Od oko 170 članova Udruženja obrtnika Pakraca i Lipika, mjerama za sprečavanje epidemije koronavirusa najteže su pogođeni ugostitelji, frizeri i neke druge uslužne djelatnosti te trgovci neprehrambenim proizvodima, što je oko trećina članstva. Oni ovih dana uopće ne rade i ne privređuju, rekao je Davor Lepka, predsjednik Udruženja obrtnika Pakraca i Lipika.

U drugoj grupi su razni serviseri i građevinari, prijevoznici slične uslužne djelatnosti kojima je znatno smanjen posao jer imaju problema s nabavkom rezervnih dijelova i repromaterijala. Osim toga ljudi se boje primati u domove nepoznate osobe, ali i radi neizvjesnosti oko budućih plaća odgađaju troškove koji nisu hitni za bolja vremena.

U trećoj grupi su proizvodni obrti koji rade znatno umanjenim kapacitetom jer ima poteškoća s nabavkom repromaterijala, ali i isporukom gotovih proizvoda, tako da ukupno uzevši ovi su gospodarski teški dani i za pakračko-lipičke obrtnike.

U tim okolnostima, smatra Lepka, dobro su došle gradske mjere koje ako ništa drugo će smanjiti troškove komunalne naknade, kao i najam poslovnih prostora i javnih površina u vlasništvu grada. Lepka poziva i privatne vlasnike poslovnih prostora koji su iznajmljeni sada zatvorenim obrtnicima da razmisle oko oslobađanja ili bar smanjivanja plaćanja zakupnine u vrijeme nerada što je i on sam učinio svom zakupoprimcu. Nada se da će Grad nakon povratka u normalni život, bez obzira što i proračun trpi restrikcije, nastaviti s mjerama koje je provodio unazad dvije godine, a koje su pomogle obrtnicima da osnaže svoje obrte. Od gradskih mjera u preživljavanju obrta više će pomoći državne mjere koje se konkretno odnose na podmirivanje bruto plaće, ali i odgodama raznih poreznih obveza. Smatra da su i s gradske razine i s državne ove dobro pogođene mjere vrlo bitne u čuvanja obrta do ponovnog uspostavljanja normalnih gospodarskih prilika.

Što se tiče primjena mjera, najgori su prvi dani, kaže Lepka, dok se ne uhodaju sami obrtnici, ali i službe koje te mjere trebaju opsluživati. Uvijek ima specifičnih situacija koje u početku zbunjuju kao što je bio slučaj s dozvolama za kretanje odnosno nemogućnost ishođenja e-Propusnica za vlasnike obrta koji su zaposleni kod drugog poslodavca. Obrtnici se o tome informiraju i razmjenjuju iskustva preko uspostavljene grupe na Viberu koja vrlo dobro funkcionira, ali i preko svojih knjigovodstvenih servisa. Upravo kroz ovakve nenormalne situacije dolazi do izražaja sposobnost pojedinih knjigovodstvenih servisa, ističe Lepka.

Naravno da život bez kafića, frizera ili specijalizirane trgovine nije isti kao s njima. No od potrošača u tim okolnostima je još i teže onima koji od toga žive. Stoga se svi nadamo što bržem povratku u normalu.