Prije tjedan dana, 12. siječnja započela je naplata usluge punionice za električna vozila koja se nalazi na parkiralištu između stare Gimnazije i Hotela Pakrac. Odlučilo je tako gradsko vijeće na svojoj posljednjoj sjednici krajem prosinca, stoga je bilo potrebno izvršiti tehničku prilagodbu same punionice kako bi se sa dosadašnjeg besplatnog režima prevela na režim sa naplatom, doznajemo od Saše Lapaša, stručnog suradnika za infrastrukturu u pakračkoj gradskoj upravi.
Naplata usluge vrši se preko sustava Monta i iako je predviđena mogućnost trajne registracije, kako bi registrirani korisnici ostvarili povoljnije uvjete, u ovom trenutku uvjeti su isti i za registrirane i neregistrirane korisnike, odnosno cijena prijenosa el. energije prema korisniku je unificirana i iznosi 0,35 eur/kWh te je neovisna o dobu dana.
„Uslugu punjenja korisnici mogu ostvariti (aktivirati) isključivo putem mobilnog uređaja, odnosno putem spomenutog web sučelja, skeniranjem QR koda na naljepnici koja se nalazi na svakom zasebnom punjaču, pri čemu nije potrebno instalirati nikakvu aplikaciju na mobilni uređaj. U postupku registracije, korisnik upisuje podatke o broju računa s kojeg će sustav povući sredstva na osnovu prenesene energije, no na način da se po aktiviranju punjenja sa računa korisnika automatski povuče iznos od 30 eura (tzv. rezervacija sredstava), a po završetku punjenja sustav izvrši rekapitulaciju, te izvrši povrat sredstava na od korisnika navedeni račun najkasnije u roku od 24h nakon samog punjenja“, objašnjava Lapaš sustav naplate.
„Ukoliko se priključeno vozilo u roku 240 minuta po priključenju napunilo do 100% nazivnog kapaciteta baterije i odspojilo se sa punjača do 240 minuta po priključenju, krajnja cijena tom korisniku je jednaka onoj za prenesenu energiju odnosno spomenutih 0,35 eur/kWh. Isti su uvjeti i za korisnika koji se i nakon 240 minuta po priključenju još uvijek puni do 100% nazivnog kapaciteta i s punjača se iskopčao netom po napunjenosti od 100%. No, korisniku koji se unutar 240 minuta od priključenja napunio do 100% nazivnog kapaciteta, a ostao i dalje priključen i nakon 240 min, sustav mu uz naknadu za prenesenu energiju zaračunava i dodatnu tarifu od 0,07 eur za svaku minutu nakon proteka tih 240 minuta“, navodi Lapaš i dodaje da se na taj način zapravo korisnik demotivira da svoje vozilo ostavlja priključeno na punjaču i nakon kompletne napunjenosti baterije vozila, te time nepotrebno zauzima mjesto ostalim eventualnim korisnicima.
Temeljem Ugovora o naplati usluge, dio sredstava od naplate prenesene energije korisniku odlazi davatelju te usluge (tvrtci TSG Adria d.o.o.) za vođenje sustava i održavanje (8,5%), a ostatak Gradu Pakracu, a iz kojih se tada prvenstveno namiruje trošak el. energije prema HEP-u.
Što se tiče vremena punjenja, Lapaš pojašnjava da to ovisi o kapacitetu baterije pojedinih automobila, no u praksi je taj kapacitet u prosjeku 60-70 kWh, kao i o snazi samog pretvarača unutar svakog automobila, a vrijeme potrebno da se ista napuni ovim tipom punionice iznosi 4 do 5 sati. „Za našu punionicu, pošto su za sada u većini zastupljena tranzitna vozila, isti se u praksi najčešće nadopunjavaju od 20% do 80% svog nazivnog kapaciteta, što u prosjeku traje 3 do 4 sata i korisnika košta cca. 13 eura te potom nastavljaju tranzit do svoje konačne destinacije“, kaže Lapaš i dodaje da na predmetnoj punionici sustav evidentira prosječno nešto više od 3 punjenja po danu.
Podsjetimo, pakračka punionica električnih vozila u funkciji je od rujna 2021. godine. Nizozemske je marke EVBox, namijenjena je za sva e-vozila (uključujući i e-bicikle), a snaga joj je 22 kW i na njoj je moguće istovremeno puniti dva vozila. Vrijednost projekta bila je 142.000 kune, a financirao ga je Grad Pakrac uz 26 posto poticaja iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.