo za „Svjedoka“ kad sam s policijom prije desetak godina radio na Bučju, tražili smo masovnu grobnicu. Našli smo neke tragove, ali ništa konkretno. A što da smo našli? Kod pisca krimića uvijek se postavlja pitanje „što ako“? Iako je priča fiktivna, uvijek je prisutan i element stvarnosti“, govori, napominjući kako su upravo elementi iz stvarnosti ono što priči daje realističnost. Jedan se ugledni kritičar u njegovom romanu „Praznina“ oduševio upravo tim slikama naše svakodnevice, koje između ostaloga uključuju i korumpirane političare. „Kad čitamo, mi te ljude prepoznajemo, s tim se možemo povezati i to romanu daje jačinu“, poentira.
Filmski scenarij
2009. godine, negdje kad je objavljena „Tamna strana“, imao je poteškoća s pronalaskom izdavača. Tad se prebacio na online pisanje, uglavnom pišući osvrte na filmove. Tu je upoznao puno amaterskih filmaša i filmskih entuzijasta. Aktualna je bila priča kako se u Hrvatskoj troše silni milijuni kuna na ratne i socijalne drame koje nitko ne gleda. Smatrao je kako za taj novac može napraviti puno bolji film. Budući da nije uspijevao objaviti roman, odlučio je po njemu napisati scenarij za film.
„Nisam znao kako napisati scenarij, a u Hrvatskoj ne postoji ogledni primjerak scenarija. Skidao sam scenarije američkih filmova i preko njih se učio kako se to piše. Odlučio sam adaptirati „Uljeze“ koji tada još nisu bili roman, već kratka priča. Par redatelja koji su ga vidjeli javilo se s mišljenjima kako to nije hrvatski film, već svojevrsna amerikanizacija. Složio sam se s takvom ocjenom, ali i smatrao kako je to nešto što bi ljudi gledali u kinu“, govori. Inspiracija mu je bila „Noć vještica“, danas velik, kultni film koji je u vrijeme snimanja bio malen, niskobudžetni projekt.
Nakon pet godina, kad je već pomalo i zaboravio na svoj scenarij, preko Facebooka mu se javio redatelj Sven Marić koji je smatrao da je scenarij fantastičan. Rekao je kako će proširiti glas o njemu, pričao je s nekim našim poznatim filmašima, uključujući Filipa Šovagovića. Bilo je interesa, ali nitko nije htio uložiti novac, jer u pitanju je žanrovski film kakvi ne idu na festivale. Na kraju ga je Marić odlučio financirati i snimati samostalno.
„Kad sam objavio „Odjeke“, iduće godine on je snimio film. U to sam vrijeme mijenjao izdavača, iz Nove knjige Rast prešao sam u Nakladu Bošković. Neki su ljudi pročitali tu kratku priču i sugerirali mi da je moram objaviti. Iz Naklade Bošković javili su mi kako im se priča jako sviđa i žele je objaviti. Sad sam imao film, ali i roman, jer tu su nastali „Uljezi“, s tim da sam ideje za njihovu realizaciju na kraju crpio i iz samog filma“, kaže, dodajući kako je sve to u biti realizirano neplanski, jer nije imao volje objavljivati taj roman koji je prvobitno zamislio isključivo kao filmski projekt. Danas je, ironično, taj neželjeni roman ujedno i njegov najčitaniji.
Ljubav prema sedmoj umjetnosti
„Pokušao sam za scenarij adaptirati i „Nestalu“, ali ne kao film, već više kao mini-seriju. Doduše, to je gubljenje vremena. Prijavio sam se s „Nestalom“ na HAVC, nastojeći dobiti poticaje da se pretvori u film. To je iscrpljujuć proces u kojemu se film treba prepričati, istaknuti sve njegove prednosti i mane. Rekao sam im kako je prednost u tome što su sve lokacije iz romana u Pakracu, na 10 minuta vožnje i kako se može snimiti za mjesec dana. Odgovorili su mi kako je to nažalost ipak preskup projekt“, kaže rezignirano.
Dodaje kako je javna tajna u toj industriji da nijedan redatelj ne želi uzeti tuđi scenarij. Proces ide tako da se prvo dobije poticaj za razvoj scenarija, a zatim i poticaj za razvoj filma. „Kad bih znao da postoji mogućnost da taj projekt prođe, sutra bih sjeo i krenuo ga pisati. Pričao sam i sa Svenom (Marićem), njega su zaintrigirali „Odjeci“. U pitanju je psihološki horor kod kojega se 90 posto radnje odvija u jednoj kući, odnosno jednom dvorištu. Rekao sam mu da prvo trebamo vidjeti što će biti s prvim filmom. On je u njega uložio oko 20 tisuća eura, treba vidjeti hoće li barem dio toga uspjeti vratiti“, govori Danijel o svojim dosad nedosanjanim filmskim ambicijama.
„Plan je da se danas-sutra vratim scenarijima. Radio sam dramatizaciju svog romana „Posljednja postaja“ za radio. Tražili su suradnike, javio sam se, pa su mi poslali upute kako se to piše. Dramatizaciju sam napisao, ali još mi se nisu javili u vezi toga“, kaže, dodajući kako u zadnjih nekoliko godina slabo čita knjige i gleda filmove. „Kad počneš redovito objavljivati, nisi pod službenim rokovima, ali ipak si pod nekim rokovima. Više pišem, pa na godinu možda pročitam tek desetak knjiga, a od filmova u zadnje vrijeme pratim samo velike hitove“, govori.
Prije je, kaže, puno više istraživao B i C filmove '70-ih i '80-ih, imao je i blog na tu temu koji je bio vrlo čitan. Deklarira se kao obožavatelj Johna Carpentera na čije je filmove napisao dosta osvrta, pa ga je tako i jedan portal zvao ako bi bio voljan napisati članak o njemu. U to je vrijeme počeo pisati za dva portala, a i u Pakračkom listu objavljen je njegov osvrt na film „Broj 55“.
U najnovijem romanu tematizirat će koncept suradnje. Glavni ženski lik je vampir, a glavni muški lik lovac na vampire. Oni se moraju udružiti kako bi srušili još veću prijetnju. Roman je zamišljen u stilu „neprijatelj mog neprijatelja je moj prijatelj“. „Više istražujem svojevrsnu prisilnu suradnju gdje dvoje različitih ljudi mora nekako pronaći zajednički jezik kako bi napravili posao. Svoje romane teško mogu ukratko prepričati jer u njima ima dosta toga. Kroz ovaj se provlači klišej o vampirima koji su danas već pomalo van mode. U vrijeme „Sumrak sage“ njihova je popularnost bila na vrhuncu. Išao sam se vratiti na osnove, što sam kao klinac gledao, kad su vampiri bili strašni, Drakula i ta priča. Jedan je motiv dakle igranje s tim klišejima, a ima tu i jedan akcijski aspekt. Moji romani van Pakraca su Holywood, puni akcijskih scena, jurnjave i pucnjave“, govori, pri čemu nastoji pokazati kako se takve radnje mogu smjestiti i u Hrvatsku.
Bezvremenost tiskane knjige
Danijel svjedoči kako tiskana knjiga još uvijek ima svoje čitatelje. „Nedavno je bio Interliber, bio je izvrsno posjećen. Jest da online podrazumijeva veću dostupnost i to je dobro. Nekoliko sam romana za vrijeme korone učinio dostupnima putem svoje stranice. Na taj se način može doprijeti do većeg kruga ljudi, većeg broja čitatelja. Ne mogu svi ići u knjižnice i ne mogu svi kupiti knjigu“, kaže, dodajući kako većina ljudi ipak odabire tiskanu knjigu jer vole taj osjećaj da ne moraju sjediti pred računalom ili mobitelom.
Budući da ima uvid u broj prodanih primjeraka, može potvrditi kako se njegove knjige jako dobro prodaju, a i izdavač mu je potvrdio kako online izdanja ne utječu negativno na broj prodanih knjiga. Danijelove se knjige inače mogu kupiti u Zagrebu, u knjižari Dominović, a mogu se nabaviti i direktno od izdavača, Naklade Bošković.
Špelić kaže kako inspiraciju za pisanje ima neprestano, jedino osjeća potrebu s vremena na vrijeme mijenjati žanrove. „Napisao sam recimo „Prazninu“ koja je izašla ove godine i automatski sam počeo raditi na četvrtom nastavku „Lukasa“. Nakon što sam došao do otprilike četvrtine romana, dosadilo mi je, zato što ga pišem u prvom licu. Trebao sam promjenu, pa sam se prebacio na priču o vampirima koju pišem u trećem licu, što mi omogućuje da više istražujem. Uvijek trebam nešto svježe, a ideja imam toliko da ih vjerojatno nikad sve neću ni zapisati“, kaže i dodaje kako namjerava pisati sve dok ga budu htjeli objavljivati.
Mladima koji imaju afiniteta za pisanje preporučuje da budu uporni i svoji. „Jedan od razloga zbog kojih sam se probio upravo je u tome što sam radnju smjestio u Pakrac. Iskreno, bio sam malo lijen istraživati. U to vrijeme jako sam puno čitao, strane i domaće krimiće. Najveći utjecaj na mene izvršio je vjerojatno Goran Tribuson, pa i Pavao Pavličić, kod kojih se radnja uvijek odvija u Zagrebu. Ti krimići pisani su na način kao da cijela Hrvatska živi u Zagrebu“, primjećuje.
Cesta bez mobilnog signala
Kad je počeo pisati, radnje je odlučio smještati u Pakrac koji dobro poznaje. Nakon „Odjeka“ i „Uljeza“, čitatelji su se uhvatili za taj motiv. Bila im je to ugodna promjena, do te mjere da su mnogi poželjeli obići te krajolike. Nešto što je počelo kao olakotna okolnost za lokalnog pisca, pokazalo se formulom za uspjeh. „Ljudi me danas poznaju kao slavonskog pisca, jer radnja mojih krimića odvija se u Slavoniji. To je motiv koji se često naglašava, tako da me i na književnim festivalima predstavljaju kao pisca slavonskih krimića. To mi daje jednu stratešku prednost domaćeg terena i prepoznatljivost. Pakrac je malen grad, ali ima šume, maglu, prazne ceste. Dvije priče smjestio sam na cestu prema Požegi, na kojoj na jednoj dionici nema čak niti signala za mobitel“, otkriva.
Danijel osim pisanja i grafički dizajnira svoje naslovnice, pri čemu ističe upravo one motive koje on smatra najvažnijima, a time ujedno olakšava posao izdavaču. Pomalo se, kaže, igra i s uređivanjem videozapisa te izrađuje video-trailere za svoje knjige koje potom objavljuje na YouTubeu. „Da ne pišem, režirao bih filmove. Ja zapravo ne pišem roman, već režiram film. U mojoj glavi su to filmske scene koje zapisujem na papir. Zato su moji romani dosta filmični“, zaključuje ovaj pakrački romanopisac.
Romanopisac koji je u duši filmaš, filmski kritičar koji je u stvarnosti scenarist. Dizajner vlastitih naslovnica, autor videonajava svojih knjiga. Lokalni čovjek koji gazi okolnim brdima i šumama, probija se kroz maglu i traži signal mobilne mreže na rubu civilizacije. Tamo negdje, gdje se naseljeno mjesto spaja s gotovo pa netaknutom prirodom. Tamo gdje bi pod određenim okolnostima čak i ubojstvo možda moglo proći neopaženo. Negdje između Društva hrvatskih književnika i zapadnoslavonskih pustopoljina. Na granici između stvarnosti i fikcije, tu ćete negdje pronaći Danijela Špelića. Njegova će vas priča očarati upravo stoga jer nakon što vam je ispriča, više ni sami nećete biti sigurni jeste li upravo pročitali članak iz novina ili maštovitu kreaciju vječito inspiriranog pisca slavonskih krimića.
- PIŠE: Franjo Delač
- 632
Na komemoraciji koja je održana danas prijepodne kod brusničkog mosta, na mjestu gdje je podignut spomenik dvanaestorici pogubljenih pripadnika 127. Virovitičke brigade, okupili su se lokalni, regionalni i državni dužnosnici, izaslanici, hrvatski branitelji i predstavnici raznih institucija.
U akciji oslobađanja sela Brusnik, 29. prosinca 1991. godine nestalo je dvanaest hrabrih branitelja, pripadnika slavne Virovitičke 127. brigade. Nakon nekoliko dana, saznalo se da su svi poginuli, a prethodno mučki masakrirani. Zauvijek su utkani u povijest naše domovine. Prilikom oslobađanja pakračkog područja poginulo je još sedam hrabrih vitezova, predvodnika 127. brigade.
Tragična priča o dvanaest hrvatskih vitezova započela je u sunčano zimsko jutro 29. prosinca 1991. godine. U skladu s tadašnjim zapovijedima, pripadnici Virovitičke brigade kreću u napad na selo Brusnik. Nakon cjelodnevnih borbi tijekom kojih uza sva nastojanja nisu razbijena srpska uporišta, brigada se u noćnim satima vraća na početne položaje. Bilo je ranjenih, krv je tekla potokom uz cestu, a vratili su se svi osim dvanaest bojovnika. Za njihove suborce, obitelji, prijatelje, ali i cijeli virovitički kraj počinje razdoblje neizvjesnosti i iščekivanja ispunjeno brojnim pitanjima. Nada postoji, kao i sumnje. Naposljetku, početkom siječnja, konačno je potvrđeno kako je dvanaest pripadnika 127. brigade zarobljeno i mučki ubijeno. U samo jednom danu, dvanaest hrvatskih obitelji zavijeno je u crno.
Govori uzvanika
Okupljenima se obratio Hrvoje Belobrk, sin poginulog heroja, dozapovjednika 2. bataljuna 127. brigade HV Vinka Belobrka koji je poginuo u Brusniku. „Sjećam se vremena krajem '80-ih kad smo za Badnjak išli doma i kitili bor iza spuštenih roleta kako to drugi ne bi vidjeli. Sjećam se i blagdanskih večera iza spuštenih roleta, sjećam se da su obilazili našu kuću oko Tri kralja kad su svećenici išli u posvećivanje kuća te popisivali kod koga je svećenik ušao. Sjećam se početka '90-ih i vaše hrabrosti, kako ste uzimali nekakve pušketine, oblačili prljave uniforme valjda iz istočne Njemačke te ulazili u pričuvni sastav MUP-a i odlazili na bojišta. Sjećam se i dolaska one proklete kampanjole ispred naše kuće i sve boli koje nam je ona donijela“, održao je Belobrk dirljiv govor.
Sljedeća je za mikrofon stala pakračka gradonačelnica, Anamarija Blažević. „Svi ovdje nazočni imamo svoja sjećanja, imam ih i ja, kao unuka djeda koji je nestao na Bučju. Ovi dečki iz Virovitice i iz Bjelovara, kao i mnogi koji su ginuli na pakračkom području, a bilo je ono jedno od težih područja na kojemu se branila cijela Republika Hrvatska, sigurno nisu poginuli kao nekakve slučajne žrtve slučajne države, već kao ponosni, hrabri hrvatski branitelji, hrvatski vitezovi. Svoj ponos i domoljublje želimo prenijeti na našu djecu kako bi se i oni poklonili žrtvama i pamtili što se događalo na pakračko-lipičkom području i na području cijele Hrvatske '90-ih godina“, prisnažila je gradonačelnica, podsjetivši pritom kako su Pakrac i Virovitica gradovi prijatelji te rekla kako se Virovitičani u Pakracu mogu osjećati kao u svom gradu.
Virovitički gradonačelnik Ivica Kirin rekao je kako je danas prilika da nakon 34 godine ponovimo neke riječi. „Danas smo ovdje da se poklonimo onima najhrabrijima. Poklanjamo se svim braniteljima na cjelokupnom području Republike Hrvatske koji su dali život za svoju domovinu, ali i živim braniteljima koji su stup hrvatske države. Vinko Belobrk razgovarao je u ono vrijeme s običnim ljudima, slušao njihove probleme. Nije bio samo vojnik, bio je i politički čimbenik svog vremena. Vrijeme neumitno teče i svi pomalo idemo ka kraju svojih života, ali važno je ono što ćemo ostaviti onima što dolaze“, rekao je Kirin, odbacujući tezu kako je Hrvatska slučajna država, osvrnuvši se pritom i na geopolitičke promjene koje se odvijaju praktički u našem susjedstvu, u Ukrajini. Istaknuo je tom prigodom važnost izdvajanja za vojsku, koja je jamac snažne države.
„Brusnik je sveto mjesto“
Zamjenik županice Požeško-slavonske županije Ferdinand Troha primijetio je kako su na današnji dan osjećaji kompleksni. Istaknuo je ponos na Hrvatsku koja nikako nije slučajna država, već je za nju plaćena visoka cijena koja je plaćena žrtvom hrvatskih branitelja, stratištima, križevima koje obilazimo po našim cestama i grobištima. „Naši branitelji nisu išli bez ideala, bez cilja. Cilj, našu domovinu, danas iznova moramo braniti prisjećajući se žrtve ponajboljih među nama. Vrijednosti Domovinskog rata i tih junaka stoga trebamo prenijeti na generacije koje dolaze“, istaknuo je zamjenik županice.
Igor Andrović, župan Virovitičko-podravske županije, Brusnik je nazvao svetim mjestom na kojemu okupljeni odaju duboko poštovanje, počast i zahvalnost našim herojima koji su dali ono najvrjednije što su imali za našu domovinu. „Ovdje stojimo s tugom u srcu, ali i velikim ponosom, jer znamo da njihova hrabrost, žrtva i ljubav prema domovini nikada neće biti zaboravljene. Kada su dolazili ovamo, dobro su znali što ih ovdje čeka i kakva im opasnost prijeti, ali svojim neumornim duhom i ljubavlju prema domovini i narodu, stali su na prve linije obrane“, rekao je župan, dodavši kako nikad neće biti zaboravljeni.
U ime Ministarstva hrvatskih branitelja i Ministarstva obrane RH skupu se obratio Dinko Tandara, ravnatelj Uprave za savjetodavnu, psihosocijalnu i zdravstvenu pomoć. „Svi vi branitelji koji ste se tad angažirali, svi ste heroji. Nije se znalo do '92. što će biti s Hrvatskom, ali mi smo je htjeli. Htjeli smo slobodnu Hrvatsku, ovakvu kakva ona polako postaje. Domovinu mladima moramo ostaviti zdravu, a nekad se zapitam kome ćemo je ostaviti, jer djece je sve manje“, zamijetio je Tandara, pozvavši na kraju na složnost i zajedništvo kakvo je postojalo u '90-ima.
Izaslanik predsjednika Hrvatskog sabora, Gordana Jandrokovića, predsjednik Odbora za ratne veterane Josip Đakić rekao je kako se na ovom mjestu evociraju uspomene na hrabre vitezove koji su nesebično, dajući svoj život za slobodu Hrvatske skončali od neprijateljske ruke. „Ne smijemo zaboraviti i zato se okupljamo dok god pravda ne bude zadovoljena. Zločinci imaju svoje ime i o tome treba stalno govoriti i svjedočiti dok još ima živih svjedoka događaja i vremena. Nigdje u zakonu ne piše da abolicija vrijedi za organizatore pobune i počinitelje zvjerstava, za one koji su okrvavili ruke“, upozorio je Đakić.
Nakon govora, razne delegacije naše i virovitičke županije te brojna izaslanstva udruga proisteklih iz Domovinskog rata polagale su vijence, nakon čega su obišla i spomen obilježje koje je u Ulici Kalvarija 2016. godine postavljeno za petoricu pripadnika postrojbi MUP-a. U međuvremenu je upriličena i prigodna molitva koju je predvodio pakrački župnik Jozo Zorić.
- PIŠE: Domagoj Ajman
- 878
Bilo to putem dogovora, poziva ili kao slučajnim prolaznicima, Muzej vojne i ratne povijesti primjetno privlači pozornost lokalnim posjetiocima i iz šire okolice Pakraca pri čemu nije jedinstven slučaj da vas vanpakračni pojedinac, stariji bračni par ili grupa prijatelja zaustavi i priupita gdje se nalazi navedeni muzej. Tako su u prosincu članovi Udruge Zlatni Kotač iz Zagreba odlučili zaputiti se ka muzeju, a nažalost baš se taj dan ispostavio kao kišni te nisu pristigli u onolikom broju koliko je inicijalno bilo zamišljeno.
Domaćini muzeja Mario Tušek i Josip Buljan prije dolaska gostiju iz Zagreba predstavili su bogatu kolekciju posjetiocima koji su se tada našli u muzeju, a kada su dokrstarili vozači oldtimera, voditelj muzeja Mario Tušek je prezentirao svim prisutnima priču, razvitak i ciljeve vojno ratnog muzeja.
Oldtimeri dolaze i na ovogodišnji sajam Slavonski banovac
Svi koji žale što nisu prisustvovali ukazanju ovih staromodnih ljepotana na četiri kotača, novu priliku imat će u listopadu na dan održavanja najveće pakračke manifestacije u godini, Slavonskog banovca.
Detaljnije informacije o oldtimerima i samoj udruzi, ustupio nam je Mladen Veršić, predsjednik zagrebačke udruge Zlatni Kotač, koji je ujedno i ravnatelj Hrvatskog saveza povijesnih-starodobnih vozila. „Nažalost zbog kiše smo pristigli samo s devet vozila, inače bi bilo tu još sedam, osam, ali cerade i grijanje predstavljaju najveći problem. U udruzi osim članova iz Zagreba imamo također i poneke iz Bedekovčine i Sesveta. Članstvo je sažeto od povijesnika vojnih i terenskih vozila, redovito svakih mjesec do mjesec i pol dana imamo druženja, vozimo se po cijeloj Hrvatskoj, po gorama i planinama, poglavito posjećujemo lokalitete vezane uz Domovinski rat jer gdje god idemo po Slavoniji, po Dalmaciji, uvijek ima nešto vezano za Domovinski rat. Za proputovanja po Dalmaciji uzmemo si četiri dana, a za recimo kao danas Pakrac nam je dovoljan jedan dan jer je relativno blizu. Moram priznati da nisam znao za postojanje ovog muzeja, slučajno sam doznao preko Facebooka i to je zapravo jedini cjeloviti muzej u Hrvatskoj, morao sam ga doći pogledati uživo, pogotovo što nije prevelika udaljenost između Zagreba i Pakraca, a i ne možeš si pravi dojam dočarati samo preko nekih fotografija s društvenih mreža.
Nedavno smo bili u Svetoj Nedjelji, mjestu blizu Samobora, gdje postoji jedno skladište vojnih vozila baš iz Domovinskog rata te koji nisu baš u najboljem stanju pa ćemo probati izvući ta vozila kako bismo od tih 15 primjeraka pokušali barem tri dovesti do registracije i voznog stanja, što nam i je prioritetna funkcija. Ovaj pakrački muzej ima dobru podlogu za nastavak suradnje između nas i Marija, a dogovorili smo i naš ponovni dolazak na Dane otvorenog muzeja u sklopu sajma Slavonski banovac kada će s nama vrlo vjerojatno ovdje doći i kolege iz Pule. Posjetioci će naravno moći i sjesti u oldtimere, fotografirati se, provozati se po gradu“, najavio je po završetku razgovora predsjednik Udruge Veršić.
- PIŠE: Franjo Delač
- 672
Nakon tragedije u OŠ Prečko prilikom koje je prije tri tjedna napadač, inače bivši učenik škole, u napadu nožem usmrtio jedno dijete i ozlijedio još pet osoba, Ministarstvo znanosti i obrazovanja prije tjedan dana usvojilo je novi Protokol o kontroli ulaska i izlaska u školskim ustanovama.
Protokolom su obuhvaćene sve školske ustanove, što se na području samog grada Pakraca odnosi na četiri institucije – osnovnu školu, osnovnu glazbenu školu, srednju školu te pripadajući učenički dom. Od navedenih je upravo prvospomenuta Osnovna škola braće Radića najveća i potencijalno najranjivija institucija s obzirom na broj i dob djece, zbog čega smo s ravnateljicom te ustanove, Sanjom Delač, provjerili kako prolaze prvi dani primjene novog režima zaključavanja.
U očekivanju sigurnosnih brava
„Prilagodili smo Protokol ministarstva koji se tiče ulazaka i izlazaka iz školske zgrade te napravili vlastiti dokument“, rekla je ravnateljica uvodno, pridodavši kako je ovo tjedan uhodavanja i privikavanja. Škola se u skladu s naputcima zaključava, a na ulazu se nalazi zvono. Prije dolaska u školu iz bilo kojeg razloga, potrebno se najaviti, zatim po dolasku pozvoniti i pričekati da netko vrata otključa, pri čemu na ulazu ne postoji jedna osoba koja bi ondje cijelo vrijeme dežurala i otvarala.
„Vrata otvaraju svi. Imamo spremača, spremačicu, ponekad otvaram ja, ponekad tajnica ili pak učitelji koji su dežurni za vrijeme odmora. U procesu smo zamjene brava, pa će djeca moći izaći iz škole u svakom trenutku“, dodaje ravnateljica. Kad su veliki odmori, ako je lijepo vrijeme, djeca izlaze na dvorište u pratnji nastavnika, pri čemu učenici razredne nastave imaju svoje ograđeno igralište. Škola je otključana do približno 8.15, jer autobusi nisu baš uvijek točni u dolasku, pa se ostavlja taj dodatni prostor od petnaestak minuta. Ako netko dodatno zakasni, zvoni. Djeca koja taj dan nemaju prvi sat ili dva, prema unaprijed utvrđenom dogovoru dolaze na glavni ulaz.
Po djecu iz produženog boravka na bočni ulaz
Bočni ulaz otvoren je za razrednu nastavu ujutro, a nakon ulaska djece se zaključava. „Učenici u produženom boravku odlaze u dogovoru s učiteljem. Ako roditelj dolazi ranije od predviđenog, treba se najaviti učitelju. Kad budemo imali nove brave, djeca će moći u svakom trenutku izlaziti sama“, dodaje ravnateljica te kaže kako su sve škole s područja grada tražile zamjenu brava uz mogućnost ulaska djelatnika na kartice. Napominje i kako je ovo najteži period jer nitko nema ključ i sve je potrebno puštati otključavanjem iznutra. Što se tiče nastave tjelesnog odgoja u sportskoj dvorani, učenici izlaze na bočni ulaz za razrednu nastavu, gdje ih dočekuje učitelj koji za njima ponovo zaključava vrata.
Angažman policijskih djelatnika
Ravnateljica objašnjava kako se osim obaveznog zaključavanja škole zapravo puno toga i nije promijenilo. I dosad su postojala dežurstva učitelja koji su dočekivali djecu i kontrolirali njihov ulazak. Dodaje kako djeca preko odmora u predvorjima mogu igrati stolni tenis i stolni nogomet. Unatoč tome što se u školi dosad uvijek osjećala velika doza slobode i sigurnosti, pa tako ne bi bila zaključana čak niti u popodnevnim satima, primjećuje kako novi protokol možda uopće i nije loš, jer i sami zaključavamo svoje kuće i stanove, pa škole ne bi trebale biti izuzetak.
„Prije tjedan dana imali smo sastanak u Policijskoj upravi na kojemu smo zatražili pojačani nadzor od strane policijskih službenika. Nadzor je pojačan ujutro, kad djeca dolaze, a i kod odlaska djece potrebna je dodatna pažnja, najviše zbog prometa. Dolaze nam tri autobusa, naš kombi, puno roditelja dolazi po djecu i tu nastaje određeni metež koji rezultira potencijalnom opasnošću od prometnih nezgoda“, kaže, dodajući kako su se policijski djelatnici dodatno angažirali, što im je od velike pomoći.
Roditelji koji žele obaviti razgovor s razrednicima moraju se najaviti, a kod roditeljskih sastanaka pričekati da ih se pusti i uvede u školu. U skladu s Protokolom oformljen je i Sigurnosni tim koji se sastoji od ravnateljice, stručne službe, nastavnika koji je ujedno i povjerenik zaštite na radu te domara i predstavnika roditelja iz školskog odbora. „U fazi smo prilagođavanja te molim učitelje, djecu i roditelje za strpljenje dok ne dobijemo sigurnosne brave, nakon čega će biti puno lakše“, poručuje za kraj ravnateljica. Dodaje i kako su u svjetlu novih pravila od nadležnog ministarstva zatražili zapošljavanje spremača na puno radno vrijeme, budući da trenutačno u matičnoj i u područnim školama rade na pola radnog vremena.
Budite spremni poljubiti vrata
Ravnatelja Srednje škole Pakrac, Darija Čilića, kontaktirali smo telefonski. Ukratko nam je sa sastanka u Požegi na kojemu ga je naš poziv zatekao potvrdio kako je srednja škola osigurala postupanje u skladu s novim Protokolom koje će u potpunosti biti implementirano do kraja ovog ili najkasnije tijekom idućeg tjedna.
Stoga, uputite li se ovih dana iz bilo kojeg razloga u jednu od gradskih školskih ustanova, budite spremni na to da ćete „poljubiti vrata“. Iako je povod za ovu novu novonormalnu navadu tužan i tragičan, dobro je da se škole zaključavaju, jer sigurnost naše djece, iako živimo u maloj i sigurnoj sredini u kojoj su ozbiljni incidenti iznimno rijetki, nema cijenu.
- PIŠE: Pakrački list
- 478
Prilikom nastupnog posjeta Požeško-slavonskoj županiji, županica Antonija Jozić ugostila je Nathalie Rayes, veleposlanicu Sjedinjenih Američkih Država u Republici Hrvatskoj. Prilika je to bila za razgovor o nekoliko ključnih tema, uključujući i razgovor o jačanju gospodarske suradnje između Hrvatske i Sjedinjenih Američkih Država te o potencijalima koje Požeško-slavonska županija ima u smislu privlačenja stranih investicija.
Naglasivši važnost ulaganja u obrazovanje i mlade, županica je istaknula kako je je upravo poljoprivreda strateška grana gospodarstva županije. „Kao županija nastojimo biti potpora našim poljoprivrednicima, kako kroz potpore koje dodjeljujemo, tako i realizacijom projekata usmjerenih jačanju poljoprivrede od kojih bih izdvojila projekt Regionalnog distribucijskog centra za voće i povrće koji ćemo započeti graditi u Požegi ove godine. Projekt je vrijedan 15 milijuna eura i osigurali smo sufinanciranje iz europskih fondova“, rekla je.
Također, veleposlanica Rayes i županica Jozić razgovarale su o potencijalima razvoja kontinentalnog turizma u Slavoniji. „U Požeško-slavonskoj županiji kovao se prvi hrvatski novac, dom smo lipicanaca čije je umijeće uzgoja upisano na UNESCO-ov Reprezentativni popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva, a na kojemu se nalazi i bećarac koji je prezentiran u Muzeju bećarca. Investicijom vrijednom gotovo 13 milijuna eura Lipik se vraća na kartu zdravstvenog turizma Europe, valja spomenuti i arheološki lokalitet Kaptol koji nam je izuzetno važan i u znanstvenom i u turističkom smislu, a naravno tu je i tradicija vinarstva koja poziva posjetitelje u svjetsku prijestolnicu graševine Kutjevo“, istaknula je.
Pozvavši na suradnju u svim segmentima, županica Jozić prezentirala je i rad Centra za umjetnu inteligenciju u Lipiku konstatirajući kako su u daljnjem razvoju Požeško-slavonske županije izuzetno važne i nove tehnologije. „Ponosni smo jer se upravo Lipik, gradić sa zapadnog dijela naše županije, prvi u Hrvatskoj ozbiljnije upustio u priču umjetne inteligencije razvojem centra u kojemu je šestomjesečno osposobljavanje za programera umjetne inteligencije do sada završilo pet generacija polaznika“, rekla je Jozić.
Izvor: Požeško-slavonska županija