Grad Pakrac do 3. siječnja

slika2

Na e-mail adresu naše redakcije pristiglo je priopćenje potpredsjednika Domovinskog pokreta Požeško-slavonske županije, nekadašnjeg saborskog zastupnika i pakračkog gradonačelnika Damira Špančića koje prenosimo u potpunosti.

Obilaznica Pakraca i Lipika je sastavni dio europskog cestovnog koridora E661. Spomenuta obilaznica dio je hrvatskog naziva ceste D5, a u svom planu prolazi iz Mađarske preko graničnog prijelaza (Virovitica), do granice s Bosnom i Hercegovina (Stara Gradiška) na kojem je prijelazu izgrađen novi most, a doseže preko Banja Luke do Splita. To je koridor europskog značaja koji brzom cestom povezuje sjevernu Europu s Jadranom prolazeći pored manjih gradova, ujedno stradalnika Domovinskog rata, kojima se njime pruža mogućnost bržeg razvoja boljom prometnom povezanošću (Virovitica, Grubišno Polje, Končanica, Daruvar, Sirač, Pakrac, Lipik, Okučani, Stara Gradiška).

Na sjednici Vlade RH održanoj u svibnju 2005. godine u Požegi donesena je odluka o uvrštavanju iste cestovne dionice u strategiju izgradnje brzih cesta koje su od posebnog interesa RH. Na istoj sam sjednici, u svojstvu saborskog zastupnika, predložio dopunu koja podrazumijeva izgradnju dionice Lipik – Novska što je usvojeno i uvršteno u plansku dokumentaciju. Godine 2016. organizirao sam u suradnji s Ministarstvom prometa i infrastrukture RH sastanak s načelnicima i gradonačelnicima spomenutih gradova, a istim je predsjedavao državni tajnik Miro Škrgatić. Na sastanku je zaključeno  intenziviranje projektiranja spomenute dionice Lipik – Lipovljani u odnosu na ostale dijelove ceste D5 te je započelo, a za isto je u proračunu Hrvatskih cesta za godinu 2021. planirano 2,3 milijuna kuna (DC47; Bair – Donji Čaglić, duljine 12 km). U istom proračunu 2021. planirano je (Hrvatske ceste, pozicija 1.136 – 400/21 – faza I i V) 184 milijuna kuna za izgradnju ceste obilaznice Pakrac – Lipik. Zatim (pozicija 1.137 – 400/21) 8,5 milijuna kuna je za nadzor nad izvođenjem radova na istoj obilaznici te još dvije proračunske pozicije (1.138 – 400/2) zaštita arheoloških istraživanja prilikom izgradnje dionice – 2 milijuna kuna i (2.139 – 400/21) arheološki nadzor prilikom izgradnje obilaznice s 160.000,00 kn.

Drugim riječima, u proračunu Hrvatskih cesta za 2021. godinu, nositelja cestogradnje u RH, bilo je planirano ukupno 194,660.000,00 kn za izgradnju obilaznice Pakrac – Lipik, a bez 2,3 milijuna za projektiranje ceste DC47. Tijekom te 2021. godine iz spomenutih sredstava je izrađena tehnička dokumentacija, a ostala sredstva su rebalansirana u korist izgradnje Pelješkog mosta kao općeg prioriteta u RH što uistinu smatram opravdanim. Istovremeno sam smatrao, na temelju odluka Vlade RH, prihvaćenih strategija, prethodno pripremljene izvedbene dokumentacije, da nema nikakve bojazni da će se ubrzo započeti, nastaviti, izgradnja naše obilaznice, već sredstvima proračuna u 2023. godini.

To se nije dogodilo! Tijekom 2022. godine snažnim političkim lobiranjima čelništva Požeško - slavonske županije nestao je prioritet izgradnje naše obilaznice (Pakrac – Lipik), a na mjesto prioriteta ulazi izgradnja brze ceste Brestovac  Požeški – čvorište Godnjak, 14,7 km. Dokaz tomu je ovogodišnji proračun Hrvatskih cesta koji planira za tu cestu oko ukupno 126 milijuna kn. Istovremeno za obilaznicu s gotovom tehničkom dokumentacijom koja čeka javni poziv izvođenja i izgradnju, planirano je svega oko 25,7 milijuna kuna. Kako sam uistinu s radošću prihvatio informaciju smanjenja stavki u korist izgradnje Pelješkog mosta kao domoljub, ova „igra“ mi je nerazumljiva i neprihvatljiva ne samo kao domoljubu, Pakračaninu već i kao osobi koja je veći dio radnoga vijeka provela u politici skrbeći i radeći za svoj Pakrac i Lipik.

Na moj prijedlog susreo sam se sa čelnicom naše Županije prigodom obilježavanja Dana Grada Lipika u listopadu 2022. godine. Tema je bila upravo izgradnja obilaznice Pakraca i Lipika, a razgovor toliko neugodan da sam već iz njega mogao zaključiti da do izgradnje s planiranim iznosom iz 2021. (184 milijuna) u 2023. neće doći jer ista to ne smatra prioritetom naše Županije, iako su Pakrac i Lipik na obilaznici, dijelu europskog koridora. Čelništvo Županije je, što je pohvalno, uspjelo otvoriti potpuno novu poziciju za cestu Brestovac Požeški – Godnjak, što me raduje, no revoltiran sam jer je obilaznica Pakraca i Lipika žrtva istog političkih lobiranja.

Gradovi heroji! Parola koja se spominje kad god ima slušatelja. Tolika stradanja, toliko poginulih, prognanih. Toliko obiteljskih tragedija, dana mraka i bezrezervne borbe za slobodu. Gospodarskih i financijskih stradalnika. Obnova suočena sa smanjenim brojem stanovnika i nemogućnošću pokretanja prijeratnih proizvodnji. Mine! U ovim gradovima, dragi Pakračani i Lipičani, svatko je stradalnik i za nas riječ „ostanak“ ima posebno značenje. Na svemu tome, uz osobne borbe da zadržimo svoje obitelji TU, kap na kap, ova je prelila čašu. Tako smo tijekom komemoracija koje su Pakracu i Lipiku svakodnevica svakoga prosinca kada se većina Hrvata s radošću priprema za blagdan Božića, opet čuli u Šeovici od naše čelnice koja se trebala prisjetiti velebnog zaustavljanja divljaštva zloglasnog Banjalučkog korpusa u osvajanju teritorije naše Domovine 1991. godine: „Vi ste gradovi heroji!“!

No, kad su djela u pitanju, kada se osiguravaju sredstava da bi heroji mogli dostojnije živjeti i napredovati samo parole ostaju, a novac i dalje; kap na kap.  No, vjerujem da čelništvo Požeško-slavonske županije opet može iskoristiti vještine političkog lobiranja te predložiti rebalans proračuna Hrvatskih cesta za 2023. godinu na dobrobit gradova heroja!

Ovo potpisujem kao potpredsjednik Domovinskog pokreta Požeško – slavonske županije, ali i u svojstvu domoljuba, oca, dragovoljca i invalida Domovinskog rata. Nadasve sam Pakračanin koji je zajedno sa svojim sugrađanima kao bivši gradonačelnik u teškim vremenima poraća, povratka i obnove, procesa mirne reintegracije doprinosio gotovo svim međunarodnim integracijama RH, zabilježenih i u izvješćima UN.

Damir Špančić

 

Grad Pakrac do 3. siječnja