Osnovna škola braće Radića Pakrac može se pohvaliti lijepim uspjesima svojih učenica na državnim, ali i po jednom međunarodnom te jednom europskom natjecanju. Ove školske godine tako su iskočile tri učenice s visokim plasmanima na natjecanjima iz stranih jezika, odnosno engleskog, njemačkog i talijanskog, zatim jedna učenica koja je osvojila treće mjesto na natjecanju iz fotografije u Trogiru, ali i jedan školski kolektiv, ženski školski rukometni tim koji je nakon osvajanja županijskog sudjelovao na državnom natjecanju u Poreču. Ravnateljica Sanja Delač iznimno je zadovoljna rezultatima i ponosna na sve učenice i njihove mentorice, a škola im je pritom pružila svu potrebnu logistiku i podršku, uključujući i financijsku.
Lea Tome do visokog drugog mjesta u Požegi i pune kutije svega
Učenica 6. razreda, Lea Tome, sa svojom učiteljicom njemačkog jezika i mentoricom Majom Kaurin Vučković sudjelovala je na međunarodnom natjecanju iz njemačkog jezika u Požegi i ondje osvojila visoko drugo mjesto. O kakvom se točno natjecanju radi, objasnila je Leina mentorica. „Natjecanje je prije četiri godine pokrenula Ekonomska škola Požega, odnosno njihove profesorice iz engleskog, Jelena Kovačević i njemačkog jezika, Martina Budimir. One su 2020. godine došle na ideju da organiziraju natjecanje povodom Dana Europe koji se obilježava 9. svibnja. Svake godine imamo zadanu temu; prvih par godina to je bila Europska godina mladih, a jedne godine tema je bila čestitanje rođendana Europi“, pojašnjava mentorica.
Natjecanje se, kaže, u međuvremenu proširilo i dobilo međunarodni karakter, a u njegovoj organizaciji sudjeluje i zagrebački Goethe-Institut, kulturni centar koji promovira njemački jezik diljem svijeta. Ove godine pristiglo je 147 radova iz 23 zemlje s četiri kontinenta. Radni jezici su njemački i engleski, a dvije profesorice zadaju određenu temu na koju natjecatelji onda izrađuju i šalju videozapis, crtež ili pjesmu. Zadano trajanje videozapisa je do jedne minute, a nakon što ih zaprime, biraju finaliste. „Postoje četiri kategorije: mladi i djeca iz njemačkog, odnosno mladi i djeca iz engleskog jezika. U dječjoj kategoriji natječu se učenici od 10 do 14 godina, odnosno viši razredi osnovne škole, dok se u kategoriji mladih natječu srednjoškolci, odnosno uzrasti od 15 do 19 godina. Iz svake kategorije u finalu se zatim biraju prva tri mjesta. Lea je ove godine u konkurenciji od 87 radova prvo ušla u finale svoje kategorije s još 15 finalista, da bi naposljetku osvojila drugo mjesto, iza pobjedničkog rada koji je stigao iz Ukrajine“, kaže Leina mentorica.
Ovogodišnja tema bila je „Najbolji način za predviđanje budućnosti jest da ju stvorimo“. Time se željela istaknuti važnost sudjelovanja mladih u građanskim aktivnostima. Lea je kao podtemu odabrala video na njemačkom, u prijevodu: „Kad bih ja bila gradonačelnica…“. Snimila je videozapis od nekoliko skečeva unutar jedne minute na nekoliko gradskih lokacija te je pričala što bi ona napravila kad bi bila gradonačelnica.
Nagrada za drugo mjesto, kaže Lea, bila je „puna kutija svega“. „Mama mi je dugo živjela u Njemačkoj, a ondje sam se i rodila. Pola godine nakon mog rođenja doselili smo se ovamo, a njemački mi je uvijek ostao jako drag jezik. Često odlazimo u Rosenheim, u blizini Münchena, gdje mi živi teta“, kaže Lea. Iako voli Njemačku, Lea ne namjerava odlaziti iz Pakraca, ali već deset godina redovito posjećuje tetu. Mentorica je puna riječi hvale za svoju štićenicu i njen angažman te ističe kako joj ništa nije teško napraviti.
Preko programa Erasmus+, Lea je u 11. mjesecu posjetila i Bugarsku, a ove godine u sklopu istog programa bila je jedna od domaćina djeci iz okolice Barcelone. Ove ih je godine Pakrac posjetilo ukupno šestoro, po tri djevojčice i dječaka. „Ovdje su proveli tjedan dana i to je bilo zanimljivo iskustvo, navečer smo išli u šetnje, pokazivali smo im grad, imali smo organizirana druženja, večere. Jako im se svidjelo i bili su tužni kad su se morali vratiti, isto kao i mi kad smo išli iz Bugarske“, kaže Lea.
U Bugarskoj nisu imali domaćine, već su bili u hotelu, jer takva je procedura uvedena još zbog korone. Pakračani su tako sad napokon bili prvi pravi domaćini koji su vršnjake ugostili u svojim kućama. U Bugarskoj su boravili u gradu Vraca, gdje su u isto vrijeme s njima bili i učenici iz Poljske, Italije i Rumunjske. Lea jako voli jezike; osim njemačkog, izvrsno barata engleskim, a uči i talijanski. Tko zna, možda joj se ambicija u budućnosti i ostvari, pa upravo ona bude nova pakračka gradonačelnica i uspije ostvariti neke od planova koje je u svom videozapisu apostrofirala.
Jedina predstavnica kontinentalne Hrvatske, „Talijanka“ Paula Lucić
Osmašica Paula Lucić ove je godina ostvarila plasmane na čak dva različita državna natjecanja. Na županijskom natjecanju iz talijanskog ostvarila je izvrstan rezultat te se u svojoj kategoriji jedina iz čitave kontinentalne Hrvatske plasirala na državno. Ostali učenici bili su iz Splita, Primorsko-goranske, Istarske županije u kojoj je dvojezičnost sveprisutna, čime je Paulin rezultat još veći. „Učenici na državna natjecanja idu po rezultatu, ne predstavnički po županijama. Da bi se dobila pozivnica za državno natjecanje, nije dovoljno biti županijski pobjednik, već je potrebno imati dovoljan broj bodova“, ističe Paulina mentorica, učiteljica talijanskog jezika Marija Puškarić.
Mentorica pojašnjava kako za talijanske škole postoji posebno natjecanje na koje idu učenici koji talijanski uče kao materinji jezik, a to su škole u Primorsko-goranskoj i u Istarskoj županiji. „U kategoriji učenika koji talijanski pohađaju kao strani jezik formirane su tri liste. Prva lista je kad se uči od vrtića i prvog razreda osnovne škola, druga je ona Paulina, za učenike koji su talijanski učili od četvrtog razreda osnovne škole i tu se mogu natjecati samo učenici osmih razreda. Treća lista je za učenike koji su izvorni govornici, odnosno koji kod kuće pričaju talijanski. Liste su tako definirane da bi se svi učenici mogli ravnopravno natjecati u svojoj kategoriji“, kaže Paulina mentorica.
Paula je na školskom natjecanju imala jednu pogrešku, na županijskom tri, a na državnom je na testu imala samo dvije pogreške. Na državnoj razini osim testa piše se i sastavak, pri čemu je Paula nešto bodova izgubila upravo na njemu. „Osobno smatram da je napisala sastavak kakav bi teško i gimnazijalac napisao, ali povjerenstvo je ocijenilo da je predugačak. Pritom je sadržavao citat koji je po mom mišljenju i mišljenju drugih profesora s kojima sam pričala odličan i smislen, međutim povjerenstvo je zaključilo drugačije, zbog čega je Paula izgubila dosta bodova. I dalje smatram kako je sastavak bio jako lijep, a postojeće greške su napravljene jer je učenica pokušala napisati nešto složenije, nešto više, međutim povjerenstvo je greške brojalo unatoč tome“, pojašnjava mentorica.
„Imam ujnu koja je Talijanka. Lijepo mi zvuči, sviđa mi se kao jezik, tako da sam u četvrtom razredu odlučila upisati talijanski i sad završavam svoju petu godinu učenja“, kaže Paula. U Italiji je, kaže, bila na dvodnevnim/trodnevnim putovanjima. Osim talijanskog, uči i engleski i njemački, ali talijanski joj je ipak na prvom mjestu.
Osim talijanskog, Paula je bila član i rukometne ekipe koja je pod vodstvom trenera Anđelka Lucića također sudjelovala na državnom natjecanju, a ono je održano u Poreču. „Imamo svoju školsku ekipu u kojoj većinu čine cure koje i inače treniraju rukomet. Na županijskom natjecanju igrale smo protiv ekipa iz Požege i Kutjeva te smo s dvije pobjede prošle na državno natjecanje. To nam je već treća godina zaredom da prolazimo u Poreč, gdje smo igrale utakmice kroz dva dana“, kaže Paula. Ekipa je naposljetku osvojila vrlo dobro deveto mjesto. Muška ekipa je prošle godine također prošla na državno natjecanje, a ove su ipak „zapeli“ na županijskom, završivši kao drugi.
Tena Delač u oštroj konkurenciji na Europskom prvenstvu ostala na korak do Svjetskog
Učenica 5. razreda pakračke škole, Tena Delač, u pratnji nastavnice i mentorice Maje Zorić sudjelovala je na europskim kvalifikacijama (EQ) na natjecanju iz engleskog jezika, Hippo English Language Olympiad, koje se krajem svibnja održalo u Italiji, u popularnom ljetovalištu Lido di Jesolo nadomak Venecije. Natjecanje je to koje promovira važnost poznavanja i primjene engleskog jezika, svrha mu je zbližavanje učenika iz različitih zemalja, a održava se u više od 50 država diljem svijeta. Tena je u svojoj kategoriji u kojoj se natjecala s još 62 učenika iz Albanije, Italije, Crne Gore, Slovenije, Španjolske, Turske i Cipra osvojila visoko četvrto mjesto.
„To nije tipično natjecanje kao ova naša školska, županijska i državna natjecanja. U pitanju je međunarodno natjecanje iz engleskog jezika koje ima malo drugačiji redoslijed, a održava se od 2013. godine. Na njemu sudjeluju djeca iz cijelog svijeta u dobi od 6 do 19 godina, podijeljeno je u četiri kruga. Prvi i drugi krug održavaju se u školama, a zatim učenici koji prođu drugi krug, koji predstavlja državnu razinu, idu na natjecanje u Italiju. Završni, četvrti krug natjecanja pod nazivom World Finals također se održava u Italiji“, pojašnjava Tenina mentorica.
Učenici su podijeljeni po kategorijama s obzirom na svoju dob i razred koji pohađaju, a Tenina je kategorija bila Hippo 1. U natjecanjima tako osim učenika osnovnih sudjeluju i učenici srednjih škola. „Naša škola sudjeluje od 2019. godine, a Teni je prvoj dosad pošlo za rukom proći u treći krug, u Italiju. U Italiji smo boravili tri dana, pri čemu je natjecanje održano drugi dan. Tena je bila izvrsna, imala je 27 od 30 bodova, što je stvarno velik uspjeh, no ipak nedovoljno za završnu, svjetsku razinu, na koju su se plasirali samo pobjednici kategorija“, kaže mentorica Zorić. Ove je godine na natjecanju na kojemu mogu sudjelovati svi učenici koji dolaze iz država u kojima engleski nije službeni jezik sudjelovalo ukupno preko 88 tisuća učenika iz čitavog svijeta.
„U prvoj skupini pitanja imali smo rečenice u kojoj je jedna riječ nepotpuna, a mi smo je morali upotpuniti. U drugoj vrsti zadataka trebali smo glagol staviti u točno glagolsko vrijeme, a treći zadatak je bila križaljka. U križaljci smo imali slike i morali smo napisati tu riječ na engleskom, a ja nažalost nisam prepoznala sliku graha“, osvrnula se Tena na svoj nastup.
Osim samog natjecanja, to je bio i jedan lijep izlet u Italiju na kojemu je Tena osim druženja s mentoricom upoznala i nove prijatelje iz raznih država. Taj aspekt ovom natjecanju daje jednu dodatnu vrijednost te Tena poručuje kako će se svakako okušati i iduće godine.
Katarina Ivana Pavičić sjajnim fotografijama do trećeg mjesta u Hrvatskoj
Još jedna učenica 5. razreda ostvarila je izvrstan uspjeh. „Nakon školskog natjecanja, s kojeg nas je dvoje prošlo dalje, na županijskom sam pobijedila i tako prošla na državno. Natjecanje je održano u Trogiru i tamo smo imali dva sata da uslikamo 30 fotografija. Nakon toga su sve te fotografije isprintali, a mi smo od njih zatim trebali odabrali osam koje su nam najljepše i najbolje i onda su ocjenjivali samo njih“, opisuje tijek natjecanja Katarina. Na državnom natjecanju bilo ih je 21, po jedan predstavnik iz svake županije. Prvo mjesto podijelile su predstavnice Dubrovačko-neretvanske i Splitsko-dalmatinske županije, a Katarina se plasirala odmah iza njih.
Natjecanje organizira Hrvatska zajednica tehničke kulture, kaže Katarinina mentorica Nikolina Zanetti, učiteljica likovne kulture. Ističe kako je ovo već peta ili šesta godina zaredom da idu na državno natjecanje iz kategorije fotografije te kako su dosad imali još odličnih rezultata, između ostalih po jedno drugo i jedno četvrto mjesto.
„Ja sam tu kako bih je što bolje pripremila. Postoje određena pravila koja se moraju slijediti kako bi fotografija bila kvalitetna, uključujući kompoziciju, kadar, dubinu prostora, oštrinu, treba ispravno namjestiti ISO vrijednost, brzinu okidača, blendu... Fotoaparat koji je Katarina koristila je DSLR, model Canon EOS 1200D“, zaključuje mentorica.
Katarina nam je za kraj rekla kako je naziv tražene teme bio „Život Trogirana“, a ona se odlučila bazirati na radnu snagu Trogira, pa je fotografirala samo ljude koji rade.
Na mladima svijet ostaje
Ambiciozne i talentirane učenice pod vodstvom vrijednih i posvećenih mentorica pokazale su kako pakračka osnovna škola ne posustaje te svake godine iznjedri neke nove izvrsne rezultate, u raznim kategorijama. Ostaje nam poželjeti im da u sličnom tempu i iduće godine nastave demonstrirati kako uporan rad uz očiglednu raskoš talenta koji našim školarcima i školarkama ne nedostaje u konačnici neizbježno dovodi do uspjeha.