Grad Pakrac do 3. siječnja

D. Knapić

Lipik Glas, lipička staklana, proizvela je stakla za Neveru, automobil tvrtke Rimac automobili iz Svete Nedelje o kojem se, tijekom lipnja, nakon službene promocije, u cijelom svijetu nevjerojatno puno piše u medijima i govori u javnosti, što ne čudi s obzirom da je riječ o električnom super automobilu nevjerojatnih tehničkih karakteristika i cijene – oko dva milijuna eura.
„Za Neveru proizvodimo svih pet stakala koji su ujedno gotovi proizvodi za direktnu montažu na automobil: vjetrobransko staklo, staklo za lijeva i desna vrata, zadnje staklo i pregradno staklo. Tvrtka Lipik Glas ima vrlo uspješnu suradnju s g. Matom Rimcem i tvrtkom Rimac automobili od njegovih ranih početaka, tako da kao partneri sudjelujemo cijelo vrijeme u njegovom razvojnom pothvatu. Jako smo ponosno na to i u poslovnom svijetu nam ta referenca mnogo znači. Kada se kao tvrtka prezentiramo potencijalno novom kupcu uvijek se pohvalimo s takvim proizvodima i sudjelovanjem u tako zahtjevnim projektima kao što je ovaj fantastičan električni hypercar“, potvrdio nam je Dorian Knapić, direktor Lipik Glasa.
Koliko košta komplet stakala za Neveru, kao niti koliko je kompleta naručeno nismo uspjeli doznati, kao što nismo uspjeli fotografirati liniju na kojoj je proizvedeno, jer to spada u poslovne tajne, ne zbog javnosti, nego zbog poslovnog partnera i konkurencije, pojasnio nam je Knapić. No, ipak smo kao prvi novinari uspjeli dobiti dozvolu za snimanje prednjeg vjetrobrana u skladištu.
„Proizvest ćemo samo 150 primjeraka Nevere, pri čemu je svaki automobil proizveden u Hrvatskoj, motiviran strašću cijelog tima prema automobilima. Cijena svakog primjerka bit će 2 milijuna eura“, izjavio je nedavno Mate Rimac na jednoj od promocija ovog automobilskog čuda u čijoj su proizvodnji imali čast sudjelovati i lipički staklari.
Kao i svi vjetrobrani na modernim automobilima i ovaj je daleko od proizvoda od čistog stakla. U njemu se nalazi više, laicima nevidljivih, raznih antenskih sustava, priključaka za razne instalacije i senzore na ostatak automobila, sve smješteno unutar tankog okvira prilagođenog za automatsku ugradnju.

vjetrobran

U donjem desnom uglu vjetrobrana nalazi se mala oznaka s logotipom i nazivom proizvođača cijelog automobila (Rimac), ali i natpisom Lipik Glas te oznakama dozvole prodaje za europsko i američko tržište, tako da će svaki kupac ovog izuzetno skupog automobila diljem svijeta saznati gdje su proizvedena njegova stakla.
O tome, ali i radu staklane unazad godinu dana smo razgovarali s njenim direktorom Dorianom Knapićem.

oznaka

Na početak rada u ovu tvrtku ste došli lani 1. svibnja, u najtežem razdoblju u ovom stoljeću jer je proizvodnja zbog korona virusa bila tjednima unazad zaustavljena. Oporavak je bio vrlo spor. Godinu dana kasnije, kako se Lipik Glas nosi s koronom?
Bilo je izazovno. Od početka pandemije dvadeset posto naših zaposlenika je preboljelo Covid 19. Najteže razdoblje nam je bilo lanjski prosinac kada nam je bilo 30 posto ljudi izvan pogona, jer su bili ili bolesni, ili u samoizolaciji. Unazad mjesec dana stanje se osjetno stabiliziralo pa nitko od zaposlenika nije bio odsutan sa posla zbog Covid-a 19.
Da li su se zaposlenici cijepili?
Nismo nikoga primoravali na cijepljenje, ali kroz razgovor pokušavamo motivirati zaposlenike da se cijepe kako bismo smanjili rizik od širenja oboljenja među zaposlenicima. Nažalost, prema mojem mišljenju, oko cijepljenja je po medijima bilo dosta negativne kampanje. Ja sam se također cijepio, čim sam dobio poziv, kako bih svojim primjerom motivirao naše zaposlenike na cijepljenje.
Kako je korona utjecala na fizički i financijski obim proizvodnje, kao i na tijek ugovaranja buduće proizvodnje s obzirom da se u vašoj industriji proizvodnja ne ugovara iz mjeseca za mjesec, nego i godinama unaprijed?

Zbog korona virusa proizvodnja pala za 40 posto

Globalna pandemija Covid 19 imala je naravno i negativan globalni utjecaj na broj novih projekata u automobilskoj industriji. Neki manje projekti, tipa prototipova, se ugovaraju za nekoliko mjeseci unaprijed. Veći projekti u serijskoj proizvodnji se pripremaju godinu do dvije. Definitivno se u tom razdoblju na tržištu osjećao manjak projekata, bilo u pokretanju novih proizvoda, bilo u serijskoj proizvodnji. Svi veliki „igrači“ su optimizirali troškove, što je normalno. Slično se događalo i u našoj konkurenciji, u automotivu. Mi radimo za skupe brendove. No ta auto niša je postala zanimljiva i mnogim drugim tako da se na tržištu dogodilo dosta promjena, ali uglavnom svi su nastojali smanjiti troškove.
Što vam je donijela, u financijskom smislu, 2020. godina?
S obzirom na tu cjelokupnu situaciju, na kraju mogu reći da smo zadovoljni. Uvjeti poslovanja su bili iznimno teški i u odnosu na planirani budžet 2020. imali smo pad od 40 posto pa smo bili prisiljeni na maksimalnu optimizaciju troškova.
A u fizičkom obimu?
To je povezano, tako da je i fizička realizacija oko 40 posto manja od planirane.
Kada ste došli, imali ste oko 300 zaposlenika. Lani 1. lipnja je istekao ugovor za 25 radnika i niste ih produživali. Kakva je sada situacija?
Sada imamo 235 radnika.
Taj financijski i fizički pad proizvodnje da li se odrazio na plaće i da li su sve one isplaćene?

Materijalna prava zaposlenika povećana

Sve plaće su isplaćene na vrijeme i, bez obzira na vrlo tešku poslovnu godinu, sa sindikatom smo uskladili određena poboljšanja materijalnih prava radnika, primjerice neoporeziv dio za topli obrok, a bilo je i ciljanih povećanja primanja pojedinih zaposlenika.
Vaš prvi vlasnik „Isoclima SpA“ je zaključila 2017. godine strateško i financijsko partnerstvo s londonskim Stirling Square Capital Partners koji je time ušao u suvlasništvo. Da li se nešto mijenjalo u toj vlasničkoj strukturi i kako su reagirali vlasnici u tim teškoćama?
Vlasnička struktura se nije mijenjala. Covid 19 pandemija je imala negativan utjecaj na globalno gospodarstvo i mi nismo mogli ostati izvan toga. Normalno je da su vlasnici tražili optimizaciju troškova. Općenito sam mišljenja da su vlasnici reagirali pozitivno i odgovorno što potvrđuje već spomenuta činjenica da su, u ovoj neizvjesnoj gospodarskoj situaciji, dozvolili povećanje materijalnih prava zaposlenika dok su mnogi drugi poslodavci smanjivali plaće za vrijeme pandemije. U proteklom razdoblju naši vlasnici su vodili brigu i o široj zajednici za što je pokazatelj činjenica da su odobrili donacije za stradale u potresu, što je još jedan pokazatelj da nisu razmišljali samo o rezanju troškova.
U razdoblju prije korone imali ste među kupcima uglavnom samo elitne proizvođače automobila poput Bentleya, Lamborghinija, Mc Laren, Aston Martin, londonsko taksi poduzeće LTI, među najvećim kupcima i proizvođač vlakova Bombardier. Da li su svi ostali?

D. Knapić 2

Da, osim kupca LEVC (LondonEVCompany – proizvođač londonskih električnih taksija) koji imaju kineskog vlasnika i odlučili su se preorijentirati na drugog dobavljača. U međuvremenu su nam se pojavili i novi kupci od kojih izdvajamo slijedeće: Audi (izrada prototipnih komada za nove modele), Volkswagen (izrada prototipnih komada za nove modele), Italdesign, Gordon Murray, Pininfarina, Pagani, Koenigsegg, Lotus, dok smo u željezničkoj industriji započeli suradnju sa tvrtkama poput Hitachi i Titagarh Firema.

Proizvodnja za ekskluzivne modele

Znači unatoč ovoj pandemijskoj krizi je bilo novih projekata?
Da, bilo je i novih projekata. Za neke od njih smo bili ranije nominirani, a za neke smo nominirani u toku 2020. U auto industriji je sve intenzivniji trend elektrifikacije automobila i aerodinamičan dizajn. Znači stakla imaju trend sve veće zaobljenosti i zahtjevnijih oblika te sve većih dimenzija. Danas razvoj projekata novih automobila ide puno brže i promjene dizajna su sve češće. U tome nemamo izbora, moramo se prilagođavati našim kupcima kao što to radi naša konkurencija.
U proteklih godinu dana radili smo na još nekim od vrlo zanimljivih projekata od kojih mogu izdvojiti projekte poput Mclaren Artura (prvi Mclaren serijski plug-in hybrid), Gordon Murray T.50 (hypercar, cestovni F1), Pininfarina Battista (električni hypercar, dijeli tehnologiju/platformu sa Rimac C2), Aston Martin DBX (prvi Aston Martin SUV), Micro Mobility Microlino (električni mini auto), Bugatti Centodieci koji se radi u samo 10 primjeraka, a kupac jednoga je Cristiano Ronaldo.
Zbog ekskluzivnosti modela za koje proizvodite, serije su male. Da li je prisutan trend njihovog povećavanja ili smanjivanja?
Nekih bitnijih promjena nema. Lipik Glas je već duži niz godina prisutan u toj zahtjevnoj tržišnoj niši. Pokušavamo također ući u dio tržišta proizvodnje stakala za automobile sa nešto većim serijama (5.000 do 10.000 automobila godišnje) jer naši proizvodni kapaciteti su po pitanju veličine serije ograničeni i u tom dijelu ne možemo konkurirati najvećim svjetskim „igračima“ u proizvodnji stakala za autoindustriju koji imaju velike automatizirane proizvodne linije. S druge strane, naša konkurencija također ne miruje, jer drugi proizvođači stakala u autoindustriji pokušavaju ući u dio tržišta u kojem smo prisutni.
Koliko je potrebno vremena za razvoj jednog takvog složenog projekta?
Zavisi od projekta. Nekada je to nekoliko mjeseci, nekada i više od godinu dana, ovisi o kupcu koji nekada zna mijenjati specifikaciju narudžbe.
Osim Rimca imate li još kupaca iz Hrvatske?
Ne, sve ostalo je izvoz i doista mi nije poznato da bi neki proizvođač u Hrvatskoj još imao potrebe za našim tehnološki visoko specijaliziranim proizvodima.
Osim auto stakala, da li se u Lipik Glasu proizvodi još neki drugi proizvod?
Proizvodimo stakla za vlakove i još neke vrste balističkih stakala. U suradnji s našom matičnom tvrtkom u Italiji posljednjih nekoliko mjeseci radimo na industrijalizaciji proizvodnje balističkih stakala za policijska i vojna vozila. Konkretno radimo na industrijalizaciji proizvodnje balističkih stakala za automobile Giuliu i Giuliettu, modele automobila Alfa Romeo koje koristi talijanska policija tako da ulazimo i u taj prodajni segment.

Brexit stigao i do Lipika

Puno vaših proizvoda završava u Velikoj Britaniji. Da li vam se je nešto promijenilo njihovim nedavnim izlaskom iz Europske unije i da li imate troškove carine?
Usporio se transport jer puno više vremena se gubi na graničnom prijelazu i carini. Na tim mjestima je ranije bila protočnost puno brža. U početku, dok se naši kupci nisu navikli, bilo je dodatno poteškoća oko pravilnog popunjavanja potrebne dokumentacije, koja mora pratiti izvoz i uvoz, ali nakon početnih problema stanje se stabiliziralo. Naše proizvode ne opterećuju troškovi carine, što je dogovoreno sporazumom izmđu GB i EU. Nama je zbog smanjenja protočnosti i veće potrošnje vremena poskupio transport, što je bilo za očekivati. U tom segmentu je Brexit stigao i do Lipika.
Imate li potrebe za novim zapošljavanjem i da li imate dovoljno stručne radne snage?
Nedavno smo zaposlili 11 proizvodnih radnika i trenutno imamo dovoljno stručne radne snage.
Što je za vas stručna radna snaga?
U Hrvatskoj je vrlo teško naći vrsne stručnjake za proizvodnju stakla i vrlo je teško pronaći fakultetski obrazovanog stručnjaka za proizvodnju stakla pa ih moramo obrazovati sami unutar naših poslovnih procesa. Lipik Glas je unazad godina isprofilirao dosta stručnjaka na ovom području, koji su i sa srednjom stručnom spremom došli do inženjerskog znanja. Isto tako imamo i inženjere koji su svoje teoretsko znanje, radeći kod nas, nadopunili praktičnim i postali stručnjaci za ovaj segment proizvodnje.
Koliko je potrebno vremena za to?
Zavisi o kojoj razini stručnosti se radi, ali i o samom čovjeku, njegovom predznanju, zainteresiranosti i slično. Uglavnom, nekoliko godina.
Ima li fluktuacije među zaposlenicima?
Ima sporadično. Neki zaposlenici su otišli u neke druge tvrtke u našem okruženju, a neki zaposlenici otišli su raditi u druge zemlje EU (Austrija, Italija). Tržište radne snage u Europskoj uniji je otvoreno i ljudi traže što bolje životne prilike za sebe i članove svojih familija.

Plan uložiti pola milijuna eura

S obzirom na posljedice koje je proizvela epidemija korona virusa nismo razgovarali ništa o investicijama. Ima li vlasnik planova u tom pogledu?
Naravno. U periodu od 2017.-2019. naši vlasnici su investirali u obnovu proizvodne hale i u nabavku nove proizvodne opreme. Prošle godine investicije su bile praktički zaustavljene zbog pandemije. U 2021 godini nominirali smo se za tender: „Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ Jedan od većih projekata koji smo prijavili u sklopu ovog tendera je instalacija fotonaponske elektrane na krovovima tvornice. Nadamo se skorom pozitivnom odgovoru komisije. Bez obzira na izazovnu poslovnu situaciju, koja je posljedica pandemije Covid 19, plan nam je ovogodišnje ulaganje od oko 500 tisuća eura u poboljšanje postojećih proizvodnih kapaciteta. Stalno ulaganje u poboljšanje proizvodnih kapaciteta je neminovnost, jer kupci stalno traže poboljšanje kvalitete. Stoga nema stajanja, stalno moramo ulagati u poboljšanje tehnoloških procesa i u poboljšanje stručnog znanja naših zaposlenika kako bismo držali korak sa našom konkurencijom. Nadam se globalnoj i lokalnoj stabilizaciji situacije vezano na Covid 19 pandemiju kako bismo se u narednom periodu mogli fokusirati na nove investicije te na dodatno popunjavanje naših kapaciteta sa novim projektima postojećih i novih kupaca.
Godinu dana ste u Lipiku. Da li ste zažalili?
Nikada. Kolegama sam rekao da sam samo mjesec dana bio tu, ne bi mi bilo žao. Upoznao sam puno dragih ljudi i ovo mi je vrlo dragocjeno životno iskustvo.

Grad Pakrac do 3. siječnja