Novi način naplate odvoza smeće, koji će stupiti na snagu od prvog dana idućeg mjeseca izazvao je popriličan interes građanstva, a time i puno rasprave na facebooku. Otvorio ju je na nedjeljnoj sjednici gradskog vijeća SDP-ov vijećnik Zoran Krejči tvrdnjom da će nove cijene poskupiti ovu komunalnu uslugu građanstvu za  30 do 45 posto,  ovisno od broju predanih kanti. S tom konstatacijom se nije složila  gradonačelnica Anamarija Blažević, ali smo kroz raspravu ostali zakinuti za konkretne brojke. Razlog tome nije samo što su lokalni političari „bili lijeni“ pripremiti brojčane argumente, nego u šarolikosti cjenika i načina pražnjenja smeća koji se razlikuje od obitelji do obitelji. Pokušali smo u tu zbrku unijeti malo brojčanog reda tražeći pomoć onoga tko se time bavi i naplaćuje svoje usluge pa bi trebali imati i konkretne pokazatelje, dakle Komunalca, ali i interneta.

Kako su nam rekli u Komunalcu četveročlano domaćinstvo je  kantu veličine 120 litara  miješanog komunalnog otpada do  sada plaćalo 46,33 kune mjesečno (41 kn +5,33 PDV) bez obzira na neobavezno sortiranje.

Od 1. ožujka,  kada krene sustav naplate prema broju mjesečnih pražnjenja samo zelenih kanti, domaćinstvo će plaćati bez obzira na broj članova i veličinu stambene površine mjesečni paušal od 12 kuna, te najmanje jedno pražnjene zelene kante od osam kuna uvećanih za 13 posto PDV-a. To znači da će domaćinstvo koje se sortiranjem ograniči na dvije kante mjesečno plaćati odvoz  31,64 kune (12 kuna paušal+8+8 za kante+3,64 PDV), odnosno  49,72 kune za četiri mjesečna pražnjenja (12 kn paušal+32 kune kante+5,72 PDV). Pražnjenje kante za papir (smeđe) i dalje je besplatno.

Cjenik kontejnera za stambene zgrade i za usluge gospodarstvu je zbog različitih veličina i sustava kompliciran, ovisi o veličini kontejnera, broju stanova u zgradi i broju stanara u svakom stanu (vidi cjenik na stranicama Komunalca)  pa je nemoguće doći do nekih univerzalnih pokazatelja, ali prema tvrdnjama iz Komunalca on će ostati na dosadašnjoj razni, odnosno povećat će se po obitelji približno 10 kuna kada se uvede dodatno pražnjenje kontejnera namijenjenih isključivo bio-otpadu.

Cijene u drugim gradovima

Pokušali smo putem interneta naše cijene usporediti s gradovima u okruženju, a i šire, što se ponovo zbog raznolikosti sustava nije pokazalo uvijek moguće.  Dodatni je problem što u promatranim gradovima su objavljeni još uvijek cjenici po starom sustavu (broja članova domaćinstva i broj tjednog pražnjenja), osim za Prelog  u kojem je prvo pražnjenje kante košta 50,17 kuna, a svaka slijedeća dodatnih 8,47 kuna. Cijene u drugim gradovima su izražene po starom modelu jer mnogi od njih tek čipiraju kante ili naručuju dodatnu nephodnu opremu, kažu u Komunalcu. No vratimo se i takvim cijenama.

Na području Pakraca i Lipika, prema tvrdnjama Komunalca, domaćinstva su do sada plaćala prosječno odvožnju smeća mjesečno  28 kuna (ovisno o broju članova domaćinstva).

Prema onome što smo pronašli po modelu jednog pražnjenja tjedno kante veličine 120 litara i cijene bazirane na tom modelu,  (uključivo PDV za sve) do sada je  Novska  takav model naplaćivala - 34,25 kuna mjesečno; Daruvar  36,97; Našice 40,35;   Sisak 46,85;  Karlovac na bazi četiri osobe u domaćinstvu 47,22;  Požega  47,84; Zadar (8 mjesečnih                               odvoza) 50,57;   Garešnica  50,81; Križevci 54,24 i najskuplja u promatranoj skupini Kutina 74,34 kune.

Napominjemo da, a to je i slučaj u većini analiziranih gradova, pod „gratis“ domaćinstvima su bili besplatan komposter, odvožnja jedanput godišnje krupnog otpada, jednom mjesečno  izdvojenog papirnatog otpada, a uskoro vjerojatno i plastičnog, kao i mogućnost besplatnog odlaganja na zelenim otocima još nekih potencijalnih sirovina poput stakla i tekstila što sve skupa treba pridonijeti discipliniranima smanjivanje potrebe broja mjesečnih pražnjenja zelenih kanti.  U raspravama građanstvo se pita nije li taj prihod Komunalcu dovoljan da pokrije bar dio cijene zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada iz domaćinstva.

Sa sekundarnim sirovinama u minusu

Upitani na tu temu s naše strane u Komunalca su  najprije demantiraju glasine da  odvojeno sakupljeni otpad i onako završi na istom mjestu.  Tvrde da tako prikupljeni otpad predaju isključivo  ovlaštenim sakupljačima za što imaju dokaze.

Što se tiče zarade od istoga, oni tvrde da  jedino papir i karton „se vrti“  troškovima i prihodima oko nule.  Odvojeno zbrinjavanje stakla po zelenim otocima godišnje košta Komunalac oko 47.000 kuna, dok plastike nešto manje jer dio se uspije predati bez dodatne naknade sakupljačima, kao i tekstil čije sakupljanje od strane sakupljača je za sada besplatno, ali su prisutni troškovi prikupljanja, prešanje i odvoza.

Svakome bi trebalo biti jasno da razvrstavanje otpada, njegova selektivna odvožnja dijelom izvan Pakraca ne može koštati jednako kao njegovo bacanje u dumaču na Krndiji kako smo to radili desetljećima. A to netko mora platiti; proračun ili potrošači. Trećeg nema.