Protekle nedjelje na Matkovcu je, pred 1500 gledatelja, održano 24. Otvoreno prvenstvo Hrvatske u motocrossu i quadcrossu „Bljesak“. Uz fantastičnu atmosferu, ono što zaslužuje posebno priznanje je savršena organizacija ovogodišnje utrke. Možda će onome tko nije bio na utrci naši superlativi izgledati pretjerani, ali vjerujte – nije tako. Svjedoče tome brojne pohvale, naročito čelnih ljudi Hrvatskog moto saveza, konkretno predsjednika Stjepana Peršina koji nije mogao sakriti oduševljene organizacijom pakračke utrke - najboljom od pet do sad održanih natjecanja na renomiranim stazama.


Sve je to razlog zadovoljnom smiješku na licu Marka Strage, tajnika „MK Pakrac – Lipik“ - organizatora ove utrke. S njim smo porazgovarali o pozadini ove vrijedne sportske priče i doznali kolika su točno i čija sve odricanja te koliko ustvari košta, ne samo novca, organizacija ovakve razine…

Utrka košta 75.000 kuna
S pripremama smo krenuli mjesec dana prije utrke. Iako je staza aktivna tijekom cijele godine (osim zimi) jer svaki vikend iz raznih krajeva dolaze vozači ili grupe vozača trenirati, trebalo je urediti okoliš. Odradili smo nekoliko radnih akcija gdje su najaktivniji bili članovi našeg kluba, no bilo je dosta i domaćih ljudi koji su uvijek oko kluba i na raspolaganju. Osim toga uređen je i kamp za vozače koji je najljepši u Hrvatskoj. Ono što vozači vole, odvojen je od staze pa nudi mir i kvalitetnu pripremu pred natjecanje. Osim toga, konačno smo ove godine riješili i navodnjavanje staze, što je bila davna želja naših starijih članova, osnivača, posebno Drage Skalnika pa sad imamo stazu na kojoj se sutra može voziti EP, kaže nam Marko, posebno naglašavajući doprinos starijih članova poput Drage, Vladimira Tessaria te Branka Majstorovića, ali i ostalih, za koje kaže da svojim iskustvom ovu utrku čine upravo savršenom. „Njihovo iskustvo i naša mladost i ambicija savršeno se nadopunjuju. Naš Upravni odbor ima 4 člana, a dođe nas 15 i svi imaju pravo glasa. Oni su naš korektor i to je naša velika prednost. Svi smo kao obitelj i tako funkcioniramo.“


Moto klub ima 62 člana, stalno aktivnih je dvadesetak, a ostali se aktiviraju kad je utrka. Naravno, uz brojne volontere i pakračke udruge. Utrka je skupa, konačna cijena kreće se oko 75 tisuća kuna. Sve to nije plaćeno isključivo novcem „Grad Pakrac je tu najjači igrač, čvrsto stoji iza nas. Kod izrade navodnjavanja pomogli su s 5 tisuća kuna, isto toliko kod angažiranja sanitetske službe, koristili smo gradski bager, razglas na utrci i još štošta. Znamo na koja vrata možemo uvijek pokucati ako zaškripi. Moram pohvaliti i naše fantastične vatrogasce, njih 15 iz DVD Pakrac koji su dva dana bili oko staze i dodatno ju kvasili zbog velike vrućine i prašine te 6 članova DVD Banovac koji su bili redarska služba. Nadalje, ŽUC nam je posudio traktor za košnju brina, a u pomoć su priskakali i pakrački gospodarstvenici Frivanto i Metalco sa svojom mehanizacijom,“ objašnjava te također zahvaljuje Sportskoj zajednici i TZ Pakraca na pomoći.

Naklonost volontera i sponzora
Samo za ilustraciju, MK Pakrac-Lipik iz gradskog proračuna preko SZ dobiva 33 tisuće kuna, pola potroše na organizaciju ove utrke, pola za sudjelovanja na ostalim natjecanjima, putu, opremi. Stoga je jasno da bez snažne volonterske logistike, ali i naklonosti sponzora, ovakve priredbe teško da bi bilo. Ove godine broj sponzora, velikih ili malih, popeo se na 40. „I to je strašna brojka. Vjerujte, niti jednu odbijenicu nismo dobili. Svaka donacija nam je vrijedna i pomogla je. Bilo u novcu, ljudstvu ili materijalu.“
Oku nevidljiv, a opet neophodan trošak utrke (oko 7000 kuna) je i licencirana mjerna služba koja je za ovu priliku došla iz Srbije. Tri hrvatske bile su zauzete pa su četiri momka iz AMS Srbije jedini imali potrebnu tehničku opremu za mjerenje krugova. „Ovaj slučaj je usko povezan i s terminom natjecanja naše utrke. Do sad je bio početak svibnja, a sad smo kvalitativnim razrezom natjecanja (od vrha na dolje) dospjeli u drugu polovinu svibnja. Na taj smo način „ušli“ u lipičku Prvu pričest i u Duhove u Obriježi što nam je umanjilo posjet. S druge strane, u ranom svibnju je veća mogućnost padalina što olakšava održavanje staze itd.”


Samo natjecanje prošlo je bez najmanjeg incidenta. Staza je vizualno izgledala fantastično, opsluživala su je 23 zavojna suca, redom članova kluba osposobljenih za suce motociklističkog ranga zemljanih sportova. Vozači je vole i rado iznova dolaze. Straga tvrdi da je pakračka ljepotica jedna od zahtjevnijih u Hrvatskoj. Dugačka je 1730 metara, a o zahtjevnosti kaže „ona nema nekakav specifični koeficijent težine, već se težina staze mjeri u prosječnoj brzini kruga najbržeg vozača“.
Dogodine će, kaže, poraditi na atraktivnosti i najavljuje tablu putem koje ćemo pratiti najbrže odvezene krugove, a planiraju uvesti i tzv „Holeshot“ (najbrži start) što će doprinijeti još atraktivnijem startu.


Jednako dobro prošlo je i natjecanje quadova. Staza za dvokotače kompatibilna je i za vozila na četiri kotača jer udovoljava potrebnom širinom od 6 metara. Skokovi također odgovaraju što je zorno pokazao i nedjeljni pobjednik Ivan Brdarić koji je, s nekoliko atraktivnih skokova u ciljnoj ravnini, izmamio uzdahe nekoliko metara udaljene impresionirane publike.
„Okolo“ utrke sve je štimalo. Ugostiteljski dio kvalitetno je odrađen u suradnji s pakračkom pizzerijom „Hookah“. Gosti sretni, organizator zadovoljan pa kad se pogleda u budućnost, mi kao posjetitelji dogodine ne bi previše mijenjali. Ima li ipak nešto s čime nisu zadovoljni?

Dogodine „zelene stanice“
„Mi smo samokritični i držimo da neke stvari možemo poboljšati, ali u suštini kad su svi oduševljeni, onda znači da smo možda malo i prekritični. No, ima stvari na kojima ćemo raditi u budućnosti i odnose se na zaštitu okoliša. Nabavit ćemo dodatne otpadne stanice za ulja i filtere, tzv. zelene stanice. Iako ih već postoji nekoliko, nedovoljno je, pa prilikom izvještaja o očuvanju okoliša tu gubimo bodove. Dodatne bi postavili po cijelom boksu, a našim vozačima bi kupili i nepropusne prostirke koje se stavljaju ispod motora u mirovanju, a onda polako zahtijevali da ih i svi ostali imaju na našoj utrci. One su nepropusne, a služe skupljanju ulja koje se cijedi ispod motora. Ako već imamo najbolju trku i stremimo izvrsnosti, onda moramo biti predvodnici i u takvim stvarima koje će u budućnost sigurno postati standard“ najavljuje tajnik kluba.
Osim „zelenijeg“ ponašanja, Straga najavljuje i pokušaj organizacije zajedničkog prvenstva sa Slovencima što bi dovelo do značajnog omasovljenja trke. „Tad bi bilo oko 130 vozača. Među njima je i svjetski prvak Tim Gajser koji je već 2015. godine bio u Pakracu.“
Utrka je prošla, a već u listopadu kreću pripreme za novu. Prijave, papirologija i razno. Sve to, ne sumnjamo, rezultirat će još jednom velikom priredbom u svibnju, začinjenom simbiozom pakračkih sportaša, udruga, gospodarstvenika, mladih i starih.
Drugačije valjda neće biti, jer, dragi prijatelji, podigli ste letvicu pa dogodine očekujemo još bolje, masovnije i drugačije…Ako je to uopće moguće.

ANEJ DOPLIHAR

Pakračkoj utrci nazočio je poseban gost - Slovenac Anej Doplihar, vrhunski vozač koji je prve utrke i prvu pobjedu upisao u Pakracu. Nesretno je stradao prošle godine u Orehovoj vasi i završio u invalidskim kolicima. Teška situacija u kojoj se Doplihar našao motivirala je Pakračane da ga kao posebnog gosta pozovu na utrku i dodijele mu zlatnu plaketu i status doživotnog počasnog člana kluba. Treba li reći, bilo je i suza…