Domenico Remps Cabinet of Curiosities

Piše: Daniel Grčević

Kabineti čuda bile su kolekcije predmeta bez jasno definiranih kategorija u svome nastanku u renesansnoj Europi. Termin kabinet originalno je opisivao sobu, a ne komad pokućstva pod kojim danas zamišljamo kabinet čuda. Današnjom terminologijom mogli bismo reći da su takvi kabineti sadržavali predmete iz prirode, geologije, etnologije, arheologije, religiozne i povijesne relikvije te umjetnosti. Najpoznatiji i najbolje dokumentirani kabineti pripadali su vladarima i aristokraciji te članovima trgovačke elite, ali i ranim prethodnicima znanstvenika u Europi. Takvi kabineti postat će prve ozbiljne kolekcije predmeta koje su zapravo prethodnica današnjih muzeja. S pravom se može reći da su prvi kabineti čuda uz svoju istraživačku svrhu imali i onu socijalnu kojom se vlasnik dokazivao kao član određene elite.

Nedavno smo došli do saznanja da se upravo u Pakracu u vlasništvu izumitelja Konstantina Haidenegga nalazio kabinet čuda. Godine 1897. Konstantin Haidenegg izumio je signalno alarmni sat koji je za svoje alarmiranje koristio električnu energiju iz baterije. Bio je to uistinu vrijedan izum, patentiran i  zaštićen u čak četiri carstva i to: Njemačkom, Britanskom, Austrijskom, Mađarskom te u Švicarskoj konfederaciji. Konstantin Haidenegg odlično je poznavao prilike u Europi, ali i ostatku tadašnjeg svijeta – uz to, bio je i vrsni vinogradar, vlasnik većeg broja vinograda i voćnjaka, a uzgajao je i neke rijetke vrste bilja. Također bavio se i proizvodnjom različitih pripravaka za zaštitu bilja i po svemu sudeći bio je čovjek naprednih svjetonazora i čovjek ispred svog vremena.

Sasvim slučajno došli smo do saznanja kako je Konstantin Haidenegg imao i kabinet čuda. Nekim čudom, putem maila javio nam se jedan gospodin iz Austrije i detaljno nam opisao poznanstvo svog djeda i Konstantina Haidenegga te kabinet čuda o kojem mu je djed pričao. Kabinet čuda u vlasništvu Haidenegga bio je visoki drveni kabinet cilindričnog oblika  ispunjen pretincima u kojima su čuvani predmeti. Na svom je vrhu imao veliki globus, vjerojatno kako bi se što bolje moglo iskazati mjesto porijekla svakog od sakupljenih predmeta. Kabinet se nalazio u sredini sobe. Sama soba, odnosno kabinet čuda, bila je tajna i uvijek zaključana. Dobrim prijateljima i znancima te onima koji su doprinijeli sakupljanju predmetu ulaz je bio dopušten. Konstantin je imao i svojevrsni kriterij za predmete sakupljanja tako da su u obzir mogli doći samo oni „čudni i divljenja vrijedni“.

peter paul rubens sense sight painting

Kako je sama kuća tijekom više od stotinu godina postojanja mijenjala svoj izgled i namjenu, zasada možemo samo pretpostavljati gdje je točno soba bila i kako je izgledala.

Kroz već spomenute mailove saznali smo kako je Konstantin Haidenegg imao prijatelja i suradnika Austrijanca koji je bio zaposlen u tvrtci koja je radila za Britansku južnoafričku kompaniju. Prijatelj je tako radio na području južne Afrike, odnosno države koja će kasnije biti poznata pod imenom Rodezija. Prijatelj je to koji je često nabavljao i donosio ono što je bilo potrebno za kolekciju kabineta čuda. Iz dobivenih informacija možemo barem malo dobiti uvid o kakvom se to materijalu radilo i zašto se taj kabinet zvao kabinet čuda. Svaki predmet je morao biti vezan uz neku legendu, najvjerojatnije legendu lokalnog značaja. Tako se u kabinetu nalazila morska školjka iz dalekog oceana za koju je bila vezana legenda kako može prizvati morske sirene. U kolekciji se nalazio i kamen s Tibeta koji je nosio sreću svome vlasniku, ali i cvijet runolista za koji se vjeruje da će odrediti novoga cara. Predmeti su to koji su se nalazili u pretincima  samoga kabineta no u samoj sobi bio je još jedan neizostavan dio koji je sačinjavala jedna velika knjiga. Vjerujemo da je u tu knjigu Konstantin Haidenegg zapisivao sve legende o pojedinačnom predmetu kako bi ih mogao prepričati s pogledam na predmet. Uz kuću se nekad nalazio veliki i lijepi vrt s paunovima te popratnom vrtnom arhitekturom poput velikog sunčanog sata te jezerca. Možemo samo zamišljati našeg izumitelja kako s prijateljima šeće ovim bajkovitim vrtom kako bi ih kasnije uveo u misteriozni svijet kabineta čuda.

RitrattoMuseoFerranteImperato

Što se sve još nalazilo u kabinetu čuda Konstantina Haidengga za sada možemo samo pretpostavljati. No neki od primjera po Europi kazuju nam da su tu još mogli biti primjerci dvoglavih zmija ili jednookih sisavaca, dakle rijetkih mutacija.

Svakako treba dodati da je Konstantin uz prijatelja koji je radio na području Afrike imao još brojne kontakte diljem svijeta u kasnom 19. stoljeću. Jedan od njih bio je i njegov brat, koji je boravio u Otomanskom carstvu, a dokaz tomu je dopisnica iz 1893. godine koju čuvamo u muzeju. U muzeju čuvamo i dijelove knjižnične i dokumentacijske građe iz vremena Konstantina Haidenegga iz koje možemo zaključiti kako je Haidenegg imao enciklopedijsku literaturu na njemačkom, engleskom, francuskom te hrvatskom jeziku. Dobivao je i dnevne novine iz svih dijelova Europe pa je tako bio upoznat sa svim svjetskim događanjima. Posebno je volio znanost, prirodu i umjetnost. Ono što je u ovoj cijeloj čudnoj priči još čudnije i bajkovitije je da su u postavu budućeg obnovljenog Spahijskog podruma planirani tzv. kabineti doživljaja za koje je inspiracija potekla upravo od kabineta čuda. Još čudnije je da su isplanirani prije nego smo uopće imali informaciju o tome kako se jedan takav kabinet nalazio u Pakracu.