Na prometnicama Hrvatske posljednjeg dana prošle godine bilo je 643 registrirana vozila u Policijskoj postaji Pakrac manje nego posljednjeg dana 2018. godine što je pad od 5,5 posto, pri čemu, prema njihovoj specifikaciji, više radimo, a manje uživamo. Proizlazi to iz podataka koje smo dobili od Nikoline Janković, glasnogovornice Policijske uprave Požeško-slavonske. No tek detaljna analiza te statistike ukazat će da Pakračani i Lipičani imaju više automobila nego prije tri godine.
Drastičan pad novih automobila
Prema tablici koju je na naš zahtjev izradila njihova služba lani je u Pakracu po prvi put registrirano 575 osobnih automobila što je za čak 796 manje nego pred tri godine kada ih je registrirano 1371. Po prvi put registriran, osim za novi automobil, podrazumijeva i prvu registraciju u Hrvatskoj, dakle moguće je da su u tom broju i polovni automobili uvezeni iz inozemstva. Ovaj pad od skoro 60 posto novoregistriranih automobila u tri godine moguće je tumačiti višestruko. Na tržištu novih automobila je došlo do poremećaja koji su rezultirali da se na isporuku novog automobila većine proizvođača čeka mjesecima što odvraća interes kupaca. Mnogi vozači su se uslijed toga okrenuli polovinom vozilima, što je sve skupa doprinijelo rastu cijena i novih i polovnih automobila. I treći, naša promatrana 2018. godina spada u najbolje ekonomsko razdoblje ovog stoljeća (2015.-2019.) kada je vladala minimalna inflacija i kamate uz rast BDP i osobnih primitaka što potvrđuje i podatak da je godinu dana ranije, dakle 2017. u PP Pakrac prvi put registrirano gotovo identičnih 1338 automobila.
Sve to stoji, ali ipak ne pojašnjava ovakav drastičan pad. On je najvećim dijelom posljedica činjenice da su zbog takozvanih registracijskih područja u spomenutim godinama obvezno i kasko osiguranje vozila s DA tablicama bila najjeftinija u Hrvatskoj što je prijevozničke tvrtke i renta car agencije nagnulo da otvaraju fiktivne ispostave na području Pakraca, Lipika, a naročito Daruvara i tako jeftinije registriraju novo vozilo ili manje plaćaju leasing. Takvo razmišljanje potvrđuje i činjenica da je u 11 kategorija, osim osobnih vozila još samo veliki pad u te tri godine zabilježen u kategoriji „teretno i radno vozilo“ kojih je 2018. godine u PP Pakrac bilo registrirano 1551, a lani 1396, dakle 155 manje ili točno 10 posto.
No vratimo se osobnim automobilima jer će nam njihova vlasnička struktura uvelike potvrditi tezu da nismo slabije motorizirani nego prije tri godine, nego su nam iz evidencije nestali oni koji tu nisu niti trebali biti.
Registrirana cestovna vozila - PP Pakrac - stanje na dan 31.12.2021.
Pakračani i Lipičani imaju više automobila
Na kraju prošle godine u PP Pakrac je bilo ukupno registrirano 7279 automobila što je za 712 manje nego prije tri godine (-8,9%). Od toga 5154 (70,8%) su bili u privatnom vlasništvu, dok ih je 2125 bilo u vlasništvu pravnih osoba. Tri godine ranije od 7991 osobnih automobila 4778 (59,8%) je bilo u privatnom vlasništvu, a 3213 u vlasništvu pravnih osoba, dakle njih 1088 je nestalo iz evidencije pakračke policije, vjerojatno najvećim dijelom jer su izgubili spomenuti financijski benefit. Realno, promatrajući samo registrirane automobile u vlasništvu fizičkih osoba njih je za 376 više nego 2018. godine što nameće zaključak da Pakračani i Lipičani sada imaju više automobila nego tada mada su oni, prema državnoj statistici, zasigurno u prosjeku stariji nego 2018. godine.
U prilogu tezi da su iz evidencije registracija vozila pakračke policije otišli oni koji tu nisu niti trebali biti, osim kroz osobnih automobila u vlasništvu pravnih osoba i teretnih vozila potvrđuje i činjenica da je broj registriranih autobusa s 15 spao na 8.
Da nam standard po pitanju voznog parka ipak raste ukazuje i statistike registriranih motocikla, prijevoznog sredstva kojeg češće doživljavamo kao zadovoljstvo nego potrebu. U tri godine broj registriranih je narastao s 143 na 165 što je povećanje od 15 posto pri čemu je lani čak 11 novih, sve u rukama fizičkih osoba. Istovremeno je pao broj mopeda kojih je 2018. bilo 318, a lani 281 što navodi na pomisao da su neki mopedisti narasli u kategoriju motorista.
Porast traktora i radnih strojeva
Dvije kategorije ukazuju da prometna sredstva i u našem kraju sve više služe za rad, a manje za uživanje. Broj registriranih traktora je u te tri godine porastao s 1227 u 2018. na 1376 lani, dakle porast od 149 komada ili 12,6 posto. Posljedica je to sve većeg broja aktivnih OPG-ova i vjerojatno sve veće njihove prisutnosti na novčanim natječajima domaćeg ili EU porijekla gdje je kupovina traktora uvijek mogućnost na što ukazuje podatak da je 2018. godine bilo registrirano 38 novih traktora, a lani 64. U porastu je i broj registriranih radnih strojeva, sa 61 smo u tri godine došli na 92, kao i kod priključnih vozila gdje smo sa 428 narasli na točno 500.
Porast u ovim kategorijama vozila namijenjenih prvenstveno radu i zaradi, trebalo bi u dogledno vrijeme rezultirati i porastu kategorije osobnih automobila, naročito onih s prvom registracijom.