Makar ih po ulicama susrećemo već godinama, električni romobili su u slovo zakona ušli tek ovih dana, definirani kao osobno prijevozno sredstvo. Propisano je to posljednjim Zakonom o sigurnosti na cestama koji će na ovaj tjedan biti objavljen u Narodnim novinama, dok će na snagu stupiti tjedan nakon objave. Dugo je to očekivana vijest, s obzirom na to da je zastupljenost električnih romobila u prometu značajno porasla. Ima ih posvuda, voze ih odrasli i maloljetnici bez razlike je li riječ o cesti, nogostupu ili biciklističkoj stazi.
Novim zakonom romobili su preusmjereni isključivo na biciklističke staze, a tamo gdje ih nema ili ih ima premalo, prebacuje ih se na nogostup ili prostor predviđen samo za pješake. No, straha za pješake nema jer se u tom slučaju - kao primjerice na pakračkoj gradskoj šetnici – brzina vožnje romobila ograničava na krajnje obzirnu, odnosno na brzinu pješakovog hoda - oko 5 km/h.
Nadalje, usvojene izmjene zakona reguliraju kako takav električni romobil ne smije biti jači od 0.6 kW i neće smjeti biti brži od 25 km/h. Kako proizvođači nude i brže električne romobile, koji mogu povući čak i do 70 km/h, takvi će morati proći homologaciju te biti registrirani. Novi propisi također podrazumijevaju da na romobilima, motociklima i mopedima više neće biti dopušteno prevoženje drugih osoba, pogotovo djece, što je prilično opasna praksa.
Romobili iznimno mogu na cestu
U slučaju da negdje nema pločnika namijenjenog pješacima, vozači romobila smiju se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i na kojima je to dopušteno postavljenim prometnim znakom kojim se dopušta kretanje osobnih prijevoznih sredstava. Pritom se moraju kretati što bliže desnom rubu kolnika.
Obavezna kaciga – kazne 300 kuna!
Isto tako, regulirano je nošenje kacige i pravila vožnje – svi vozači romobila, rola i koturaljki moraju nositi kacigu, u suprotnom slijedi kazna od 300 kuna. Motoristi će zbog vožnje bez zaštitne kacige biti kažnjeni s 1000 kuna. Kacigu na biciklu moraju nositi vozači bicikla mlađi od 16 godina, u suprotnom im slijedi kazna od 300 kuna. Također, smanjila se kazna za slušalice u ušima za vrijeme vožnje sa sadašnjih 1000 na 300 kuna.
Novi zakon prokomentirao nam je Andrej Brus, kao predstavnik populacije koja romobil ne koristi u hobističke svrhe, već za potrebe posla. Vlasnik je obrta Per Futuro koja se bavi pripremom brze hrane uz dostavu. Kako bi spretnije i lakše cirkulirao gradskim prometnicama i dostavio svježe obroke po narudžbi Andrej je nabavio električni romobil s ciljem smanjenja troškova te pozdravlja postavljanje prometnih pravila za korisnike romobila.
„Danas kad se pazi doista na svaku kunu odlučio sam se na nabavu električnog romobila i jako sam zadovoljan.Smanjio sam potrošnju goriva, naročito stoga što imamo puno gradske vožnje zbog desetak, petnaest dostava dnevno i moraš obići pola grada da bi nešto dostavio na adresu. Ovako je to puno praktičnije. Sve je poskupjelo, a mi da ne povisujemo cijene te da zadržimo uslugu besplatne dostave i uopće ostanemo konkurentni, došli smo upravo na ovu ideju koja se pokazala odličnom. Zadovoljan sam što je konačno definirana uloga romobila u prometu, novi zakon pozdravljam i rado ću mu se prilagoditi. Najmanji je problem staviti kacigu na glavu i usporiti …“, prokomentirao nam je kratko vlasnik Per Futura koji posjeduje i vozačku B kategoriju pa svojim povremenim izlaskom na cestu zasigurno neće ugrožavati ostale sudionike.
Problem, zapravo, ostaje s onima koji će s jačim modelom smjeti sudjelovati u prometu bez ikakve potvrde o poznavanju elementarnih osnovnih pravila. Slično je to kao već postojeći problem s biciklistima koji smiju prometovati cestom, a ne trebaju položiti niti jedan ispit ni znati ijedan prometni propis.
Jedino… za razliku od ugodnog bicikla, na romobilu stojite na uskoj i nestabilnoj daščici s minijaturnim kotačima koja juri i do 70 km/h, i dovoljna je kakva manja neravnina ili rupa da nastane 'belaj'. A da su nam ceste staklo – i nisu.