S početkom 2021. godine na snagu su stupile nove zakonske regulative za pilote dronova – bespilotnih letjelica raznih dimenzija s kamerama ili bez njih. Kako su cjenovno relativno pristupačne sve ih je više i na našem području gdje se koriste uglavnom za snimanje atraktivnih zračnih snimaka, a jesu li spomenutom zakonskom odredbom air-fotografi ostali unutar granica zakona, pojasnio nam je Krešimir Ećimović iz Pakraca, inženjer elektrotehnike računarskog smjera, stalno zaposlen kao profesor u Tehničkoj školi Daruvar.
“Nove odredbe su vrlo konkretne i ovaj su hobi dovele na sklizak teren gdje je vrlo lako zaraditi veliku novčanu kaznu. Naime, da bi se moglo letjeti bilo kakvom letjelicom, a ima ih raznih težinskih kategorija, potrebno je odraditi ispit pri Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Sve je klasificirano pa stjecanjem A1/A3 licence smijete letjeti dronom najbliže 150 metara od ljudi i objekata i to samo na području Hrvatske. Ja sam položio i dodatnu A2 kategoriju, jer mi je dron teži od 250 grama i želim letjeti bliže ljudima, a ona dozvoljava spuštanje u brzom modu do 30 metara, a u sporom i do samo pet metara od ljudi. Ovom licencom mogu letjeti poluprofesionalnim dronom na području čitave Hrvatske i EU. Letjeti da, međutim snimati – ne!"
Dozvola za snimanje!
Snimanje je druga priča, spomenute licence omogućavaju samo let. “U Hrvatskoj fizička osoba ne smije objavljivati ništa snimljeno dronom. Samo za vlastitu upotrebu ili posebne dozvole.”
Da bi snimali kamerom, nastavlja Krešimir, namjeru snimanja potrebno je prijaviti Državnom geodetskom zavodu koji izdaje vremensku dozvolu, ali i traži na uvid sve snimljene fotografije s terena, ako su one potencijalno javno objavljive. Pritom, morate biti pravna osoba s registriranom fotografskom djelatnošću. Ovdje se radi o strogoj zaštiti privatnosti i zasad je ova komplicirana regulativa neizbježan uvjet ukoliko svoje fotke želite na bilo koji način komercijalizirati i učiniti ih javno dostupnim.
Polaganje ispita koje je odradio online putem odgovorivši na ukupno stotinjak predmetnih pitanja, ali i petljancija s ishođenjem dozvola let ovom moćnom igračkom čini podosta kompliciranom zabavom. Krešimir, međutim, tvrdi da je već ušao u rutinu pa svako “podizanje” drona prijavljuje Civilnom zrakoplovstvu putem njihove AMC portal aplikacije. “Ništa nije problem dok se nešto ne dogodi, no onda se iznova kontrolira sve, pa ako nisi poštivao propisane procedure slijede sankcije”, objašnjava i pokazuje nam svoj dron vrijedan 12 tisuća kuna koji je uredno registriran, a ima i kasko osiguranje. Sva ta davanja izašla su ga 1600 kuna. Od moćnih mu performansi izdvaja snimanje videa u 4K rezoluciji te snimanje fotografija u RAW formatu. Kao pilot pušta ga na zračni teren do 2 kilometra udaljenosti gdje postiže zavidne rezultate, iako je moguće kontrolirati let i do 7 kilometara od mjesta navigacije. One koje ovo zanima, razumjet će.
Krešimir svoj dron koristi za potrebe fotogrametrije i njime vrši skeniranje i fotografiranje objekata ili stvari iz više uglova te daljnje programsko modeliranje do konačne 3D animacije koja omogućuje proizvoljno detaljiziranje istih. Primjerice, poput digitalnog ulaska i razgledavanja prostora i stvari što naziva proširanom ili virtualnom stvarnošću. Prilikom razgovora najavio je i neke vrlo zanimljive lokalne projekte tog tipa koji su gotovo završeni i očekuje ih skora javna promocija.
Naravno, uz sve prethodno ishođene dozvole i odobrenja koja, vidite iz pročitanog, koštaju i vremena i živaca.