Kako se privodi kraju ova neobična školska godina, s čim su sve bili zakinuti učenici u njoj, što je predstavljalo najviše teškoća nastavnicima i obrazovnom sustavu pitali smo Ljiljanu Rupena Kelemen, službenu voditeljicu smjene u Srednjoj školi Pakrac preko koje ipak ide najveći broj informacija i poslova u svakodnevnom životu škole.
S obzirom da smo na kraju svibnja, klasične nastave u ovoj školskoj godini više neće biti?
Točno, klasične nastave u ovoj školskoj godini neće biti. Mi smo s nastavom na daljinu počeli 16. ožujka što je bila obveza za sve srednje škole u Hrvatskoj. Tjedna dana prije toga Ministarstvo znanosti i obrazovanja, uputilo je sve škole da za slučaj potrebe, za takvu nastavu pripreme sve profesore i učenike, kako s tehničkim pomagalima, tako i s edukacijom za njihovu primjenu. U početku nismo vjerovali da će do toga doći, ali smo se pripremili ozbiljno u čemu su nam jako pomogli naši profesori informatike Renato Ristić i Matej Nježić. Oni su održali za nastavnike edukaciju jer je to ipak bilo nešto novo. Isti su posao odradili i s učenicima, proveli kontrolu da li su se svi učenici i nastavnici umrežili na adekvatan način preko preporučenih platformi. Kada smo krenuli 16. ožujka, naravno da je u tom prvom tjednu bilo određenih teškoća i to obostranih. Nije bilo dovoljno interneta, učenicima su „štekali“ uređaji, svi smo se tražili u moru virtualnog prostora. Ti problemi su pomalo otklanjani u međusobnoj komunikaciji i već drugi tjedan nije bilo takvih teškoća. Sve je sjelo na svoje mjesto. Uveli smo izvještajne tablice koje smo uputili prema razrednicima i koji su na tjednoj bazi pratili rad učenika i nastavnika u svom razredu te o tome obavještavali ravnatelja. Time su razrednici dobili doista važnu ulogu za odvijanje nastave u svom razredu. Praćenjem tih izvješća utvrdili smo postojanje određenih problema. Primjerice detektirano je šestero učenika koji nemaju adekvatan način priključivanja na Internet ili nemaju adekvatan uređaj. Neke obitelji imaju više učenika, a samo jedno računalo, što je normalno pa su neki naši učenici radili putem mobitela. Ravnatelj je tada hitno reagirao i škola je nabavila šest tableta koje smo podijelili takvim učenicima čime smo riješili i taj detalj. Dva su nastavnika dobila školske laptope i od tada se nastava odvijala stvarno dobro. Za to je zaslužno i Ministarstvo koje se potrudilo da učini tu nastavu što kvalitetnijom i lakšom za sve. Stalno su bili dostupni za sve probleme, na dnevnoj bazi odgovarali na pitanja, stavljali su na svoju web stranicu određene nastavne sadržaje koje su nastavnici mogli skinuti i primijeniti. Svi skupa smo postali jedna velika ekipa i na razini škole i na razini Ministarstva. Ubrzo je došlo i vrijeme ocjenjivanja i Ministarstvo je organiziralo „webinare“ (seminare na daljinu) s preporukama kako odgovorno ali i tolerantno odraditi taj posao.
Do kada će trajati nastava na daljinu?
Maturanti s nastavom gotovi, ostali do 20. lipnja
Za maturante do sutra (22. svibnja), a za ostale do 20. lipnja. U odnosu na ranije planirani kalendar za učenike nematurante nastava je produžena tri dana radi nadoknade sati izgubljenih u štrajku. Maturantima nismo htjeli produžiti nastavnu godinu da im ne oduzimamo vrijeme za pripremu za državnu maturu.
Maturantima nastava završava sutra. Znači njima su ocjene zaključene. Kako je teklo ocjenjivanje u nastavi na daljinu?
Rekla bih odlično. Treba uzeti u obzir da smo mi imali uobičajenu nastavu do 13. ožujka i da su učenici imali do tada stečene ocjene iz znanja i aktivnosti kao i različite bilješke koje prate njihov rad. S prelaskom nastave na daljinu nastavnici su davali prijedlog zaključne ocjene. Ako je učenik bio s tom ocjenom zadovoljan, ocjena je bila konačna. Ako je učenik izrazio nezadovoljstvo, dobio je dodatni zadatak i ovisno o uspješnosti njegovog obavljanja, ocjena je mogla biti promijenjena. Podsjetit ću da i u vrijeme redovnog održavanja nastave je učenik kod zaključivanja ocjena mogao izraziti volju da odgovara za ocjenu više tako da i kod zaključivanja ocjena u nastavi na daljinu nije bilo nekih bitnih izmjena. Isti postupak će vrijediti i za učenike nematurante. Rekla bih da smo svima davali savjete, pozivali na toleranciju i međusobno razumijevanje jer ipak su okolnosti bile neočekivane i drugačije. Dio gradiva nije odrađen, no zbog toga ne treba biti zabrinut. Sve se može nadoknaditi do godine ili kroz „cjeloživotno učenje“. Bitno je da taj dio gradiva neće biti na državnoj maturi i zbog toga maturanti i njihovi roditelji ne trebaju biti zabrinuti.
Hoće li biti popravaka negativnih ocjena?
To još točno ne znam jer nastava još traje i nepoznato je hoće li biti negativnih ocjena. Ako bude to će biti organizirano na način da učenik dolazi fizički u školu na dopunski rad od najmanje 10 školskih sati na učenje s profesorom, ponavljanje i individualno tumačenje gradiva. Dakle, njima neće nastavna godina završiti 20. lipnja nego ovisno o procjeni nastavnika koliko je potrebno učeniku dodatnog rada da dobije prolaznu ocjenu.
Dobra okolnost za ovaj razgovor je i činjenica da vi imate sina maturanta. Je li on u ovoj školskoj godini naučio koliko inače se nauči u jednoj godini?
Nije. Kao što sam rekla sve gradivo se nije stiglo obraditi. On kaže da mu nije bilo teško i da mu je nastava na daljinu lakša, ali i da je nastava u učionici kvalitetnija. Teško mu je pala osamljenost i njemu nedostaju prijatelji i nastavnici, društvo.
Za maturante slijedi najvažniji dio srednjoškolskog obrazovanja – državna matura. Kako će se ona odvijati i u kojim rokovima?
Uz socijalnu distancu matura uobičajeno
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja donio je kalendar. Matura počinje 8. lipnja, a završava 3. srpnja. U odnosu na ranije, predviđene izmjene su napravljene kako bi se učenici što više međusobno distancirali. Primjerice test iz Hrvatskog jezika ili Matematike na razini A i razini B pisao se istoga dana, dakle u nazočnosti svih maturanata. Sada je to razvučeno na dva dana, jedan dan razina A, a drugi B. Nama u Pakracu to nije problem jer sada imamo puno praznih učionica i bez poteškoća možemo učenike razdvojiti.
Maturanti više ništa nemaju „na daljinu“. Oni sada trebaju samo učiti?
Tako je, oni se trebaju pripremati za državnu maturu. Priprema je bilo i još ih ima na sve strane, na Hrvatskoj televiziji, na internetu, na stranici Ministarstva, na stranicama Agencije za vanjsko vrednovanje obrazovanja i Agenciji za strukovno obrazovanje. Čak su nam se u školu javljali stručnjaci koji su htjeli besplatno pomoći u pripremama učenika. Istaknut ću jedan primjer. Naš bivši sugrađanin Berti Erjavec, sa Instituta za fiziku ostavio je u školi svoj telefon i mail za učenike koji imaju želju i potrebu za dodatne pripreme iz fizike. Ponavljam, stvarno se puno ljudi uključilo kako bi pomogli da ovu situaciju prebrodimo što lakše i kvalitetnije, puno nas je činilo ekipu, puno smo komunicirali i stvorili doista odličnu atmosferu zajedništva pa me u tom dijelu malo podsjetilo na vrijeme rata.
Da li su prijave za državnu maturu odrađene?
Da i tu nije bilo nekih promjena u odnosu na prijašnje godine, jer se već niz godina prijave za maturu odrađuju isključivo elektronskim putem kroz posebnu aplikaciju. Nama će ove godine na državnu maturu pristupiti 88 učenika, osim gimnazijalca i dio maturanata strukovnih usmjerenja. Sve to, odlično drži pod kontrolom profesor Jonatan Berlančić, naš višegodišnji koordinator za državnu maturu.
Sudeći po rokovima oni će 8. lipnja početi dolaziti fizički u školu. Je li to problem?
Dobili smo preporuke Zavoda za javno zdravstvo i njihov dolazak u školu bit će organiziran u potpunosti u skladu s tim preporukama. Sagledavajući prostor i ljude koje imamo na raspolaganju, kao i dosadašnji tijek priprema, usudila bih se prognozirati da ćemo mi to odraditi perfektno. Ravnatelj je već nabavio maske, rukavice, dezinficijense, daljinske toplomjere. Osim spomenutog dovoljnog broja učionica, imamo i tri ulaza-izlaza. Hol je poprilično veliki, ali svejedno u njemu nećemo dozvoliti grupiranje učenika nego će oni odmah po dolasku, nakon mjerenja temperature i dezinfekcije ruku biti usmjeravani u ranije predviđene učionice i sjesti na svoje mjesto dovoljno distancirano od najbližeg. Po završetku pisanja testa izaći će na druga vrata kako se ne bi sretali s onima koji tada možda ulaze.
Ostaje li model kao ranijih godina da je državna matura istovremeno i klasifikacijski ispit za upis na pojedine fakultete?
Da, tu se niša ne mijenja. Bez državne mature nema niti ove godine upisa na fakultet.
Kako će biti organiziran završni ispit za one učenike koji ne idu na državnu maturu?
Završni rad za učenike strukovnih usmjerenja se sastoji od pismenog i usmenog dijela. Pismeni se piše mjesecima unaprijed, dakle započet je još dok je trajala redovna nastava na temu koju su dobili od svog izabranog mentora još u listopadu. Dok je nastava trajala imali su klasične konzultacije s mentorima. Poslije toga online. Završnu verziju su poslali mailom mentoru koji je o trošku škole taj rad isprintao i uvezao te ga odnio na urudžbeni zapisnik kao trajni dokaz da je učenik prijavio završni rad. Puno su toga nastavnici ove godine povukli što inače ne bi radili. Sada slijedi obrana rada, usmeno ispitivanje i ono će biti odrađeno fizički, prisustvom u školi. Raspored je već napravljen i on će se odvijati u tjednu prije mature kako se ne bi sretali s maturantima na državnoj maturi. Svaki učenik je dobio svoju minutažu kada ulazi i kada izlazi iz škole u trajanju od 20 minuta bez zadržavanja i sretanja s drugim učenikom. Da li će se oni okupiti na školskom igralištu? Vjerojatno hoće jer je to za njih rastanak.
Nakon završetka školske godine i završnih ispita slijedi i podjela svjedodžbi. Kako će to biti riješeno?
To još nije definirano, ali vjerujem da će to biti riješeno odvojeno za maturante od ostalih učenika. Maturantima je to bitno jer s tim svjedodžbama idu na upis na fakultete. Mislim da nama opet zbog te prostorne raskoši neće biti problem i da ćemo ih pozivati po razredima vremenski odvojenim. Podjela svjedodžbi je bitna samo maturantima jer je njima to potvrda da su završili srednjoškolsko obrazovanje. Kod ostalih razreda to je manje bitno. Mogu ih dobiti i u jesen. Tim više što strukovne škole imaju obveznu ljetnu praksu. Primjerice medicinske sestre tijekom ljeta po 15-tak dana provode u zdravstvenim ustanovama i tamo dobiju ocjenu koja im se upisuje u svjedodžbu krajem kolovoza i koja je tek onda kompletirana. Ove godine neće biti te prakse u uobičajenom obliku. Mi smo u komunikaciji s drugim zdravstvenim školama i Ministarstvom donijeli odluku da ju se nadomjesti zahtjevnom pisanom radnjom tipa maturalnog rada istraživačkog karaktera i to će im zamijeniti ljetnu praksu. Dodijeljeni mentori usmjeravat će ih u izradi i ocijenit će rad. Od ostalih strukovnih zanimanja koji imaju potrebu za praksom mi još imamo stolare i fasadere. Prema preporuci Zavoda za javno zdravstvo za stolare 25. svibnja će započeti praksa u našoj školskoj radionici, dok će fasaderi, opet u skladu s preporukama, ići na praksu kod našeg obrtnika s kojim inače imamo ugovor i koje se je izjasnio da je u mogućnosti organizirati praksu sa svim preporukama. Dogodine će se vjerojatno pojačati praktična nastava i mislim da u tom dijelu uopće nema problema.
Sljedeća faza vašeg ljetnog rada su upisi učenika prvih razreda. Kako će to biti riješeno?
U ovom trenutku traje e-savjetovanje oko toga i sami rokovi još nisu definirani. I do sada se prvi dio upisa rješavao elektronski i tu dakle nema potrebe za izmjenama. Ovaj elektronski oblik upisa imamo od 2013. godine. Do fizičkog kontakta u školi dolazilo je nakon objave rang lista kada su roditelji i djeca donosili papirnate dokumente i upisnice te tako potvrđivali upis u baš tu školu i to zanimanje. U tijeku tog spomenutog savjetovanja ima puno opaski kako je ta fizička potvrda upisa zapravo nepotrebna i kako se bez nje može, barem ove godine dok traje epidemija. S obzirom da ja već godinama radim na upisima, mislim da nam je ta fizička potvrda upisa zapravo najviše služila kao potvrda da su se dijete i roditelj dogovorili oko smjera nastavka školovanja što je vjerojatno osmislila javna pravobraniteljica za djecu.
Mi ovog ljeta upisujemo uobičajene programe: opću gimnaziju, medicinske sestre i tehničare opće njege, fizioterapeutske tehničare, građevinske tehničare, montere suhe gradnje i rukovatelje samohodnim građevinskim strojevima.
Što je bilo s učeničkim domom?
Dom predviđen kao mjesto karantene
Prvotna informacija je bila da nastave neće biti dva tjedna pa su učenici, korisnici doma, otišli svojim kućama ostavivši sve stvari u sobama. No, uskoro smo dobili informaciju da će naš dom biti korišten eventualno kao karantena za bolesne, za što srećom nije bilo potrebe. Stoga smo učenike pozvali da dođu po svoje stvari, a onima koji to nisu mogli, zaposlenici su složili osobne stvari u kutije i deponirali. I u ovom trenutku dom je još uvijek spreman za karantenu.
No kada krene državna matura svi koji imaju potrebu moći će biti smješteni u domu. I za to imamo preporuke Zavoda za javno zdravstvo. Kako njih nema puno, moći će svaki biti smješten u svoju sobu. Zaposlenici doma i odgajatelji imali su svoja dežurstva i naravno da nitko od njih nije ostao bez plaće i posla. I kako budu išli upisi u škole, tako će ići paralelno i procedura upisa u dom.
Nismo razgovarali o jednom neobaveznom ali prisutnom i maturantima vrlo dragom sadržaju. Mislim na maturalna putovanja, maturalne zabave, „ludi dan“ i slično. Što je s tim?
Školska godina bez neobaveznih sadržaja
Ova generacije maturanata je svoj izlet odradila lani u rujnu. Bojim se da će sadašnji treći razredi, a maturanti iduće godine, kako sada stoje stvari ostati bez izleta jer smo davno prestali s aktivnostima oko njegove organizacije. Nažalost, ova generacija će ostati bez maturalne zabave, a i bez svog „ludog dana“, bar prema saznanju i u suorganizacije škole. To kažem s ogradom jer ipak su se oni tijekom ovih epidemioloških mjera sastajali po kućama i stanovima, u prirodi na Ramincu i sličnim lokacijama.
Slažete li se da je ipak ova generacija maturanata zakinuta i u ovom obrazovnom dijelu, ali i u onom nezaboravnom što nosi četiri godine zajedničkog života u istom razredu?
Slažem se. Već ste spomenuli kao sretnu okolnost za ovaj razgovor što sam majka maturanta. No sretna okolnost ovog razgovora je i to što sam prošla rat. I svom sinu kažem da njegova osamljenost u sobi s televizorom, mobitelom, internetom, kućnom dostavom pizze se ne može usporediti s onom izolacijom koju je nekim prijašnjim učenicima nametnuo rat dok su se po podrumima skrivali od granata. Možda nije neka utjeha, ali nekim generacijama je bilo i težih trenutaka. Mislim da svaki problem treba prihvatiti trezveno.
Jednako tako se slažem da nam je ovog proljeća život u svim segmentima bio siromašniji. U školi su u ožujku obustavljena sva županijska i državna natjecanja iz znanja i neće ih biti. Nismo imali „Dan bez dnevnika“, umjesto „Dana otvorenih vrata“, smo imali „Dane zatvorenih vrata“. Nije bilo „ludog dana“ neće biti niti završne priredbe u Hrvatskom domu. No život ide dalje. Kada su u pitanju učenici, mladi su i stignu sve to, uključujući i neodrađeno gradivo, nadoknaditi.
Ukupno uzevši je li ova školska godina za prosvjetne radnike teža ili lakša od uobičajene?
Školska godina teža od uobičajene
Teža im je, sigurno. Ova promjena i uvođenje inovativnog oblika nastave je naglo nastupila i nismo za to bili u potpunosti spremni. Svima nam jako nedostaje kontakt s učenicima i tužno doživljavamo dolazak u praznu školu, naročito kada je to potrajalo, treći, četvrti tjedan. No izbora nije bilo, morali smo se prilagoditi. Mislim da nitko od sudionika u procesu obrazovanja ne želi da se ovakva nastava ponovi. Stečena iskustva iz ove situacije treba iskoristiti, primjerice u slučajevima kada je učenik duže vrijeme bolestan. Moglo bi se iskoristiti i da se jedan dan u tjednu provodi nastava na daljinu što sam čula da neke privatne škole i rade.
Ako iz svega tražimo i neku korist onda je ona sigurno u činjenici da su i učenici i profesori iz svega ovoga izašli informatički pismeniji.
Brzo će doći jesen. Priprema li se iduća školska godina kao da će sve biti normalno?
Za sada da. Mi smo kao škola dobro opremljeni, ustrojeni i ekipirani i spremni smo se nositi sa svim nametnutim izazovima. Imamo kalendar za slijedeću školsku godinu i nadamo se da neće biti korone. Kontakt i živa riječ su nezamjenjivi.