Do izbora je ostalo nešto više od tri mjeseca, razdoblje u kojem će nam se gradski vijećnici okupiti na još samo jednoj radnoj sjednici. O ovom mandatu, kao i o predstojećim lokalnim izborima razgovarali smo sa Zoranom Krejčijem koji je u dva mandata obnašao dužnost predsjednika Gradskog vijeća i predsjednika pakračkog SDP-a.

Na kraju smo još jednog mandata lokalne vlasti. Pretpostavljam da će  do svibanjskih izbora  biti održana  još samo jedna radna sjednica. Vama je to bio drugi mandat na čelu Gradskog vijeća. Po čemu će ostati upamćen i što ga je obilježilo?

Sigurno je da će ovaj mandat ostati upamćen po činjenici da smo godinu dana prije njegovog kraja doživjeli promjenu na čelu grada gdje je dotadašnjeg gradonačelnika Davora Hušku zamijenila njegova zamjenica Anamarija Blažević. Takvu situaciju smo imali pred 12 godina, no razlika je utoliko što je onda gradonačelnika biralo Gradsko vijeće, a danas to rade građani na izravnim izborima.  Pokazalo se da ta personalna promjena nije predstavljala nikakve teškoće, odvijala se gotovo rutinski  i sve je dalje, što se tiče Gradskog vijeća  normalno funkcioniralo.

Sigurno da je jedno od obilježja ovog mandata i konstantan minus u gradskom proračunu od oko 4 milijuna, a koji će do kraja mandata vjerojatno biti sveden na oko milijun kuna što smatram da je veliki uspjeh koji je postignut s puno odricanja i podosta neispunjenih planova. No, to je bio cilj koji je postavljen na međustranačkom kolegiju i to nam se s obzirom na sva događanja činilo dobrim.

Ono što je i te kako prisutno, a što nije dobro, je činjenica da je sve manje stanovnika i ljudi u gradu. Samo srednja škola bilježi na godišnjoj razini 40-tak učenika manje tako da smo kroz ovaj mandat ostali u školi bez 120 učenika i upravo taj stalni pad broja stanovnika smatram jednim od većih problema u Pakracu, ako ne i najveći jer on za sobom povlači cijeli niz drugih problema.

Kao predsjednik Vijeća da li ste osjetili i kako  promjene u čelnoj gradskoj osobi?

 

U samom radu Gradskog vijeća  prema građanima, se to nije primijetilo. Mada razlike postoje  što je i normalno kada netko posve novi zamjeni osobu koja je više od 10 godina obnašala dužnost gradonačelnika. Gospođa Blažević je krenula oprezno s potrošnjom proračunskog novca što me veseli jer smo samo tako mogli smanjiti postojeći proračunski deficit. Upravo to odvagivanje svake potrošene kune je najveća razlika između nje i prethodnika. Što se tiče komunikacije ona je ostala na istoj, korektnoj razini.

Krajem ljeta nezavisni vijećnik Miroslav Vacek je pristupio Klubu vijećnika HDZ-a čime je on stekao apsolutnu većinu. No, unatoč toga nisu vas kao predsjednika mijenjali, a mogli su. Kako to tumačite?

O toj mogućnosti sam i ja razmišljao mada me to nije previše zabrinjavalo jer mislim da sam svoj posao i u prvom i u drugom mandatu radio korektno. Osim toga, jedan od mogućih razloga je i to što je nešto ranije došlo do promjene na dužnosti gradonačelnika. Mi smo kao opozicija bili korektni u toj promjeni i novoj čelnoj osobi smo dali vremena da pokaže da li će politika prema Gradskom vijeću biti konstruktivna i uvažavajuća prema svima ili nešto drugo. Na moje zadovoljstvo prevladalo je ovo prvo. Vjerojatno je i naša korektnost u tom slučaju omogućila moj ostanak na čelu Gradskog vijeća.

Ovaj mandat je obilježila još jedna stvar koju nemamo u svakom izbornom razdoblju. U prvoj polovini mandata na vlasti na državnoj razini imali smo koaliciju okupljenu oko SDP-a. Onda je desetak mjeseci uslijedilo neko prijelazno razdoblje s dominacijom Mosta na mjestu premijera, a sada vlast okupljenu oko HDZ-a. Da li se ta činjenica odražavala na lokalnu vlast?

Uvijek je bilo ponekih manjih verbalnih iskrica i tenzija, ali je sve bilo u granicama tolerancije i na kraju se svodilo na, s jedne strane nabrajanje uspjeha Milanovićeve ili Oreškovićeve, pa Plenkovićeve vlade, odnosno s druge strane zamjeranje jednoj ili drugoj vladi, ovisno tko je bio govornik. No sve to se nije odražavalo na rad vijeća, pa su i rasprave,  čak i u ovo predizborno razdoblje, bar do sada a i u prošlom mandatu, ostajale u granicama korektnosti i bez predizbornih govora. Što se mene tiče tako će ostati i ova posljednja tri mjeseca.

Da li je za lokalnu vlast problem što već dva mandata nemamo saborskog zastupnika iz ovog našeg bazena?

Po meni je. No svjestan sam da u Hrvatskoj ima više od 500 jedinica lokalne samouprave, a zastupnika je 151, dakle fizički  nema mjesta za sve i svaki načelnik, gradonačelnik ili predsjednik vijeća će na ovo pitanje jednako odgovoriti. Samo u našoj županiji je 10 jedinica lokalne samouprave, a dva zastupnika. No Pakrac i Lipik bi zbog rata i njegovih posljedica na ovom području  trebali imati poseban tretman, ravan Vukovaru i o tome bi trebao voditi računa svaki zastupnik, bez obzira iz koje stranke dolazi i bez obzira iz kojeg dijela Hrvatske dolazi.  O tome političke stranke moraju voditi više brige u postupku kandidiranja i bar bi ove dvije najveće morale voditi računa da imaju iz ova dva grada uvijek po jednog zastupnika. U protivnom sve ove priče oko brige za ratom postradala područja, ratne stradalnike i branitelje postaju prazna obećanja.

Već drugi mandat ste manjinski predsjednik Vijeća pod čime podrazumijevam da dolazite iz stranke koja je brojem vijećnika druga po veličini. Da li je SDP u oporbi i da li je uopće bilo oporbe u ovom mandatu?

Ne imati apsolutnu većinu u vijeću i biti predsjednik gradskog vijeća nije lako, a ja sam u toj situaciji skoro osam godina. No to se događa uz dogovor i uvažavanje gradskih vijećnika i čelne osobe gradske izvršne vlasti. Što je alternativa takvom dogovoru? Da uz pritiske bude izabran netko iz najbrojnije vijećničke stranke i da se sjednice troše na politička podmetanja i opstruiranja te sve ono što nose dvije suprotstavljene i zaraćene strane, a što ne koristi građanima. Mislim da je kompromis svih u što je uključena i najjača stranka i ona najslabija s jednim vijećnikom bolje rješenje. To provodimo već osam godina i kroz ta dva mandata smo održali nebrojene međustranačke kolegije, kroz koje smo postigli stabilnost i konstruktivnost u vijeću koja je itekako potrebna ako želimo da naš grad što brže ukloni još uvijek vidljive ratne rane.

Učestalo govorite o brojnim  međustranačkim koordinacijama. Koliko su nakon tih sastanaka sjednice gradskog vijeća bile samo igrokaz i predstava za novinare i javnost?

S tom ocjenom se ne slažem. Mi smo se, ovisno o težini dnevnog reda, pred sjednicu Vijeća sastajali i po nekoliko puta, odnosno onoliko koliko je trebalo da se pokušaju razriješiti sve nejasnoće i čuju svi stavovi radi donošenja konačne odluke na sjednici Vijeća. To nije bilo lagano i rasprava je bila često nastavljena  na sjednici vijeća u nazočnosti svih vijećnika i pročelnika gradske uprave do donošenja konačne odluke koja je najčešće bila prihvatljiva za sve vijećnike. Upravo zbog toga na našim sjednicama  nije bilo ružnih scena o kakvima smo slušali u nekim drugim gradovima ili županijama.

Nisam dobio odgovor da li je bilo uopće u ovom mandatu oporbe u vijeću?

Ako na sjednicama GV prevladava konstruktivnost i tolerantnost, kao što je to u pakračkom, neupućenom promatraču bi bilo teško to u trenu zaključiti. U svakom slučaju mišljenja sam da je SDP predvodnik oporbe.

Ipak se ne sjećam da je SDP niti jednom u mandatu digao ruku protiv proračuna ili nekog drugog strateškog dokumenta?

Ne sjećate se dobro. SDP nije uvijek glasovao jedinstveno i događalo se da je netko od SDP-ovih vijećnika bio suzdržan ili protiv kod nekih točaka, pa i samog proračuna. Ima još jedna bitna stvar. Kod izglasavanja odluke o uvođenju prireza jedino su vijećnici SDP bili suzdržani ili protiv.

Vijećnik ste i u županijskoj skupštini. Možete li povući paralelu?

Razlika je osjetna, kako u tehničkom dijelu tako i sadržajno. Kod nas su sjednice kvalitetnije, a razlika je naročito velika u atmosferi. Nekada imam osjećaj da se napetost u županijskoj vijećnici može sjeći nožem. Kod nas je to unazad osam godina bilo prisutno možda dva ili tri puta. Isto se može reći i za nivo rasprava. U županijskoj skupštini izrečene uvrede na račun drugih vijećnika nisu rijetkost. Kod nas toga nema, rasprave i atmosfera prema vijećnicima iz drugih stranaka je znatno tolerantnija.

Nije bitno za kvalitetu rada u vijeću, ali je interesantan tehnički detalj. Naime, ovaj mandat vijećnici nisu dobivali ispisane materijale za sjednice, nego digitalno čime je ušteđeno godišnje na tisuće kopija. Je li to bilo problem?

Nije i pokazalo se da se ulaganje u informatičku opremu za vijećnike isplatilo. Stručne službe su mi rekle da je  već u trećoj godini mandata postignuta ušteda na kopiranju i distribuciji materijala kojom su plaćena prijenosna računala. Nisam čuo niti od jednog vijećnika da je problem raditi preko digitalnih materijala, a i naš voditelj financija Vinko Pečanić nam je davao svu potrebnu tehničku podršku. Ja kao predsjednik Vijeća sam povećao broj kontakata s građanima putem e maila, a slična iskustva sam čuo od još nekih vijećnika.

Ovog proljeća ćemo ponovo u izbore. U vijeću će ostati neki sadašnji vijećnici. No doći će i neki novi. Da li bi stranke na početku mandata trebale provesti neku vrstu edukacije kako bi novi ljudi lakše započeli s radom u vijeću?

Uvijek na početku mandata ima novih vijećnika kojima se nije tako lako uključiti u rad vijeća  za razliku od onih  koji su bili vijećnici ranije. Zbog toga ideja o edukaciji nije loša. Kod nas u SDP-u se o tome razmišlja, a čujem da se na slične aktivnosti spremaju i neke druge stranke.  Naravno pri tom nije isto biti vijećnik u gradskom vijeću ili županijskoj skupštini. U SDP-u su u pripremi edukacije budućih vijećnika od onih općinskih, gradskih i županijskih.

Bez obzira na stranačku pripadnost i vijećnički staž, vijećnici su uvijek najaktivniji pod točkom „aktualni sat“ i u Pakracu se u pravilu s pitanjima, ponajprije iz komunalne problematike, za raspravu javi svaki put 80 posto vijećnika. Da li je to posljedica određene  suhoparnosti ostalih točaka dnevnog reda gdje se one iz godine u godinu ponavljaju, pa po dnevnom redu možemo točno odrediti da li je to sjednica iz proljeća, ljeta, jeseni ili s kraja godine?

Mogu se složiti s time. Prema mojoj statistici u prosjeku se javljalo po sjednici 86 posto vijećnika pitanjima u  „aktualnom satu“. Već to nas razlikuje od mnogih drugih vijeća i županijske  skupštine gdje je taj intenzitet i postotak vijećničkih javljanja znatno manji. I sama dužina trajanja sjednice, koja je u Pakracu u pravilu znatno duža nego u ostalim gradovima ili na županijskoj skupštini, pokazuje veću vijećničku aktivnost. To se može lako provjeriti i kroz izvještavanja sa istih kroz pisanja lokalnih medija. Što se tiče dnevnog reda veliki dio toga je zakonska obveza i normalno je da se  točke dnevnog reda iz godine u godinu ponavljaju. No, njihov sadržaj određuje život i bez obzira na isti naziv točke, ne znači da se rasprave i zaključi iz godine u godinu ponavljaju.

Predstavnik gradskog vijeća vrlo rijetko prisustvuje na skupštinama raznih udruga i drugim gradskim događanjima, isto kao što je po meni premalo prisutan u gradskom izaslanstvu u drugim gradovima i inozemstvu. Zašto je to tako?

Ima više razloga. Osim što sam predsjednik Gradskog vijeća, radim i na svom radnom mjestu i često tehnički ne mogu biti u isto vrijeme na dva mjesta. Pozivi dolaze u gradsku upravu, pretežno u ured gradonačelnice i tamo se obavlja određeni filter tko, gdje i kada predstavlja Grad. Najbitnije da tamo gdje je potrebno osigurati nazočnost službenih predstavnika Grada  tako i bude. Mislim da sam unazad osam godina u dovoljno navrata predstavljao Grad i mislim da se moj posao kao predsjednika gradskog vijeća  ne može ocjenjivati samo kroz protokolarne obaveze.

Pred nama su izbori. U kojoj mjeri će se uključiti pakrački  SDP u te izbore?

Kao i do sada SDP će na lokalnim izborima u Pakracu biti zastupljen sa svojim kandidatima za sva predstavnička tijela i izvršene dužnosti u tijelima lokalne i regionalne samouprave, znači s listama za Gradsko vijeće Pakrac i Skupštinu Požeško-slavonske županije kao i za gradonačelnika Pakraca i požeško-slavonskog župana sa zamjenicima. Do izbora je ostalo još oko 3,5 mjeseca i mi smo krenuli u postupak odabira kandidata za što smatram da ima još dovoljno vremena. Sada bi u javnosti bilo prerano govoriti o konkretnim imenima jer ona još nisu prošla filter nadležnih stranačkih tijela .Ubrzo će i to biti riješeno.

Možete li nešto reći o kriterijima?

 

Na meni kao predsjedniku Gradskog odbora SDP-a Pakrac je najveća odgovornost za što bolji rezultat na predstojećim lokalnim izborima. Lista kandidata za vijeće ima 15 mjesta i kako god nekima izgledalo da je to dovoljan broj i lako za posložiti, nije baš tako. Kroz tu listu, ali i kroz redoslijed kandidata,treba pomiriti puno interesa i kriterija, od socijalne, starosne, spolne strukture, geografske rasprostranjenosti do osobnih ambicija, područja djelovanja i kvaliteta rada budućeg kluba vijećnika što nije uvijek jednostavno. Nastojat ćemo sve zadovoljiti, posebice kriterij da budu zastupljeni kandidati sa svih područja Grada Pakraca.

Koliko je gradski odbor SDP u tome samostalan, a koliko mora ići po mišljenje u Požegu i Zagreb?

Kada je u pitanju GO SDP Pakrac u dosadašnjem tijeku priprema smo bili u potpunosti samostalni i mislim da će tako i ostati. Tako je bilo na zadnjim i predzadnjim izborima mada je uvijek bilo i bit će i drugačijih insinuacija. Iz Požege i Zagreba dolaze samo tehnički napuci koji nam u pravnom smislu pomažu odraditi kompletnu izbornu proceduru, obvezuju nas na vertikalnu suradnju i komunikaciju s nadležnim stranačkim tijelima u prosljeđivanju informacija, nadzora zakonitosti izbornih postupaka te trošenju novca u promidžbu, odnosno sugestije za jedinstveni vizualni identitet i nastup u  promidžbenom dijelu.

Kako su želje i planovi SDP-a   u ovim lokalnim izborima u Pakracu?

Želje i planovi su jedno no realnost je često nešto drugo. Svjestan sam trenutnog položaja SDP-a na državnoj razini i ne baš blistavog rejtinga koji se često prenosi s državne na lokalnu razinu. Obrnuto rijetko. Mi u SDP-u smo imali nedavno unutar stranačke izbore i promjenu predsjednika stranke. Trebat će nam neko vrijeme da sve te promjene sjednu na svoje mjesto i stranka počne funkcionirati u potpunosti. To nam se, kada su u pitanju lokalni izbori, nije dogodilo u pravo vrijeme. Birače to ne treba interesirati niti nama može biti opravdanje za eventualno lošije rezultate. No vjerujem da ćemo u četiri mjeseca to prevladati te sam u tom pogledu optimista. U Pakracu je, što se političkog pozicioniranja tiče, SDP jedina ozbiljna politička opcija od centra lijevo koja zastupa u lokalnoj politici građane te političke orijentacije. Birači su to i ranije prepoznali te sam siguran da će nam ponovno dati povjerenje da zastupamo njihove interese.

Kakve su vaše osobne ambicije u tim izborima?

U ovom trenutku ne možemo još govoriti o osobnim ambicijama. Naravno prva stvar je definirati tko će nam biti kandidati za gradonačelnika i zamjenika. U ovom trenutku cilj je ostvariti rezultat bar na razini od prije četiri godine. Svjestan sam da je težak put do toga i u konačnici birači će reći kakvu vlast žele što je njihovo legitimno pravo koje poštujem.

Je li moguća i u narednom gradskom vijeću neka nova kohabitacija?

Prvo treba vidjeti sastav novog vijeća,  da li postoji mogućnost suradnje na programskim načelima, a zatim će se vidjeti kako doći do stabilne većine, pa naravno i novog predsjednika.

Da li ste na ovoj dužnosti kroz osam godina upoznali druge predsjednike gradskih vijeća, pričate li s njima o iskustvima i ima li razlike ili sličnosti?

Naravno da jesam i šire od naše županije, od Čakovca do Konavala i mogu reći da je svaka sredina specifična. Negdje su politički odnosi takvi da vijećnici dolaze   na sjednice s grčom u želucu nikada ne znajući hoće li biti izglasan proračun ili ne i što će biti s gradonačelnikom. Negdje su ti odnosi konstruktivni kao kod nas. Sve to zavisi od lokalnih političkih čelnika  i gradskih vijećnika koji značajno daju ton toj političkoj atmosferi čineći je politički korektnom i tolerantnom, odnosno  nekorektnom ili netolerantnom. Čelnik HDZ-a Davor Huška i ja smo upravo proteklih godina ugradili puno truda i zalaganja, naravno svaki na svoj način,da učinimo našu lokalnu političku scenu u najmanju ruku podnošljivom i mislim da smo u tome uspjeli. Kako će biti poslije lokalnih izbora, vidjet ćemo.

Kad već govorimo o tolerantnosti, kakvu kampanju očekujete?

Što se SDP-a tiče mi se političke prljavštine u kampanji ne bojimo jer prljavštine nemamo. Ako je netko drugi ima, treba biti u strahu, ali ne od SDP-a.  To, bar kada govorim o Pakracu, nije bio niti će biti naš politički izražaj. Naš stil su naši planovi, isključivo afirmativni, korektni i konkretni s objektivnom mogućnošću realizacije u naznačenim rokovima. I to ponajviše na području razvoja gospodarstva što je svakako primarni cilj. Ako se vratimo na početak ovog razgovora gdje sam iseljavanje, prvenstveno mladih ljudi, istakao kao prvi i najveći problem, njih ovdje nećemo zadržati samo pukim pričama već isključivo zapošljavanjem. I to ne samo na bilo kakvim poslovima nego na onima za koje su se školovali i koje će im omogućiti napredak u stručnom, a potom i u svakom drugom ljudskom pogledu, dakle standardu stanovanja i življenja, obrazovanja djece, druženja, kulturnog i društvenog uzdizanja. Kao predsjednik vijeća i općenito u SDP-u se veselimo svakoj društvenoj i kulturnoj nadogradnji na čemu se zaista kvalitetno radilo dugi niz godina, a rezultati su novi vrtići, muzej i niz drugih ustanova i udruga. No bez gospodarstva te sadržaje neće imati tko koristiti. Stoga mi u svim planovima stavljamo naglasak na gospodarstvo.

Cijelog ovog našeg razgovora o izborima i politici spominjemo samo HDZ i SDP. Tako razgovaraju i većina drugih stanovnika.  No, očekujete li pojavljivanje i nekih drugih stranačkih  ili nezavisnih lista i kandidata?

Ta mogućnost uvijek postoji. No i raniji lokalni izbori u Pakracu pokazivali su da su nezavisni kandidati posebice, a liste nešto manje, uglavnom prolazile loše. Mislim da se raspoloženje prema nezavisnim listama i kandidatima nakon predzadnjih i zadnjih saborskih izbora,  kada se  uvidjelo da od velikih obećanja ustvari realizira vrlo malo ili nimalo, biračko tijelo dodatno udaljilo od istih. Pored toga izborni zakon je složen i znatno otežava nezavisnima na lokalnom nivou da sve izborne radnje, od kandidiranja do financiranja kampanje, obave sukladno zakonu jer ih često nema tko kvalitetno educirati. Stoga ukupno uzevši, očekujem vrlo mali broj nezavisnih lista. No to nas ne zabrinjava, jer je to sve to u duhu demokracije, a birači su ti koji će reći kome će ukazati povjerenje.

Na kraju ovog razgovora još neka poruka?                                                                                                   

Na kraju zahvaljujem svim sugrađanima koji ostaju u našem Pakracu, ma koliko god to teško nekada izgledalo i čine dobre stvari te stvaraju preduvjete za ljepši i bolji život u našem gradu.