Dorian Knapić novi je direktor Lipik glasa. On je na toj dužnosti zamijenio jesenas otišlog Danijela Zadjelovića.

D. Knapić je u Lipik glas došao 1. svibnja posredstvom agencije koja po narudžbi poslodavaca traži menadžere. Prije Lipika je godinama radio u hrvatskom dijelu Cimosa, istarskim tvornicama u Buzetu, Roču i Labinu koje se također bave proizvodnjom dijelova za autoindustriju gdje je godinama obavljao niz rukovodnih dužnosti od direktora proizvodnje, direktora tehnologije do direktora tvornice. Po zanimanju je inženjer strojarstva i diplomirani inženjer politehnike, a zvanja je stekao studirajući na fakultetima u Rijeci i Puli.

U prvom njegovom razgovoru uopće za medije od stupanja na dužnost u Lipik glasu sudjelovao je i voditelj proizvodnje Saša Božić.

Obadva ova stručnjaka ističu da je cjelokupna svjetska auto industrija ovom epidemiološkom krizom jako pogođena, a dodatni je probleme što je Covid-19 najviše pogodio upravo europske države koji su najveći kupci automobila – Španjolska, Njemačka, Francuska, Italija i Velika Britanija. U njima je drastično pala prodaja automobila, u Europi u travnju 76 posto, a u Velikoj Britaniji čak 97 posto u odnosu na prethodnu godinu radi čega je stala njihova proizvodnja. Autoindustrija je povezano lančana pa je stoga morala stati i kod proizvođača njihovih dijelova u što se kao proizvođača stakla ubraja i lipička staklana.

Sada radno aktivno stotinjak zaposlenika

Kako ističu čelnici lipičke staklane prije izbijanja epidemije u staklani je radilo 300-tinjak radnika od kojih 27 posto ili 80-tak na određeno vrijeme. Proizvodnja u ožujku je bila u smanjenom obimu dok je u travnju gotovo nije bilo, pa je vrlo mali broj radnika bio angažiran na proizvodnji, dok je rad režijskih radnika također bio u smanjenom obimu i uglavnom organiziran tako da su radili od kuće. Sada s malim pomacima u proizvodnji je radno aktivno oko stotinjak zaposlenika. Klasičnih otkaza nije bilo, ali s 1. lipnja nisu produženi ugovori za zaposlenike koji su imali ugovor na određeno vrijeme, za njih 24.

Ovisno o kretanju narudžbi naših kupaca, nažalost, ostaje i dalje otvorna opcija za dodatno smanjenje broja zaposlenih u narednom razdoblju kaže Knapić. Iskorištena je mogućnost državnih mjera (potpora) i radi toga su radnici zadržani na poslu bez obzira što nije bilo realnih potreba i svi su dobili plaću kao u vrijeme rada, osim varijabilnih dijelova kao što je dodatak na noćnu smjenu, putni troškovi i slično.

Oporavak možda u zadnjem kvartalu

U ovom trenutku je teško govoriti o nekim planovima, ali prema narudžbama postupni oporavak se može očekivati u zadnjem ovogodišnjem kvartalu. Koliko je to objektivno, teško je reći jer se ova procjena više bazira na željama naših kupaca nego na stvarnim signalima s tržišta pri čemu nitko pouzdano ne zna što bi se u jesen moglo dogoditi s povratkom virusa, kaže direktor.

Saša Božić ističe da Staklanu nisu u prvom trenutku pogodili problemi koji su se pojavili u međunarodnom transportu jer su na zalihi imali ulaznu sirovinu za oko mjesec i pol dana rada. Pogodio ih je otkaz narudžbi do kojih je u velikom dijelu došlo sredinom ožujka

U vrijeme smanjenog rada sva proizvodna tehnologija je nužno održavana i spremna je za rad u punom kapacitetu kada se za to ukaže potreba. Isto tako po pitanju ljudskih kapaciteta spremni smo odgovoriti na zahtjeve tržišta. Pad proizvodnje fizičkog obima u početku je iznosio i više od 80 posto. Sada polako raste, ali vrlo sporo. Kako će se dalje kretati, ovisit će prvenstveno o interesu kupaca, a to sada još nitko ne zna, kaže Božić.

Usporen razvoj novih proizvoda

Proljeće je uvijek bilo vrijeme kada se u autoindustriji planira proizvodnja za iduću godinu. Staklani kupci postavljaju upite za nove projekte, ali upita je nešto manje nego proteklih godina u isto vrijeme. U auto industriji proces pridobivanja poslova i starta serijske proizvodnje traje od jedne do tri godine. Zbog optimizacije troškova proizvodnje kod svih auto-proizvođača usporen je i razvoj novih modela pa je jednako tako taj proces usporen i u lipičkoj staklani. Isto vrijedi i za industriju vlakova u kojoj također sudjeluje lipička staklana jer su pored najvećih auto-kupaca Bentley, Lamborghini, Mc Laren, Aston Martin, londonsko taksi poduzeće LTI, među najvećim kupcima i proizvođač vlakova Bombardier.

Vlasnici korektni

U srpnju 2017. „Isoclima SpA“ je zaključila strateško i financijsko partnerstvo s londonskim Stirling Square Capital Partners pa su oni tako preuzeli i Lipik Glas d.o.o. koji se 2001.g. nalazio u većinskom vlasništvu talijanske grupacije „Finind Group“.

Vlasnici gledaju dugoročno i iskazali su senzibilitet za ovu krizu koja je globalna. Oni strateški vode brigu o kompaniji. Pokušavaju napraviti sve što je moguće da kompaniji omoguće stabilan dugoročni razvoj i rast. Naš nominalni vlasnik Isoclima u Italiji je trenutno u boljem položaju od nas jer osim za autoindustriju proizvode i stakla za graditeljstvo, za jahte te razna sigurnosna stakla. Vlasnici sada pokušavaju dio te proizvodnje premjestiti iz Italije u Lipik. No to ne ide preko noći jer treba pripremiti i tehnologiju i zaposlenike. Održavaju se kontakti i s dobavljačima i s kupcima i svi poslovni odnosi su „na životu“. Pokušavamo zajedno naći izlaz iz ove iznenadne gospodarske situacije u kojoj smo se našli, kažu čelnici lipičke staklane.