Širenje pandemije koronavirusa značajno je smanjilo gužve kod liječnika obiteljske medicine diljem Hrvatske i čekaonice su gotovo prazne, a umjesto pregleda, liječnici većinu vremena provode na telefonima, dajući savjete i preporuke. Kakva je situacija kod nas, jesu li pacijenti dobro informirani i pridržavaju li se uputa, provjerili smo u ordinaciji obiteljske medicine u Lipiku, Pakračanke doktorice Gordane Nikles. „Pacijenti su načelno jako dobro informirani i uglavnom se pridržavaju uputa o samozaštiti. Uskrs sam sa svojom sestrom provela u posebnom dežurstvu u Požegi i u usporedbi sa tamošnjim pacijentima, koji uglavnom dolaze bez ikakve zaštite, jako sam ponosna na naše pacijente koji su u tome vrlo disciplinirani“, kaže doktorica.

Upitana da nam opiše opseg poslova koje obavlja sada u odnosu na one prije samo mjesec-dva, doktorica navodi da se oni gotovo ni ne mogu usporediti, jer sad kao da drugih bolesti više i nema i kao da postoji samo COVID-19. „Ranije se veliki dio posla svodio na direktni kontakt sa pacijentom: preventiva, dijagnostika, kurativa, bolovanja i sve ostalo što se ne može ukratko pobrojiti. Sad se najveći dio posla svodi na telefonske razgovore, konzultacije putem e-maila, slanje slika putem raznih aplikacija i svih prednosti modernih komunikacija i opsežnu papirologiju“, naglašava dr. Nikles. Na sreću, ordinacija je već ranije uvela telefonsko naručivanje kronične terapije, putem posebnog broja telefona, neposredno prije ove pandemije pa im to olakšava trenutnu situaciju. „Telefonom se može riješiti puno, ali ne i sve“, kaže i objašnjava da se moraju rješavati akutna bolna stanja, traume, injekcije, cijepljenja, previjanja, zatim pacijenti koji su otpušteni iz bolnica. Sve potrebe malignih bolesnika, ali ne i samo njih, neophodne kontrole, kemoterapije, vađenja krvi, organizacija sanitetskog prijevoza i još mnogo toga radi se bez obzira na COVID-19.

Kućne posjete češće

Doktorica naglašava da su puno češće kućne posjete i liječenje u kući, jer medicinska skrb treba biti dostupna najtežim i nepokretnim pacijentima, koji su u stalnim i velikim potrebama, uz nužnost da ih se zadrži u njihovim kućama sa što manje nepotrebnih kontakata. Nadalje, navodi da su, po njenom mišljenju, službe skrbi o starijim osobama u našoj zajednici odlično organizirane, tako da njihove potrebe uglavnom pokrivaju mlađi članovi obitelji ili organizirana skrb za starije. Zbog toga u njenu ordinaciju u zadnje vrijeme više dolaze uglavnom mlađi pacijenti, koji su i radno aktivni pa najčešće traže bolovanje, bilo za sebe, bilo radi njege bolesnog djeteta, ali doktorica kaže da i to nastoje krajnje fleksibilno odraditi on-line. Od pacijenata koji su u samoizolaciji, gotovo svi su također mlađe dobi.

Nitko na testiranju

Testiranje na COVID-19 obavlja se i prema nalogu liječnika obiteljske medicine, no iz ove ordinacije niti jedan pacijent nije poslan na to testiranje, ali doktorica navodi da je jedan upućen preko hitne službe. Sve je sumnjive slučajeve upućivala u tzv. Covid ambulantu pri Domu zdravlja Pakrac, ali koliko joj je poznato, nitko od njih nije testiran.

Budući da su liječnici svakodnevno u neposrednom kontaktu s pacijentima pa time čine najugroženiju skupinu, upitali smo ju kako stoje sa zaštitnom opremom, sredstvima za dezinfekciju. „Zaštitne opreme nemamo. Imamo samo ono što smo imali kada nas je pandemija zatekla, dakle nešto rukavica, kirurških maski i dezinficijensa. Nešto sam teškom mukom uspjela kupiti, ali sve je to vrlo malo i nekvalitetno. Danas sam čula informaciju da se nešto dobiva od Doma zdravlja Požeško-slavonske županije, ali to do mene još nije došlo. Sve molbe Županijskom stožeru civilne zaštite, koji je i nadležan za isto, a bilo ih je zaista puno, nisu urodile plodom“, razočarano kaže dr. Nikles.

U ovoj ordinaciji izdali su oko 20-ak propusnica i e-propusnica, a izdaju ih krajnje odgovorno i kontrolirano, samo za hitne i neodgodive stvari koje su u vezi sa liječenjem i očuvanjem zdravlja.

Doktorica smatra kako cijela ova situacija potvrđuje da se može živjeti i puno skromnije, uz manje i razumne prohtjeve i opterećenja zdravstvenog sustava, koje je, po njenom mišljenju, prije COVID-a 19 bilo krajnje neracionalno, na momente suludo i prijetilo kolapsom istog. Nada se da je u svakom zlu i neko dobro te da će svi iz ovoga nešto i naučiti.

Za kraj, doktorica Nikles poručuje: „ostanite doma i time pomozite svima nama koji moramo raditi i koji smo na svojim radnim mjestima zbog svih vas. Zajedno ustrajmo u ovome, jer to je jedini i najkraći put iz ove ružne priče.“

OGLAS B1