Grad Pakrac do 3. siječnja

Screenshot 2022 04 05 09

Što podrazumijeva posao ciklovodiča, kako u Pakracu stojimo s cikloturizmom, koristimo li dovoljno biciklističke potencijale Psunja i okolnu prirodu općenito u turističke svrhe, te koliko su električni bicikli pridonijeli regrutaciji novih biciklista, učinivši ih u rekordnom roku pasioniranim ljubiteljima potpomognute vožnje, tema je kratkog proljetnog razgovora s Goranom Arbanasom, jednim od rijetkih certificiranih ciklovodiča na području Pakraca i Lipika. Osim  njega na području Pakraca i Lipika ciklo vodiči su Tomisalv Tessari i  Hrvoje Kovačić.

„Biciklistički vodič zanimanje je koje podrazumijeva niz znanja. Uz iskustvo, koje sam stekao davnih dana kao član pakračkog BK Titan, potrebno je znati voziti bicikl u svim uvjetima i na svim terenima. Bez obzira na propise, oni koji organiziraju izlete u cikloturizmu nastoje da poslove vodiča obavljaju za to osposobljeni ljudi“, objašnjava Goran i dodaje da edukacija za bike-vodiča u trajanju mjesec dana i po cijeni od 2 tisuće kuna, podrazumijeva niz praktičnih radnji. Posebna pozornost pridaje se i spretnosti, orijentaciji u prirodi, poznavanje lokalnog terena i kartografiji te korištenju tehnologija poput GPS-a i gadgeta. Isto tako osposobljen je za pružanje prve pomoći na terenu i popravak manjeg biciklističkog kvara na licu mjesta.

Financijski gledano, kao osposobljeni vodič za biciklističke ture Goran može iznajmljivati svoje usluge osobno ili biti dio potencijalnog turističkog projekta, kao što je sada slučaj s turističkom agencijom Vistema iz Lipika. Cijena se formira po satu, ovisi o niz parametara kao i od posla za koji je angažiran pa je zato klizna. Grupe turista ga po volji mogu ili ne moraju angažirati. 

„Ako radite odgovorno ima tu dovoljno posla da se dogovorena cijena opravda. Na osnovu potreba ili želja osmišljavam, trasiram ture prilagođene određenoj grupi biciklista, vrsti bicikla, dužini rute, vremensko ograničenje  itd.. Pritom uzimam u obzir strukturu grupe, njihove fizičke kapacitete, vičnost biciklu te još neke slične inpute potrebne za određivanje lokacije i zahtjevnosti ture koju ćemo voziti“, kaže i odmah napominje da ciklovodič nije onaj klasični turistički vodič koji će zastati s grupom i objašnjavati joj znamenitosti grada i slično, već brine o grupi, trasi i praktičnosti zadatka.

Prosječnu grupu biciklista, dodaje, valja skloniti s prometnica iz sigurnosnih razloga, a od ostalog preostaju brdski predjeli, kampanjskom biciklistu uglavnom zahtjevni zbog visinske razlike pa stoga, zaključuje, ne bi škodila još koja asfaltirana gradska biciklistička staza. Iskazuje žal što su psunjske pakračke staze iz vremena BK Titana, kojih je bilo u dužini od preko 120 kilometara, danas zapuštene i ne iskoristive, jer bi i tu bilo prostora da se uz pomoć e-bicikala turisti provozaju nekima od njih koje su nekad bile gradski ponos, a poznate širom Hrvatske i van nje.

Nedostupnost pojedinih odredišnih točaka i visinske razlike koje spominje, za prosječnog biciklistu danas su rješive uz spomenute električne bicikle koje u pakračkoj ponudi postoje kroz gradski program najma.

„Odlična stvar, odlični bicikli! Olakšavaju brdsku vožnju i do 50 posto i inače teške i zahtjevne trase čine dostupnima tako da i obični rekreativci bez većih problema odrade uspon na, recimo, Omanovac. Svakako su proširili potencijalnu klijentelu, koja se oslobodila uvriježenih biciklističkih strahova i više se ne ustručava sjesti na bicikl zagatati prema brdu!“

Govoreći o lokalnom cikloturizmu Goran smatra da u Pakracu za njega postoji ozbiljan potencijal, ali je uslijed nedostatka kvalitetnih gradskih i izvangradskih staza te biciklističke infrastrukture nedovoljno iskorišten, kao i da postoji prostor da se određenim ulaganjima krene u tom smjeru.

„Da bi jedna destinacija došla do razine na kojoj postoji kontinuiranost biciklističkog turizma, potrebno je razviti i ostale segmente u turizmu. Temelj razvoja bike destinacije su staze, bike&bed smještaja, eventi i druga ponuda te aktivni marketing za razrađen turistički proizvod, kao što je novi sadržaj za bicikliste, drugačiji od postojeće ponude u okruženju“, zaključio je Arbanas.

Grad Pakrac do 3. siječnja