Uobičajeno Gradsko vijeće je na svojoj posljednjoj godišnjoj sjednici u prosincu usvojilo proračun kojima će se financirati gradske aktivnosti u ovoj godini. Ranijih godina smo se, analizirajući proračun, uglavnom bavili sredstvima koje su namijenjene kapitalnim investicijama, održavanjima infrastrukture ili distribucijom između prosvjete i socijale, raznih udruga, kulture, sporta, vatrogastva i slično. Ovaj put pristupamo drugačije i analiziramo koji dio i za koje namjene će novac iz proračuna biti izravno transferiran nazad na račune poreznih obveznika jer smo uočili da je, zahvaljujući raznim demografskim programima, natječajima i javnim pozivima, ta proračunska stavka značajno u porastu.
Proračun Grada Pakraca u 2019. godini planiran je u iznosu od 42.443.700 kuna što je upola viša u odnosu na realizaciju u 2017. godini, odnosno za trećinu više u odnosu na lanjski proračun, zaključak je sjednice Gradskog vijeća Pakraca usvojen na sjednici održanoj 20. prosinca.
Obrazlažući ovako veliki planirani prihod gradonačelnica Anamarija Blažević naglasila je da su vlastiti proračunski prihodi porasli s donedavnih 9 milijuna kuna na oko 22 milijuna što je rezultat promjene načina raspodjele poreznih prihoda od državne do lokalne razine. Unatoč tom velikom prihodu ona tvrdi da je plan realan i da, kao i lani, očekuje tijekom godine ponovo rebalans s podizanjem prihoda.
Vinko Pečanić, voditelj Odsjeka za gospodarstvo i financije, je ovako optimistička predviđanja po pitanju gradske kase dodatno pojasnio uzlaznom fazom ekonomskog ciklusa s povećanjem gospodarske aktivnosti na razini cijele države koja rezultira povećanjem poreznih prihoda.
Ukupni iznos planiranih prihoda gradske kase u 2018. godini s početno planiranih 35,7 milijuna kuna smanjen je na 32,4 milijuna, a razlog su nerealizirana sredstva različitih pomoći države i fondova EU do kojih je došlo uslijed sporosti u postupku javne nabave ili kašnjenjem radova od strane izvođača na pojedinim gradilištima. No, ta sredstva prenose se u proračun za ovu godinu što je još jedan od razloga zašto je ovogodišnji proračun dodatno narastao u odnosu na lanjski, a još više na one prijašnje.
Prema usvojenom planu gradska kasa će ovu financijsku godinu završiti s minusom od 750.000 kuna, što je posljedica akumuliranog minusa u prethodnim godina koji je tijekom 2018. godine smanjen za 300 tisuća i plan je dogodine završiti godinu bez minusa, pojasnili su gradonačelnica i Pečanić.
Lanjski proračun obilježile demografske mjere
Lanjski proračun ostat će upamćen po novinama: raznim vidovima gradskih mjera namijenjenih demografskom i kadrovskom jačanju i poticanju zapošljavanja i privatnog malog poduzetništva kao što je program „Tri plus“ (vidi okvir), Programa poticanja zapošljavanja liječnika (doktora medicine) i njihovog ostanka u radnom odnosu u zdravstvenim ustanovama na području Grada Pakraca, kao i na Program poticanja zapošljavanja i razvoja poduzetništva za 2018. godinu.
Tako su poduzetnici podnijeli 75 zahtjeva (11 zapošljavanje, 61 nabava dugotrajne imovine, 3 nove djelatnosti) za poticanje razvoja gospodarstva na što je iz gradske kase potrošeno oko 380.000 kuna, liječnici su podnijeli dvadesetak zahtjeva u svom segmentu poticajnih mjera na što je potrošeno 84.000 kuna, dok je u mjeri „Tri plus“ podneseno ukupno 86 zahtjeva na što je potrošeno oko 90.000 kuna.
Osim što mjere govore o uključivanju Grada da proračunskim sredstvima izravno potiče zaustavljanje negativnog migracijskog trenda, metodološka novost je i u potrošnji proračunske kase utoliko što, osim kroz isplata plaća proračunskih korisnika, stipendiranja studenata i socijalnih pomoći, porezne uplate redistribuiraju se na više načina nego do sada.
Građanima izravno 1,5 milijuna
Ta praksa, proizlazi iz iščitavanja nemale proračunske tablice, sastavljene na 35 stranica, bit će nastavljena i ove godine i to u znatno većoj mjeri nego do sada. Ugrubo zbrajajući naknade i poticaje na 6 proračunskih stavki došli smo do podatka da će građanima (bez plaća zaposlenicima kod proračunskih korisnika) izravno na njihove račune biti transferirano 1.405.000 kuna ili za 480 tisuća više nego lani što je povećanje od 52 posto pri čemu, zbog proračunske metodologije iskazivanja troškova treba dodati sto tisuća kuna namijenjenih jačanju kadrovskih potencijala u zdravstvu, čime se ta stavka penje na 1.505.000 kuna ili oko 7 posto poreznih proračunskih prihoda na prihode koji su u ovoj godini planirani na razni od 22 milijuna kuna što je oko 1,5 milijun kuna više nego lani, ali znatno više nego 2017. godine kada su iznosili skromnih 7,75 milijuna kuna. Pri tom povećanju treba istaknuti da do takvog velikog rasta poreznih prihoda nije došlo zbog „iznenadne pameti“ u gradskim vlastima ili povećanju porezne presije na građane nego zbog promjene odnosa unutar strukture raspodjele poreznih prihoda između države, županije i jedinica lokalne samouprave.
Novost i kupnja udžbenika
U proračunskoj poziciji „naknade građanima“ pojedinačno je najveća stavka 350.000 kuna namijenjenih kupnji udžbenika za sve pakračke osnovce, djecu pakračkih poreznih obveznika, što je izazvalo na prosinačkoj sjednici Gradskog vijeća raspravu između SDP-ovih vijećnika i gradonačelnice jer su ovi upozorili da se od ove godine kupnjom udžbenika ponovo bavi državni proračun. Gradonačelnica je odgovorila da će država iz svog programa kupiti osnovne udžbenike, ali ostaje pitanje kupovine radnih bilježnica i drugog dodatnog tiskanog materijala što će riješiti gradski proračun, pa će roditeljima nabavka udžbenika najvećim dijelom biti besplatna.
Druga po veličini stavka na toj proračunskoj poziciji je 300.000 kuna namijenjenih stipendiranju studenata o čemu su unazad desetak godina, koliko se ona provodi u različitim varijantama, sve već objasnili i u odnosu na lanjsku godinu ove godine je planski za 5000 kuna manja.
Treća stavka iznosi 250.000 kuna i ona je namijenjena raznim vidovima socijalne pomoći koja se izravno transferira na račun socijalno ugroženih građana i povećana je za 20.000 kuna u odnosu na 2018. godinu. Tome još, kada je u pitanju socijala, treba pridodati planiranih 155.000 kuna kojima će gradski proračun plaćati obiteljima razne vrste režijskih troškova, ali ih naša metodologija razdvaja jer će oni biti izravno uplaćivani s gradskog računa na račun dobavljača, dakle Komunalca, Elektre i slično, odnosno građanin taj novac neće vidjeti, ali će ga osjetiti kroz nepostojanja neplaćene obveze kod dobavljača ovakvih usluga. Za već spomenuti program „Tri plus“ u ovoj godini je predviđeno 200.000 kuna ili dvostruko više u odnosu na lani, dok je naknada za obitelji s novorođenčadi predviđeno 140.000 kuna, kao i lani. U ovoj proračunskoj poziciji još je prisutna i stavka od 10.000 kuna namijenjenih kao novčana naknada dobrovoljnim vatrogascima koji su izašli na neku od vatrogasnih intervencija i pri tom obavljali iste poslove kao njihove profesionalne kolege, samo što su to radili bez naknade. Ova stavka je uvedena lani polovinom godine pa je ove godine udvostručena.
U još do sada nespomenutim transferima novca s gradskog na privatne račune treba navesti i stavku od 110.000 kuna prije oporezivanja koliko nas godišnje koštaju gradski vijećnici za svoj rad na sjednicama i ostalim vijećničkim dužnostima, a vjerojatno postoji još potreba i mogućnosti kroz neku od 536 proračunskih stavki da se novac transferira izravno na račun građana.
Za zaposlene 10 milijuna kuna
No mnogi čitatelji će primijetiti da je kod takvih, nazovimo ih zdravonarodski gotovinskih transfera, mada i oni idu s računa na račun, ali uglavnom ne podliježu oporezivanju, ostala nespomenuta ona najveća stavka, a to su plaće zaposlenika korisnika gradskog proračuna kao što je gradska uprava, komunalni pogon Grada, gradske ustanove poput vrtića, knjižnice, muzeja, vatrogasaca, Pakračkog lista, gradske dvorane, otprilike ukupno 90-tak zaposlenika. Točan broj je moguće izbrojati, ali nije moguće točno izraziti stoga jer se dio sredstava za njihove plaće, osim kroz proračun, osigurava i vlastitim prihodima ovih djelatnosti, kao i sredstvima dobivenim kroz različite projekte Europske unije pri čemu takvi projekti nekada priznaju cijelu plaću, nekada dio, nekada kroz cijelu godinu, nekada samo za određeno razdoblje. Uglavnom, na bruto plaće za sve njih je predviđeno u proračunu za 2019. godinu 9,57 milijuna kuna što je povećanje za 1,14 milijuna ili oko 13 posto te dodatnih oko 360.000 kuna raznih vrsta naknada troškova koje su zaposlenici imali izravno radeći svoj posao (službena putovanja, terenski rad i slično.) Naravno, sav taj novac neće sjesti na račune zaposlenika jer su ovih skoro 10 milijuna iskaz bruto troškova plaća, dakle dio će se kroz porez na dohodak i prirez vratiti u gradski proračun, ali otići i u županijski i državni, a znatan dio će završiti u mirovinskom i zdravstvenom fondu.
Sagledavajući potrošnju po proračunskim korisnicima iz gradske kase za bruto plaće najviše će potrošiti „gradska kuća“ koja će u 2019. godini porezne obveznike koštati nešto više od 3,2 milijuna kuna u čemu je osim 18 službenika i namještenika gradske uprave, do kojih su četiri vježbenika, prisutni i dužnosnici (gradonačelnica i dva njena zamjenika) s oko 550.000, te osam u vlastitom komunalnom pogonu (oko 690.000). Gotovo isto toliko novaca (3,2) milijuna kuna otići će na zaposlenike u dječjem vrtiću, oko 410.000 kuna u muzej, 320.000 u knjižnicu, 220.000 Pakrački list, mada kao što smo rekli, dio tih plaća čine i vlastiti prihodi odnosno prihodi priskrbljeni na natječajima različitih fondova i Zavoda za zapošljavanje pri čemu su neki od tih novaca uključeni u nabrojane stavke, a neki nisu.
Novaca nikada dovoljno
Četrdesetak milijuna kuna koliko iznosi plan ovogodišnjeg nabujalog pakračkog proračuna su naravno ogromni novci čija raspodjela i potrošnja je regulirana nizom zakona i kompliciranim predstavničkim političkim sustavom koji podrazumijeva niz kompromisa. Stoga i ne čudi da će neki građani reći da je pojašnjena raspodjela odlična, neki će imati niz zamjerki jer neki bi željeli bolju uličnu rasvjetu, neki bolju zimsku službu, urednije groblje, grad, opremljeni seoski dom…. Neki bi više trošili za kulturu, neki za sport, neki za socijalu. Uglavnom, novaca nikada dovoljno i nikada svi zadovoljni. Zato svima, a posebno najodgovornijima, treba biti prioritet kako u proračun privući što više novaca, a tek onda mudrovati o kriterijima njegove raspodjele koja, ako ništa drugo zbog niza zakonskih izmjena je svake godine sve transparentnija što dokazuje cijeli niz siječanjskih natječaja i javnih poziva, kao i onih koji će doći u veljači, kojima udruge i pojedinci ostvaruju mogućnost da svojim idejama i potrebama sudjeluju u potrošnji poreznog novca. Stoga na njima treba svoje ideje i potrebe kandidirati jer već iskazivanje takvih ideja i potreba je signal za planiranje raspodjele proračuna u idućoj godini, kada će, svi se nadamo, proračun biti još veći.