U sklopu četvrtog kruga porezne reforme, s prvim danom ove godine, stopa PDV-a za obračunavanje pripremanja i usluživanje jela i slastica u i izvan ugostiteljskih objekata snižena je s 25 na 13 posto. Iz mjere rasterećenja izuzeto je usluživanje pića na koje će se i dalje primjenjivati stopa PDV-a od 25 posto. Kako će snižena stopa utjecati na cijene ili pak na plaće i investicije odlučit će sami ugostitelji. U Pakracu smo porazgovarali s nekoliko ugostitelja kojih se ova mjera tiče i doznali da građani ovu olakšicu neće direktno osjetiti, barem što se tiče pojeftinjena proizvoda i usluga, međutim, ostatak od 12 posto u trgovačkoj blagajni ipak će na određeni način ići na ruku krajnjim potrošačima i to tako što istu uslugu ili proizvod ubuduće nećemo morati plaćati – skuplje.

Zašto moramo biti sretni s takvim raspletom u trenutku kad su mnogi naivno pomislili da će smanjenje PDV-a značiti i automatski pad cijena doznali smo od Lee Komljenović, vlasnice Pizzerije Hookah, koja potvrđuje da će ovom olakšicom samo uspjeti zadržati postojeće cijene bez dodatnog poskupljenja koje je bilo pred vratima…

Poskupljenje bilo pred vratima

„Već smo bili na rubu i razmišljali o podizanju cijena, jer su nam dobavljači poskupjeli, ponajviše s cijenom mesa koja je vrtoglavo tijekom prošle godine porasla između 30 i 40 posto. Zahvaljujući upravo dobrom i pouzdanom dobavljaču držimo određenu razinu kvalitete, imamo i besplatnu dostavu koju naši sugrađani obilato koriste pa je zadržavanje iste razine usluge iziskivalo korigiranje cijene, tako da je ovo porezno rasterećenje stiglo u zadnji trenutak. Iskoristit ćemo ga upravo za namirenje novonastalih razlika uz zadržavanje postojećih cijena. Jasno je da ćemo na kraju opet „platiti“ mi vlasnici, no nama je prioritet zadovoljan kupac“, kazala je Lea. Važno je napomenuti i to da u „Hookahu“ cijene svojih proizvoda nisu dizali niti prije dvije godine kad je PDV podignut na 25 posto…

Sličnog, gotovo istog razmišljanja je i Snježana Nožarić, vlasnica pedesetak metara udaljene pečenjarnice Grill koji se također bavi pripremom i dostavom hrane. „Vidim da nas iste brige muče, no istina je da je cijena mesa otišla gore. A na našem „meniju“ je najviše mesa… Na primjer, mi u ponudi imamo gablec po 20 kuna što je cijena „nategnuta“ do krajnjih granica obzirom na to da imamo dostavu po kućanstvima i firmama, pa smo ju stoga koncem godine htjeli podići na 25 kuna što bi bilo poskupljenje od 25 posto. Ako znate da imamo puno kupaca iz redova umirovljenika možete pretpostaviti kako bi oni na to gledali i konačno u kakav bih rizik ja kao vlasnik ušla. Svakom ugostitelju cilj je zadržati kupca pa ovu mjeru rasterećenja nikako ne bih podcijenila, jer zahvaljujući njoj cijene ostaju kakve su i bile. Na zadovoljstvo svih“, kazala je Snježana.

S druge strane ulice nalazi se Pizzerija Tessari, a jedan od troje vlasnika je Dražen Kalvi. On također ne vidi prostor za smanjenje cijena, kao niti za povećanje plaća, tek kratko komentira kako će im smanjena davanja dozvoliti da „prodišu“, jer niti oni nisu ozbiljnije korigirali cijene u vrijeme kad je država povećanjem poreza zavlačila ruku u njihov džep.

Ništa bitnoga neće se promijeniti niti u jedinoj pakračkoj slastičarnici „Zdravljak“ gdje smo s one strane rashladne vitrine zatekli „mladog gazdu“ Rufija Demirija. Upoznat je s poreznim rasterećenjem, ali kao i kod ostalih, niti oni ne razmišljaju o korekciji cijena. Jedan od razloga je i nedavno značajno ulaganje u novi prostor u kojem se danas nalazi slastičarna pa su ovu državnu mjeru odlučili shvatiti kao retroaktivnu potporu za ulaganje i opremanje. Što će se dogoditi u ostalim ugostiteljskim subjektima koji rade na području našeg grada nismo dalje provjeravali, no ne vjerujemo u veća odstupanju barem što se tiče korekcije cijena u korist krajnjih potrošača.

Ovom će mjerom na državnom nivou čak devetsto milijuna kuna na godinu ostati u blagajnama ugostitelja umjesto da odu u državnu kasu. S druge strane, o državi brinu inspektori koji jedva čekaju pronaći nepravilnosti u poslovanju kako bi umanjili ovaj državni gubitak. Predviđene kazne su rigorozne, pa ako prilikom fiskalizacije piće kucaju pod 13 posto ili slučajno ostane 25 posto na sve usluge i tako zakinu sami sebe, ugostiteljima u prekršaju prijeti kazna od dvije do čak pola milijuna kuna.