„Neizvjesna situacija uzrokovana koronavirusom sve nas je natjerala da se pridržavamo raznih uputa i naputaka o ponašanju vezanom uz isti, pogotovo za rizične i ranjive skupine. Drago mi je reći da su ljudi ozbiljno shvatili situaciju, ponašaju se disciplinirano i trude se biti skromni te izbjegavaju izlaske iz svojih domova, što im se stalno ponavlja i preporučuje“, zapažanju su Danijela Kiš, ravnateljice Gradskog društva Crvenog križa koje je istaknula na početku našeg razgovora o zadaćama i aktivnostima koje obavlja ova lokalna humanitarna organizacija u ovim nenormalnim vremenima.
„Nakon što smo otvorili telefone na koje nam se ljudi u potrebi mogu javiti, fiksni 411-324 i dežurni mobitel 099 589 80 43, isto tako pokrenuli smo broj telefona za psihosocijalnu pomoć na razini županije Požeško-slavonske na koji se mogu javiti ljudi iz cijele naše županije osjećaju li nemir, tjeskobu ili strah uzrokovane novonastalom situacijom ili samoizolacijom, 099 820 88 45. Isto tako, nazove li se broj 0800 11 88, govorni automat vodit će pozivatelja opet do djelatnika i volontera koji neumorno rade iza već objavljenih brojeva.
Svatko tko treba pomoć u dostavi namirnica i lijekova, može nam se javiti, kaže D. Kiš.
Funkcionira li sustav rada volontera u dostavi namirnica i toplih obroka?
Sustav volontera funkcionira vrlo dobro
Sustav rada volontera funkcionira vrlo dobro. Prijavljenih je dvadeset, sada uz četiri djelatnika koristimo šest volontera, a ostale ćemo uključiti po potrebi. Trenutno nas je dosta i uspjevamo pokriti sve potrebe svojih pozivatelja. Zanimljivo je napomenuti da je pretprošli tjedan (16.- 20. ožujka) bilo 128 obilazaka, što za lijekove, što za namirnice, za 56 korisnika. Već prošli tjedan ( 21. -27. ožujka), te brojke porasle su na 196 posjeta za 91 korisnika. Ovaj tjedan je tek počeo i očekujemo porast korisnika koje treba obići ili im dostaviti hranu ili lijekove.
Tople obroke dostavljamo redovito na teren, a uz stalne korisnike pojavili su se i novi, stariji i nemoćni, kojima je ovo najbolji način prehrane budući da njihova djeca sada teže dolaze do njih. Dakle, kuhinja radi, "pod ključem". Na naše brojeve, isto tako, mogu se javiti i oni koji žele topli obrok kojemu je cijena s dostavom 30 kuna.
Isto tako, moram naglasiti, da trenutno nema podjele humanitarne pomoći, nego svatko treba izdvojiti i pripremiti iznos novca za kupljeno, te ga na siguran način predati našim djelatnicima ili volonterima.
Naši korisnici su većinom stariji i nemoćni građani koji spadaju u rizičnu skupinu, a povremeno i ljudi koji su završili u samoizolaciji pa trebaju našu pomoć i uslugu. Namirnice koje se najčešće traže su osnovne živežne namirnice (kruh, mlijeko, brašno, šećer, ulje, sol, riža…) ili higijenske potrepštine. Ovisno o željama, pokušamo ispuniti svaku, koliko je to moguće.
Tko snosi troškove dostave, primjerice benzin?
Dostava je za korisnike besplatna
Svoje troškove snosimo sami. Nešto su se povećali izdaci za izvanredne i neočekivane troškove (jednokratna ambalaža za dostavu obroka, gorivo, maske, rukavice, dezinficijensi). Zasad uspijevamo sve pokriti.
Naglašavam, naše usluge i pomoć su besplatni. Svrha i misija Crvenog križa je pomoći. Naši volonteri obilježeni su crvenim prslucima sa znakom Crvenog križa i nose akreditaciju potvrđenu potpisom i pečatom. Mnogima u ovakvim uvjetima, širom Hrvatske, pada na pamet da se predstavljaju kao naši volonteri te traže i primaju novac za dostavu. To je zabranjeno. Molimo građane da ne otvaraju svoja vrata svakome i ne puštaju nikoga u svoj dom, a sumnjivo ponašanje da prijave na broj 192 ili 112.
Kada smo jučer radi pripreme teksta boravili u prostorijama CK, koordinatorica volontera Marija Tomaši upravo je pripremala jučerašnji dobrovoljni dvojac Ivanku Tessari i Pavla Bukovca. Objasnila je da građani dan ili dva ranije telefonom najave svoje potrebe, ona volonterima pripremi popis s adresama i oni to drugi dan kupe i raznose kada su u pitanju Pakrac i Lipik s okolnim naseljima, dok za udaljenija poput Šumetlice, Krički, Subotske radi potrošnje vremena i troškova benzina koriste zaposlenike koji to odrađuju zajedno s dostavom toplih obroka. Volonterima je, kažu oni, potrebno za dnevnu dostavu dva ili tri sata ovisno o gužvama, najviše u apoteci gdje im ne postavljaju nikakve dodatne zahtjeve s obzirom da se radi o lijekovima za druge osobe.
Trošak nabave namirnica najčešće se privremeno pokriva iz blagajne Crvenog križa, a krajnji korisnici naknadno podmiruju račune.
Za Vir pripreme uobičajene
Što se tiče Doma za starije osobe u Marinom Selu gdje su trenutno 62 korisnika, on funkcionira normalno s tim da su još od 27. veljače zabranjene posjete osim hitnih službi, kaže ravnateljica.
Po pitanju ljetne sezone u odmaralištu „Cvrčak“ na Viru pripreme teku kao da će se ona odvijati normalno. Sve rezervacije i dalje vrijede i u GD CK Pakrac se nadaju da će im okolnosti dozvoliti i ovog ljeta realizaciju ove među građanima popularne njihove aktivnosti.