Za ovo vozilo tvrde da ga je, vozeći, proslavio smotani Steve Urkel, junak humoristične serije „Pod istim krovom“. Opisujući joj specifične gabarite, oni duhoviti dodaju da „možda nećete imati previše mjesta za kojekakve radosti s djevojkom, ali ćete definitivno biti zamijećeni gdje god se pojavite.“ Pritom ne zaboravljaju uz svaku joj sličicu prikeljiti vrtoglavu vrijednost koja se mjeri u desecima tisuća eura. BMW Isseta. Vozilo pojam - određena je privilegija imati ga u blizini.
A početkom proljeća na pakračkim je ulicama karijeru nove gradske atrakcije započela jedna upravo takva - plavo bijela BMW Isseta, registarskih oznaka 1957-G. Istovremeno atraktivna i neobična, slična jajetu, izvorno je talijanskog dizajna i automobilska je retro zvijezda pedesetih i šezdesetih godina.
Sigurno nećete znati da je ova Isseta naša sugrađanka još od 1986. godine, a od rata je stajala izranjavana u garaži sve do 2015. godine kada je slučajno pronalazi i, s ciljem restauracije, kupuje pakrački auto-mehaničar Darijo Adžijević. Zlatnim rukama ovog velemajstora posljednjih je pet godina detaljno restaurirana, a od 1. travnja aktivno guta kilometre po Pakracu i širem okruženju izazivajući oduševljenje i nemali interes svih generacija.
„Ovo je model Isseta 250 Export proizvedena za europsko tržište 1957. godine. Kupio sam je od Pakračanina Dimitrija Hajdina i odmah sam imao viziju kako je urediti. Nisam žurio jer sam htio da na njoj svi dijelovi budu originalni, a oni u pravilu dolaze iz inozemstva“, priča nam Darijo, Pakračanima poznatiji kao majstor Zec.
Sve djelove naručivao je online iz Njemačke, iz specijaliziranog Isseta shopa. „Ma dođe brže nego iz Zagreba. Ali… zbog izuzetno lošeg stanja u kojem se nalazila jer je bila izbušena s tridesetak ratnih gelera, trebalo je mijenjati gotovo sve dijelove, a to je i koštalo. Bilo je na njoj dosta „zakrpa“, tj. zamijenskih djelova od Renaulta 4, Yuga i slično. Sve sam to poskidao i naručio originale. Sve novo! Orijentira radi, gume od 10 cola koštaju komadno oko 100 eura, branici od 300 do 400 eura tako da možete dalje pretpostaviti… Od svega nisam mijenjao samo volan“, kaže i dodaje da ne žali niti kune jer danas takvih Isseta u Hrvatskoj ima samo četiri, od kojih je jedna u Požegi.
„Ne žalim ja, a niti moja obitelj, iako me supruga Danijela u startu dočekala s podignutom obrvom: „Kakvo si nam to smeće dovukao u dvorište?, upitala je, međutim brzo se predomislila“, prisjeća se Darijo.
Vrijedi kao novi Passat!
Govoreći dalje o poduzetim radovima i ulaganjima, kaže da je auto nakon početnog pjeskarenja vozio na limarske radove u Ljupinu kod Gradiške, a u Novskoj je obavio komplet tapaciranje. Lakiranje je posebna priča jer je u startu Isseta bila crvena. „Šmirglanjem sam došao do originalne plave boje i odvezao sam je kod Dalibora Bilija u Daruvar čiji su momci tamo sjajno odradili posao i pretvorili je u plavu ljepoticu.“
Kad se gleda isključivo financijska strana, smisao same restauracije je neupitan jer je Isseta, kaže Zec, vrlo popularna i tražena na tržištu, a za ovaj poželjan i ovako uređen model može se postići odlična cijena. Razumljivo, nije htio ulaziti u detalje, ali tvrdi da bez problema za nju može dobiti novog VW Passata.
„Ma nikakav problem, veći je problem što ova nije na prodaju! Barem zasad“, smješka se zadovoljno i pokazuje fotografiju s osmogodišnjom kćerkom Miom u Isseti koja najviše uživa u vožnjama i najčešći mu je suvozač.
Dogovarajući ovaj razgovor, važan detalj bila je i vremenska prognoza jer Zecova Isseta se ne vozi po kiši. Srećom zasjalo je, i doista, obasjana suncem Isseta se doima poput vremenskog putnika, pridošla bez prtljage tek s pozadi privezanim kožnim koferčićem umjesto gepeka...
Probnu vožnju nismo odbili, a nastavak razgovora vodili smo prolazeći gradskim ulicama.
U vozilo se ulazi sprijeda kroz jedina vrata koja su ujedno i vjetrobran. „Pitanje sigurnosti ovog vozila je blago rečeno vrlo upitno i ne dao Bog da te netko „pogodi“ sprijeda. Zato i ima šiber, koji osim prozračnosti i svijetlosti u slučaju nesreće ima i evakuacijsku namjenu“, smije se gazda Zeko.
Isseta je inače uredno registrirana pri stanici za tehnički pregled što je plaćeno 700 kuna, a zanimljivo da je registrirana kao motor. Automobil ima jedan klip, 250 kubika, 12 konja i razvija brzinu od maksimalno 80 km/h. Iako je zapravo motor, kacigu ne treba nositi jer postoji krov, a sigurnosnog pojasa nema - jer službeno nije automobil. Razumijevanja za ovu zbrku, tvrdi naš sugovornik, ima i policija koja ga zaustavlja samo radi fotografiranja. Papire dosad niti jednom nisu tražili…
Pet godina znanja, truda i nešto novca zacijelo se isplatilo ili tek hoće. Restauracija očito postaje smjer koji ovaj vrsni mehaničar namjerava slijediti. U radionici Adžijevićevih, naime, već su parkirani motocikli R52 BMW iz 1950. te talijanska Lambreta iz 1952. koji čekaju sljedeću zimu da ih majstor Zec uzme na red.