Aktualna situacija s migracijom stanovništva potaknula nas je na razgovor sa Sandom Škondro iz posredničke agencije „Nekretnine Vostri“ te doznamo kako se takva situacija reflektira na tržište nekretnina, odnosno, što se događa s ponudom posljedično praznih kuća i stanova pa i koliko je doista istine u tvrdnji da je danas kuću moguće kupiti ispod svake cijene.
Odlaze li ljudi glavom bez obzira ili ipak postoje i oni koji perspektivu vide u našem kraju pa odlučuju ovdje zasnovati obitelj i uložiti u nekretninu? Neke odgovore ponudit će i kratak presjek aktivnosti ove agencije u posljednjih godinu i pol dana.
Tržište živnulo
„Iako je prodaja tijekom godina na ustaljenoj razini, u posljednje vrijeme je tržište nekretnina živnulo, barem na našem prostoru“, kaže nam Sanda. Razloge vidi prvenstveno u niskim cijenama koje čine nekretnine pristupačnijim no ikada pa se tako nedovršene kuće danas nude po 1.200 kuna po četvornom metru, dok za one potpuno uređene vlasnici mogu kupiti za oko 2.500 kuna. Stanovi se u Pakracu nešto teže prodaju, između ostalog zato što drže ustaljenu cijenu od oko 3.500 kuna po kvadratu. Usporedimo li Pakrac i Lipik, lipički su po kvadratu skuplji za 500 kuna, ali je potražnja isključivo za prizemnim stanovima koje traže uglavnom korisnici Toplica Lipik, a njih u ponudi nema. Ostale nitko neće. „Da imam u ponudi 10 prizemnih, sve bih odmah prodala“, tvrdi.
Značajan utjecaj državnih poticaja
S druge strane u Pakracu se bolje prodaju kuće, dodaje, a kupci su uglavnom mlađe osobe između 20 i 30 godina. Razloge povećanom interesu pronalazi u aktualnim državnim poticajima za mlade (ne stariji od 45 godina). Trenutno je aktualna mjera Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja temeljem koje subvencionira plaćanje dijela stambenog kredita prvih pet godina otplate. Visina subvencije ovisi o indeksu razvijenosti mjesta na kojem se nekretnina kupuje, odnosno gradi, a kreće se od 30 do 51 posto, a najveće subvencije mogu ostvariti oni koji namjeravaju kupiti stan ili kuću ili izgraditi kuću u najnerazvijenijim područjima. Mjera stambenog zbrinjavanja ujedno je i demografska mjera jer se za svako živorođeno, odnosno usvojeno dijete u razdoblju subvencioniranja kredita, subvencija države produžuje za dodatne dvije godine.
„Trenutno imamo prodanih ili zakaparenih nekoliko takvih ugovora koji su na čekanju zbog formalne realizacije takvih kredita. Mladima su zanimljive lokacije u Kusonju, zbog blizine grada, ali i stanja objekta koji su u vrlo dobrom stanju. Tamo je u posljednje vrijeme prodano petnaestak kuća, ne sve preko moje agencije“, kaže nam Sanda. Navodi i primjere - kuća na kat (160 kvadrata) s četiri legalizirane garaže čvrste gradnje prodana je nedavno za 18 tisuća eura te još jedna za 22 tisuće eura - 70 kvadrata dvije garaže, iznutra potpuno uređena – ključ u ruke.
Inače, za jedan objekt na području Pakraca najviše je, preko Sandine agencije, plaćeno 70 tisuća eura koliko je izdvojio novopridošli bračni par zamijenivši tako primorsku vrevu pakračkim mirom. Nasuprot tome najjeftinije je prošao kupac koji je platio samo dvije tisuće eura za nedovršenu kuću (dignuta do prve ploče) - opet u Kusonju.
Osim ovog primjera, u starosnoj strukturi kupaca prevladavaju mladi ljudi, uglavnom domaći, koji odlaze s roditeljske skrbi, dok oni stariji često teže zamjenama nekretnina. Njih je teško realizirati jer jednoj strani najčešće ne odgovara ponuđeno.
Govorimo li o ulozi države u stimuliranju kupnje, poznato je da su poticaji aktualni i pri Ministarstvu poljoprivrede koje posebno motivira seoska obiteljska gospodarstva – postoji li interes za seoska imanja? „Preko agencije slabo, jer se poljoprivredne površine zajedno s mogućim objektima, kao i šume, prodaju direktno i relativno lako pa nema potrebe za posredovanjem, tako da naš podatak možda ne bi bio relevantan“.
Internetski portali koji sustavno prate tržište nekretnina, od ovog proljeća uglavnom procjenjuju rast cijena u cijeloj Hrvatskoj, dok u Slavoniji najavljuju zaustavljanje pada cijena. To znači da je možda sada, uz državni poticaj pravo vrijeme da zainteresirani krenu u kupnju. Cijene su problem kupaca, odnosno potrošača. Za zajednicu je najvažnije da je što manje praznih, nedovršenih i zapuštenih nekretnina.